Kvalitet och utveckling
Kontakta oss
Ställ din fråga via webben
I Täby finns både kommunala och fristående verksamheter som erbjuder omsorg och socialt stöd. För att säkerställa att alla erbjuder god kvalitet följer vi upp både de egna verksamheterna och de fristående som har avtal med kommunen.
Kvalitetsmål
- Socialtjänsten bedriver en verksamhet med god kvalitet på ett effektivt sätt till lägsta möjliga kostnad
- Socialtjänsten synliggör och redovisar resultaten av verksamheten på ett enkelt sätt
- Det finns tillgång till information om socialtjänstens insatser så att du har möjlighet att göra egna val
- Rättssäkerheten är garanterad
- Handläggning av ärenden genomförs snabbt och enkelt
- Du som har kontakt med socialtjänsten får ett gott bemötande och känner dig delaktig i utformningen av din insats
- Det finns en individuell genomförande- eller handlingsplan som upprättas tillsammans med dig som har beslut om insats
- Du som har en varaktig insats har en namngiven person att vända dig till i personliga frågor som rör insatsen (kontaktperson)
Kvalitetsmål för kommunal hälso- och sjukvård
- Vården är lättillgänglig
- Vården utgår ifrån att du har ett eget ansvar för din hälsa
- Det finns en individuell hälso- och sjukvårdsplan som upprättas tillsammans med den dig
- Du har en namngiven patientansvarig sjuksköterska, arbetsterapeut och/eller sjukgymnast
Uppföljningsrapporter
Täby kommuns avtalsförvaltare besöker också verksamheterna minst en gång per år via föranmälda eller oanmälda besök. Uppföljningen och besöken genomförs på samma sätt för både kommunala och fristående verksamheter.
Syftet med uppföljningarna är att kontrollera att verksamheterna följer de krav som ställs i avtal och lagar.
Medicinskt ansvarig sjuksköterska
I Täby kommun finns en medicinskt ansvarig sjuksköterska som ansvarar för uppföljning genom tillsyn hos alla vårdgivare. MAS främsta uppgift är att ansvara för att vården bedrivs enligt hälso- och sjukvårdslagen och patient-säkerhetslagen.
När du är missnöjd med vården
Från och med 1 januari 2018 gäller nytt system för hantering av klagomål inom hälso- och sjukvården. Du som patient ska som regel inte längre vända dig till Inspektionen för vård och omsorg (IVO) med ditt klagomål. Istället ska klagomål utredas och besvaras av vårdgivaren, det vill säga den juridiska person som driver vården, enligt en strukturerad modell som beskrivs i lagen.
Du kan även vända dig till kommunens MAS med information till huvudmannen om synpunkter och klagomål på den hälso- och sjukvård som getts av vårdgivare verksamma på uppdrag åt huvudmannen.