Vi använder cookies för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. 

Sök till Åva
Med vetenskap i fokus

Naturvetenskap

Naturvetenskapsprogrammet har två inriktningar. Inriktningen naturvetenskap ger fördjupade kunskaper inom biologi, fysik, kemi och matematik. Inriktningen naturvetenskap och samhälle breddar perspektiven mot samhällskunskap och geografi.

På Naturvetenskapsprogrammet löser du verklighetsbaserade problem och lär dig om hur världen är uppbyggd. Utbildningen ger dig kunskaper och förståelse om livets villkor och sammanhang i naturen. Du utvecklar din kreativitet och ett naturvetenskapligt förhållningssätt med förmåga till kritiskt tänkande och logiska resonemang. Teori varvas med experiment, laborationer och fältstudier. Utbildningen övar dig i problemlösning och empiriska undersökningar vilket gör dig väl förberedd inför fortsatta studier.

På Åva har vi länge varit kända för att ligga i framkant inom naturvetenskap. Vi har nära samarbete med universitet, högskolor och näringsliv och erbjuder dig att läsa unika fördjupningskurser. Vi ger många tillfällen till studiebesök och föreläsningar hos bland annat KTH, Stockholms universitet och Karolinska institutet. Vi deltar också i ­Forskarskola som har blivit mycket populär och lockar många sökande från hela Stockholmsområdet. På Åva får du studera i välutrustade labblokaler som möjliggör praktiska experiment och tillämpningar för att hjälpa dig att förstå vetenskap. Våra lärare har expertkompetens och de gör sitt yttersta för att du ska få alla redskap du behöver inför framtiden. ­Till årskurs 2 väljer du mellan ­inriktningarna Naturvetenskap eller Naturvetenskap och samhälle. Har du ett specialintresse inom idrott eller musik kan du dessutom välja LIU, lokal idrottsutbildning, eller musikprofil.

Inriktning - Naturvetenskap
För dig som vill fördjupa dig inom matematik, kemi, fysik och biologi erbjuder vi naturvetenskaplig inriktning. Alla elever på inriktningen läser Matte 5 och du kan dessutom välja till kurserna Medicinsk fördjupning, Matematik specialisering eller Fysik 3 för att fördjupa dig ytterligare.

Inriktning - Naturvetenskap och samhälle
Vill du ha det bästa av två världar och är intresserad av samspelet mellan människa, natur och samhälle? Välj inriktningen Naturvetenskap och samhälle. Det är ett spännande tvärvetenskapligt forsknings- och utbildningsområde. Du kommer få en bredare och djupare förståelse för hur samarbeten mellan natur- och samhällsvetenskap kan bidra till nya lösningar för en hållbar framtid.

Medicinsk fördjupning
På Naturvetenskapsprogrammet har du möjlighet att läsa den spännande kursen Medicinsk fördjupning. Kursen är uppdelad i fyra områden där ni fördjupar er i respektive ämne genom studiebesök på KTH, ­Vetenskapens Hus, Polismuseet och ett analyslab. Utöver det innehåller kursen exkursioner, laborationer och föreläsningar.

Gillar du att laborera, arbeta i grupp, är nyfiken på kriminalteknik, medicinska material, växternas roll inom medicin samt analytiska metoder inom biologi och kemi, är detta kursen för dig. Kursen förbereder för olika former av examinering såsom presentationer, posters, populärvetenskapliga artiklar och filmer. Mycket tid ges i laborationssalar för att fördjupa er i laborativa metoder.

Hållbart samhällsbyggande
Lär dig om hur städer växer, planeras och byggs med­­ fokus på hållbar utveckling i kursen Hållbart samhällsbyggande. Tillsammans arbetar vi med bland annat historiska exempel (civilisationer som gått under) samt belyser problematik som föreligger många megastäder idag.

Väljer du kursen kommer du lära dig om hur olika stadsplanemönster kan se ut samt vad som gäller i dagsläget och vilka lagar och processer som formar besluten. Förutom att kursen till stor del formas utifrån elevernas egna tankar och idéer så ingår även en rad olika studiebesök med kontakter utanför skolan. Kursen ingår också på Teknikprogrammet om du väljer inriktning Design och produktutveckling, profil “Arkitektur och miljö”.

Matematik specialisering i samarbete med KTH
På Naturvetenskapsprogrammet kan du välja Matematik specialisering som individuellt val vilket är ett unikt samarbete med KTH. Du läser kursen Linjär algebra för gymnasister på KTH parallellt med att du får undervisning i programmering kopplad av lärare på Åva.

