Barn som far illa
Vi har alla ett ansvar för att uppmärksamma barn som far illa. Alla barn har rätt till en trygg och säker miljö och ska skyddas mot alla former av utnyttjande, övergrepp, kränkningar, diskriminering och självdestruktivt beteende.
Orosanmälan eller rådgivning
Är du orolig och misstänker att ett barn far illa ska du göra en orosanmälan till socialtjänsten på Täby kommun.
Barn kan fara illa i många olika situationer och av en eller flera olika orsaker. Det kan exempelvis handla om barn och ungdomar som i hemmet utsätts för fysiskt eller psykiskt våld, sexuella övergrepp, kränkningar, fysisk eller psykisk försummelse eller familjer där det förekommer allvarliga relationsproblem mellan barnet och övriga familjen.
Det kan också handla om att barn och ungdomar far illa på grund av sitt eget beteende, exempelvis på grund av missbruk, kriminalitet och annat självdestruktivt beteende.
Är du osäker kan du också kontakta oss för rådgivning innan du gör en anmälan. Du har alltid möjlighet att vara anonym.
Lathund för orosanmälan
Här kan du följa en lathund för hur du gör en orosanmälan.
E-tjänster för orosanmälan
För att använda e‑tjänsten behöver du logga in med BankID. Inloggningen med BankID används enbart för att ge dig tillgång till tjänsten. Dina personuppgifter som är kopplade till ditt BankID – såsom personnummer och folkbokföringsadress – följer inte med i själva anmälan och blir aldrig synliga för den enskilde. Den information du lämnar vid första inloggning sparas inte i anmälan, utan anmälan innehåller endast de uppgifter du själv skriver in om barnet och situationen.
För att använda e‑tjänsten behöver du logga in med BankID. Inloggningen med BankID används enbart för att ge dig tillgång till tjänsten. Dina personuppgifter som är kopplade till ditt BankID – såsom personnummer och folkbokföringsadress – följer inte med i själva anmälan och blir aldrig synliga för den enskilde. Den information du lämnar vid första inloggning sparas inte i anmälan, utan anmälan innehåller endast de uppgifter du själv skriver in om barnet och situationen.
Om du tror eller vet att ett barn behöver hjälp. Anonym anmälan utan BankID.
Telefontider orosanmälan
| Måndag - torsdag | kl. 08.00 - 16.20 |
| Fredag | kl. 08.00 - 16.00 |
Kvällar och helger
Under kvällar och helger kontaktar du istället socialjouren:
Kontaktuppgifter vid akut hjälp
Du kan göra en anmälan antingen via telefon eller brev. Tänk på att du inte ska göra en anmälan via mejl. Information genom mejl är inte sekretesskyddad. Tänk också på att det är ingen som läser mejl på helgdagar utan först nästa vardag. Utanför kontorstid vänder du dig till socialjouren.
Anonym vid anmälan
Om du vill vara anonym, tänk på att:
- Inte säga ditt namn
- Skydda ditt telefonnummer när du ringer
- Skydda din avsändaradress om du skickar mejl
Om kontakten med socialtjänsten leder till en anmälan och du har sagt ditt namn är vi skyldiga att registrera denna och du kan då inte vara anonym. Ofta behöver en anmälan kompletteras vid ett senare tillfälle under en utredning och därför är det alltid bäst att du lämnar ditt namn i samband med anmälan. Som privatperson har du inte rätt att få återkoppling på din orosanmälan.
Vi har tystnadsplikt
All personal inom socialtjänsten har tystnadsplikt och får inte lämna ut uppgifter till obehöriga.
Om du arbetar med barn
Anställda på vissa myndigheter och verksamheter som rör barn och unga till exempel skola, hälso- och sjukvård är enligt lag skyldiga att anmäla misstankar om att ett barn far illa. Du som gör en anmälan i tjänsten har inte möjlighet att vara anonym. När du gör en anmälan i tjänsten och vill ha återkoppling kan du kontakta mottagningsgruppen på telefon 08-555 593 34.