Modersmålsundervisning och studiehandledning för nyanlända
Här finns information från Täby kommun om modersmålsundervisning och studiehandledning till dig som fristående skolutförare.
Modersmål
Barn med annat modersmål än svenska har möjlighet att få modersmålsundervisning.
Vilka villkor gäller för att få modersmålsundervisning?
Eleven har rätt till modersmålsundervisning om följande villkor är uppfyllda:
- En eller båda vårdnadshavare har ett annat modersmål än svenska.
- Språket är elevens dagliga umgängesspråk hemma.
- Eleven har grundläggande kunskaper i språket.
- Minst fem elever i kommunen har anmält intresse för språket och det finns en lämplig lärare för undervisningen.
Kraven på grundläggande kunskaper gäller också adoptivbarn, även om språket inte utgör elevens dagliga umgängesspråk i hemmet.
Undantag från kraven
Minoritetsspråken är undantagna från dessa krav.
Minoritetsspråk
Från och med 1 juli 2015 får elever som tillhör de nationella minoriteterna utökad rätt till undervisning i modersmål. Dessa minoritetsspråk är:
- Finska
- Jiddisch
- Meänkieli
- Romani chib
- Samiska
Eleven behöver inte ha grundläggande kunskaper i språket, utan det räcker att den tillhör minoritetsgruppen.
Kunskapskrav
En modersmålslärare på skolan kartlägger barnets kunskaper i modersmålet. Med stöd av det fattar rektorn beslut om modersmålsundervisning. Därefter meddelas barnets vårdnadshavare om beslutet via e-tjänst.
Om barnet har grundläggande kunskaper
Barnet beviljas modersmålsundervisning om det bedöms ha grundläggande kunskaper i språket och minst fem elever i kommunen önskar modersmålsundervisning i samma språk. Beslutet gäller under hela grundskoletiden.
Om barnet inte har grundläggande kunskaper
Om barnet inte bedöms ha grundläggande kunskaper i modersmålet avslås ansökan om modersmålsundervisning. Vårdnadshavaren kan ansöka igen när barnet uppnått grundläggande kunskaper. Då gör modersmålsläraren en ny bedömning.
Avslut av modersmålsundervisning
Om eleven inte längre vill delta i modersmålsundervisning ska vårdnadshavaren avsluta deltagandet via e-tjänsten.
Mottagande av nyanlända elever
Om barnet är nytt i Sverige och inte har gått i svensk skola tidigare, behöver vårdnadshavaren ansöka om skolplats i Täby. Ansökan görs via vårt kundcenter.
När ansökan om skolplats är gjord får modersmålsenheten ansökan. Därefter bjuder de in vårdnadshavarna och barnet till ett mottagande samtal. Under samtalet ges information om skolorna i Täby, för att underlätta valet av skola.
Studiehandledning
En nyanländ elev har rätt till studiehandledning på sitt modersmål om den behöver det. Nyanlända högstadieelever har en särskild rätt till detta, såvida det inte är uppenbart onödigt. Det är rektorn på skolan som beslutar om studiehandledning.
Kommunen erbjuder bidrag för 60 minuter studiehandledning per vecka under tre år från det att eleven kom till Sverige.
Om rektorn bedömer att eleven behöver mer studiehandledning kan skolan ansöka om fler timmar. För extra timmar tas en avgift ut:
-
2 900 kronor per månad för varje extra timme per vecka, eller
-
34 801 kronor per läsår för varje extra timme per vecka.
När behöver skolan ansöka?
-
Nyanlända elever som tas emot via modersmålsenheten:
Skolan behöver inte ansöka om studiehandledning. Modersmålsenheten ordnar det automatiskt. -
Nyanlända elever som redan gått i svensk skola i en annan kommun:
Om eleven har varit i Sverige i mindre än tre år, kan skolan beställa studiehandledning genom att fylla i en e-tjänst för ansökan om studiehandledning på modersmålet.
Stödmaterial
Syftet med detta stödmaterial är att tydliggöra och vägleda arbetet vid mottagande och undervisning av nyanlända elever.
Materialet är framtaget för att säkerställa att huvudmannen och skolorna uppfyller gällande lagkrav och att de nyanlända eleverna utvecklas enligt utbildningens mål.
Läs mer: Stödmaterial vid mottagande och undervisning av nyanlända elever – Täby kommun