Avfall och återvinning
Det är kommunen som har ansvaret för att ta hand om det kommunala avfallet. I Täby görs det tillsammans med upphandlade entreprenörer som Urbaser och i samarbete med Sörab.
Kontakta oss
Skicka din fråga via webben
Urbasers kundtjänst
Har du frågor kontaktar du Urbasers kundtjänst direkt så hjälper de dig vidare.
Telefon: 08-408 080 70
E-post: kundtjanst.taby@urbaser.se
Urbaser kan svara på frågor gällande abonnemang, byte till mindre eller större kärl, frågor om hämtdagar, hämtveckor, om du vill anmäla hämtning eller utebliven hämtning samt har andra frågor som rör sophämtningen.
Om du ska flytta anmäler du ägarbyte till Urbasers kundtjänst via följande blankett.
Urbaser ny entreprenör för sophämtning i Täby från 1 april
Efter åtta år som Täby kommuns entreprenör för sophämtning lämnar Ragn-Sells över stafettpinnen till Urbaser. Från och med den 1 april ansvarar de för hämtning av rest-, mat-, grov-, el- och trädgårdsavfall.
Frågor och svar Urbaser
För dig som kund betyder entreprenörsbytet samma service som tidigare, det är endast nya fordon som hämtar ditt avfall. I samband med det nya avtalet kommer Urbaser gå igenom alla tömningsadresser och effektivisera körturerna för att minska transporter. För dig som kund innebär det att du kan få ny tömningsdag. Information om nya tömningsdagar kommer skickas ut till berörda kunder. Du behöver också tänka på att placera sopkärlet med handtaget utåt gatan och se till så att det inte är ett hinder för passerande.
I april får alla som har sophämtning fakturan för första kvartalet från Ragn-Sells som vanligt. I maj gör Urbaser sin första fakturering för april, maj och juni. Sedan faktureras du två gånger/år, i mars och september, likt tidigare år.
Läs mer om sophämtningsavgifter: Sophämtning - Täby kommun (taby.se)
Från och med 1 april ska du kontakta Urbaser om dina sopor inte har blivit tömda, om du har frågor om fakturor, om du vill byta ut ett trasigt sopkärl eller annat som rör sophanteringen. Kontakta Urbasers kundtjänst på kundtjanst.taby@urbaser.se eller 08-408 080 70.
När hämtas sopor och avfall för dig med fasta hämtdagar?
Urbaser hämtar sopor och avfall på vardagar klockan 07.00-22.00. Därför ska du låta din soptunna stå kvar även om den inte är tömd när du kommer hem.
Felanmälan för sopsug i Täby park
Om det behövs göras en felanmälan av sopsugen kontaktar du den upphandlade entreprenören Envac. Varje inkast har ett eget DV-nummer som du behöver lämna vid felanmälan.
Ring Envac: 010-265 00 00
Faktablad om avfall och återvinning
Till fastighetsägare av flerbostadshus och företag
Handbok för avfallsutrymmen, (avfallsverige.se)
Avfallshantering – tillgänglig, säker och estetisk, (boverket.se) (pdf)
Avfallsföreskrifter
Enligt lag ska kommunen ha en renhållningsordning. Den ska beskriva målen med avfallshanteringen, hur hämtningen ska gå till för olika typer av avfall samt specifika regler och undantag.
Renhållningsordningen i Täby kommun består av:
Avfallsplan 2021-2032
Avfallsplan 2021–2032 är en gemensamt framtagen avfallsplan för Täby, Danderyd, Järfälla, Lidingö, Sollentuna, Solna, Sundbyberg, Upplands Väsby och Vallentuna kommun. Avfallsplanen "Lätt att göra rätt" innehåller fem målområden som tillsammans ska bidra till en cirkulär ekonomi och cirkulär avfallshantering i norra Storstockholm. Målområdena heter System efter behov, Avfall förebyggs, Material cirkulerar, Matavfall samt Skräp och Nedskräpning.