Natur Åva

Programplan för dig som startade hösten 2019

Programplan för dig som startade hösten 2020

Programplan för dig som startar hösten 2021

Clara Vidstrand, tog studenten 2021

Medicinsk fördjupning är en intressant kurs med mycket eget arbete och olika teman inom kemi och biologi. Du kommer få testa på laborationer som man vanligtvis inte gör inom kemi/biologi ­kurserna vilket är otroligt roligt då du även jobbar med ­laborationerna under en längre period. Kursen låter dig vara kreativ och tänka själv, exempelvis när vi jobbade med kriminologi och skulle lösa ett mord. Kursen låter dig ta ett steg närmare universitetet.

Hållbart samhällsbyggande

Lär dig om hur städer växer, planeras och byggs med­­ fokus på hållbar utveckling i kursen Hållbart samhällsbyggande. Tillsammans arbetar vi med bland annat historiska exempel (civilisationer som gått under) samt belyser problematik som föreligger många megastäder idag.

Väljer du kursen kommer du lära dig om hur olika stadsplanemönster kan se ut samt vad som gäller i dagsläget och vilka lagar och processer som formar besluten. Förutom att kursen till stor del formas utifrån elevernas egna tankar och idéer så ingår även en rad olika studiebesök med kontakter utanför skolan. Kursen ingår också på Teknikprogrammet om du väljer inriktning Design och produktutveckling, profil “Arkitektur och miljö”.

Hållbart samhällsbyggande

Undervisande lärare Maria Messing tar med sina elever till Täby prästgårds naturreservat. Lovisa Mattinson och Ida Gravsjö Wallin tycker det är bra när undervisningen sker utanför klassrummet.

Louise Fritz, Naturvetenskap, årskurs 3

Matematik specialisering i samarbete med KTH

På Naturvetenskapsprogrammet kan du välja Matematik specialisering som individuellt val vilket är ett unikt samarbete med KTH. Du läser kursen Linjär algebra för gymnasister på KTH parallellt med att du får undervisning i programmering kopplad av lärare på Åva.

Kursen är på avancerad nivå och ger dig meritpoäng samtidigt som du får in en fot på högskolan redan när du går gymnasiet. Kursen kan även väljas på Teknikprogrammet. Louise Fritz går sista året på Naturvetenskapsprogrammet och har valt kursen. Hon tycker att det bästa är föreläsningarna på KTH. Matematik är ett av hennes intressen och i framtiden vill hon plugga till ingenjör i matte eller fysik på just KTH. Därför är denna kurs en bra förberedelse inför fortsatta studier.

Emma Weissenborn & Ida Walin, årskurs 3

På Naturvetenskapsprogrammet väljer du natur eller samhälle som inriktning inför år 2.

-Vi har valt olika inriktningar i vår klass men trots det har vi en bra sammanhållning. Vissa programgemensamma ämnen läser vi fortfarande tillsammans vilket känns bra. Oavsett inriktning måste du vara beredd på att det är ett tufft program och mycket att göra. Det hårda arbetet kommer löna sig i slutändan.

Karl Thorén, tog studenten 2021

-Förra läsåret blev jag uttagen att tävla i Wallenbergs fysikpris och kom till final som en av 229 tävlande. Det var väldigt roligt! Fysik har alltid varit ett intresse och nu pluggar jag teknisk fysik på KTH. Min dröm är att forska och kanske hitta ett botemedel, ett smart material eller en klimatlösning. Allra helst drömmer jag om att få Nobelpriset men det känns otroligt. Med ett intresse för fysik kan man komma långt.

Atze Veldman, årskurs 2

NA går att kombinera med LIU (lokal idrottsutbildning). Det innebär att du får mer idrott på schemat, fortsätter utvecklas inom din idrott samtidigt som du får en bred utbildning.

-Det är ett högt arbetstempo här men det är bara kul. Mitt intresse för matte och kemi har ökat då det är mycket mer utmanande än vad det var på högstadiet. Jag har också valt LIU vilket ger mig mer idrott i veckan och möjligheten att fortsätta förbättras i min sport, basket. Men jag får också prova på andra sporter tillsammans med andra som också valt LIU.

Linnea Gunderyd, tog studenten 2021

-I årskurs 3 valde jag Psykologi 1 som individuellt val och det var tack vare den kursen som jag bestämde mig för att jag vill bli psykolog.

Hanna Johansson, årskurs 2

Naturvetenskapsprogrammet må vara utmanande men det är också spännande, roligt och ger dig en bred utbildning. Här får du möjlighet att inspireras av nya ämnen samt att fördjupa dig i redan befintliga intressen.

