Kollektivtrafik
Kollektivtrafiken är en viktig del av Täbys transportsystem. Både tåg och bussar trafikerar Täby lokalt i kommunen och regionalt. Kollektivtrafiken binder samman Täby kommuns olika delar med övriga länet.
Täby kommuns Kollektivtrafikplan 2019-2028
Täbys kollektivtrafikplan är en del av kommunens arbete med att stödja ett hållbart resande och utveckla kollektivtrafiken i linje med detta. Planen fungerar som ett underlag i pågående- och framtida planeringsarbeten och har en tidshorisont på tio år.
Region Stockholms Kollektivtrafikplan 2050
Region Stockholms Kollektivtrafikplan 2050 är en långsiktig plan för kollektivtrafikens utveckling i regionen. Planen pekar bland annat ut behovet av en förlängning av tvärbanans Kistagren mellan Helenelund och centrala Täby, en förlängning av Roslagsbanan till Arlanda och en ny station för Roslagsbanan vid Såsta-Karby samt utveckling av expressbusstrafik mellan Täby centrum och Arninge samt andra regionala målpunkter.
Roslagsbanan
Roslagsbanan utgör stommen i Täbys kollektivtrafik med tre grenar som alla utgår från Östra station. Grenarna går ut mot Kårsta, Österskär och Näsbypark. Resan mellan Täby centrum och Östra station i Stockholm stad tar ungefär 15 minuter med Roslagsbanan.
Utveckling av Roslagsbanan till city
Inom ramen för Sverigeförhandlingen har Täby kommun tecknat avtal med bland annat staten och Region Stockholm om att medfinansiera en förlängning av Roslagsbanan till Stockholm city via Odenplan (ramavtal 6). I samband med träffat avtal har Täby kommun åtagit sig att medfinansiera transportinfrastrukturen och planera för bostäder i närheten av Roslagsbanans stationer.
I den nya sträckan av Roslagsbanan till T-centralen via station Odenplan ska resenärer kunna byta till tunnelbanans gröna linje, pendeltåg och buss. Vid T-centralen ska byte kunna ske till tunnelbanans gröna, röda och blå linjer, pendeltåg, buss, Spårväg City samt fjärrtåg. Tidplanen för utbyggnaden visar att trafiken kan startas år 2038. Samråd avseende järnvägsplan är planerad till år 2026.
Buss
Täby har busstrafik som tar resenären inom Täby och närliggande kommuner. Många av busslinjerna utgår från Täby centrum. Det är Region Stockholm som har det övergripande ansvaret för att alla som bor i eller besöker Stockholms län har tillgång till en väl utbyggd, lättillgänglig och pålitlig kollektivtrafik. Mer information och tidtabeller finns på SL:s webbplats.
De flesta av busshållplatserna i kommunen har tillgänglighetsanpassats. De är försedda med kontrasterande material och högre kantsten för att underlätta på- och avstigning.
Närtrafik
Närtrafiken är ett alternativ till traditionell färdtjänst. I Täby trafikerar linje 961 flera platser. Närtrafiken är speciellt anpassad för de som är äldre eller har svårt att röra sig, men alla som har en SL-biljett får åka med. Gemensamt för all närtrafik är att det finns gott om tid för av- och påstigning och föraren hjälper gärna till om resenären vill. Resenärerna möter ofta samma förare.
Stockholm Nordost
Stockholm Nordost är ett samarbete mellan nordostkommunerna Danderyd, Norrtälje, Vallentuna, Österåker, Vaxholm och Täby som företräder cirka 270 000 invånare och 50 000 företag.
Stockholmsregionen är en stark tillväxtmotor och transportinfrastrukturbehoven är omfattande. Det är därför viktigt att Stockholm Nordost är noggranna med sina gemensamma prioriteringar och har enats om sex prioriterade frågor:
- Roslagsbanan till Arlanda
- Bättre framkomlighet på Norrortsleden
- Kapacitetsstark kollektivtrafik
- Bytespunkt Danderyd
- Stärkt sjötrafik
- Regional cykling