Kollektivtrafik
Kollektivtrafiken är en viktig del av Täbys transportsystem. Både tåg och bussar trafikerar Täby lokalt i kommunen och regionalt. Kollektivtrafiken binder samman Täby kommuns olika delar med övriga länet.
Roslagsbanan
Roslagsbanan utgör stommen i Täbys kollektivtrafik med tre grenar som alla utgår från Östra station. Grenarna går ut mot Kårsta, Österskär och Näsbypark. Resan mellan Täby centrum och Östra station i Stockholm stad tar ungefär 15 minuter med Roslagsbanan.
Sverigeförhandlingen
Sverigeförhandlingen tillsattes av regeringen och drev förhandlingar om principer för finansiering och utbyggnad av stambanor för höghastighetståg samt åtgärder för bostäder och ökad tillgänglighet i storstäderna. Förhandlingens syfte är att öka kollektivtrafiken, förbättra tillgängligheten och öka bostadsbyggandet.
Roslagsbanan till T-centralen med möjlighet till byte vid Odenplan
Enligt avtal med Sverigeförhandlingen byggs Roslagsbanan ut via Odenplan till T-centralen. Vid Odenplan kan resenärer byta till tunnelbanans gröna linje, pendeltåg och buss. Vid T-centralen kan resenärer byta till tunnelbanans gröna, röda och blå linjer, pendeltåg, buss, Spårväg City och fjärrtåg. Tidplanen för utbyggnaden av Roslagsbanan till T-centralen har planerad projektstart 2026 och ska vara genomfört 2038.
Buss
Täby har busstrafik som tar resenären inom Täby och närliggande kommuner. Många av busslinjerna utgår från Täby centrum. Det är Region Stockholm som har det övergripande ansvaret för att alla som bor i eller besöker Stockholms län har tillgång till en väl utbyggd, lättillgänglig och pålitlig kollektivtrafik. Mer information och tidtabeller finns på SL:s webbplats.
De flesta av busshållplatserna i kommunen har tillgänglighetsanpassats. De är försedda med kontrasterande material och högre kantsten för att underlätta på- och avstigning.
Närtrafik
Närtrafiken är ett alternativ till traditionell färdtjänst. I Täby trafikerar linje 961 flera platser. Närtrafiken är speciellt anpassad för de som är äldre eller har svårt att röra sig, men alla som har en SL-biljett får åka med. Gemensamt för all närtrafik är att det finns gott om tid för av- och påstigning och föraren hjälper gärna till om resenären vill. Resenärerna möter ofta samma förare.
Kollektivtrafikplan
Täbys kollektivtrafikplan är en del av Täby kommuns arbete med att stödja ett hållbart resande och utveckla kollektivtrafiken i linje med detta. Planen fungerar som ett underlag både i pågående- och framtida planeringsarbeten och har en tidshorisont på tio år.
Prioriterade kollektivtrafikstråk och bytespunkter
Kollektivtrafikplanen beskriver nio prioriterade befintliga kollektivtrafikstråk och tre bytespunkter tillsammans med ett antal åtgärdsförslag. Förutom de befintliga stråken beskrivs två nya stråk där det finns behov av att utveckla kollektivtrafiken.
Dessutom beskrivs ett antal framtida stråk utpekade i förslag till Fördjupad översiktsplan för Täby stadskärna, Region Stockholms Stomnätsplan samt i den politiska inriktningen för Täby kommun under mandatperioden 2019 – 2022. I de prioriterade stråken är det främst framkomlighet med buss som har studerats.
Framtidens kollektivtrafik
Både den regionala och den lokala kollektivtrafiken i Täby behöver utvecklas med hög kvalitet i takt med att Täby kommun utvecklas. Det handlar både om att säkerställa en hög framkomlighet i särskilt viktiga stråk för busstrafiken, slutföra dubbelspårsutbyggnaden på Roslagsbanan samt genomföra förlängningen till T-centralen med möjlighet till byte på station Odenplan, enligt Sverigeförhandlingen.
Kollektivtrafiken västerut behöver stärkas med en framtida stombusslinje och ett framtida stråk för tvärgående kapacitetsstark kollektivtrafik längs med Enhagsvägen och Centralvägen mot antingen Täby centrum eller Näsbypark. På sikt behöver ett antal bytespunkter utvecklas och nya inrättas.
Det handlar bland annat om Roslags-Näsby station som behöver utvecklas för att byten mellan Roslagsbanan, lokal busstrafik och en framtida regional kapacitetsstark kollektivtrafik ska bli möjligt.
I Täby stadskärna 2050 Fördjupning av översiktsplan Utställningsförslag december 2018 finns mer information om Täbys framtida kollektivtrafik.
Stockholm Nordost
Stockholm Nordost är ett samarbete mellan nordostkommunerna Danderyd, Norrtälje, Vallentuna, Österåker, Vaxholm och Täby. Visionen är att knyta samman nordostsektorns växande arbets- och bostadsmarknader med övriga stockholmsregionen, de nordiska huvudstäderna och övriga världen med kraftigt förbättrad transportinfrastruktur. Ett regionalt kapacitetsstarkt spårsystem ökar förutsättningarna för en hållbar utveckling av resandet.