-Jag har valt natur som inriktning då en framtidsdröm jag har är att jobba med rymden, kanske som astronom eller liknande. Det började med en kemilektion här på Åva då vi pratade om atomer och efter det har jag intresserat mig särskilt för rymden. Till alla som funderar på Åva och programmet säger jag “Kom hit!”. Här behöver man inte vara rädd för att ställa frågor och be om hjälp.

Emilia Stare & Julia Bjuréus, tog studenten 2021

Under sista året på gymnasiet gör alla elever ett gymnasie­arbete, vilket är en fördjupning av programmet med höga krav på problemlösning, kreativitet och självständighet.

-Vi bestämde oss för att tillverka stormkök av pantburkar som gymnasiearbete. Det visade sig att vårt egentillverkade stormkök var mer effektivt än ett köpt stormkök. Förutom pantburkar använde vi oss av T-röd som bränsle och glasull som isolering och som veke. Med hjälp av häftstift gjorde vi hål i burkarnas bottnar och av en stålgalge gjorde vi ställningen till stormköket. Tanken var hela tiden att man ska kunna bygga köket av det man har hemma, om till exempel strömmen går. 

Programpresentation Naturvetenskap

Gymnasiearbetet fastställde att ingefära och ringblomma hämmar bakterier

Medicinalväxter sägs ha bra och läkande egenskaper för människor. Men hur väl fungerar de egentligen mot bakterier? Det har Malin Hansson, Cecilia Northun Lind, Claudio Collantes Sánches och Albin Bauer undersökt i sitt gymnasiearbete.

Gruppen valde ut två medicinalväxter, ingefära och ringblomma, som båda sägs ha bra läkande egenskaper. Claudio berättar att ringblommor tidigare har använts för att rengöra hud och motverka acne och Malin instämmer med att man hört att ingefära ska fungera mot förkylningar. Det blev starten på gymnasiearbetet. Resultatet av deras undersökning fastställde att både ingefära och ringblomma har en hämmande effekt men att ringblomman inte var riktigt lika effektiv. En hämmande effekt är när bakterier förhindras att växa till sig. “Istället för att aktivt döda cellerna blir det sämre levnadsförhållanden”, berättar Albin. Alla i gruppen tycker att det roligaste med processen har varit det praktiska arbetet. “Det var också roligt att se att båda växterna faktiskt hade en hämmande effekt”, berättar Cecilia.

LIU - lokal idrottsutbildning

Lokal idrottsutbildning på Åva gymnasium är för dig som både vill satsa på din idrott samtidigt som du satsar på skolan. Vi kan erbjuda dig en högskoleförberedande utbildning av hög kvalitet i kombination med utövandet av din idrott på schemalagd skoltid. Ansvarig är en av skolans erfarna idrottslärare. Skolan, du och din egen tränare och klubb kommer att ha ett nära samarbete och tillsammans formar ni innehållet och utgår från dig som individ. Du kommer att ha ett schemalagt pass i veckan där teori och praktik blandas. Övrig träning genomför du på fritiden med din hemmaklubb. Som elev på LIU går du i en vanlig klass inom det program som du läser.

I dagsläget har du möjlighet att välja LIU inom Naturvetenskapsprogrammet (NA), Samhällsvetenskapsprogrammet (SA), Ekonomiprogrammet (EK) och Teknikprogrammet, inriktning Informations- och medieteknik (TE). Du läser två idrottskurser (200p) som individuellt val i årskurs 1 och 2. Därefter erbjuds du att läsa ytterligare 100 poäng (Idrott och Hälsa 2) som utökad kurs i årskurs 3. Om du vill ha full meritpoäng hjälper vi dig att göra rätt val under gymnasietiden. Ansökan sker via Åvas hemsida.

Alva Sundin, tog studenten 2020
-Åva var en stor hjälp och möjliggjorde det för mig att uppnå de resultat jag ville inom både skola och min idrott. Jag kunde exempelvis träna under skoltid och på det sättet få mer tid att plugga på kvällen, vilket gjorde mig mindre stressad. Jag är säker på att jag både fick bättre koncentration och presterade bättre i skolan genom att få tid till idrotten samtidigt. Idrott och plugg är en bra kombination och LIU är därför ett smart val för dig som är i samma situation som jag var i. Jag är väldigt nöjd att jag fick den här chansen!

Ansök genom att söka till någon av ovanstående program via gymnasieantagningen och fyll i det här formuläret.

Välkommen med din ansökan senast 17 maj

För frågor och mer information kontakta:

Ansvarig lärare, Pekka Hälinen pekka.halinen@taby.se 

Anna Brehmer, Naturvetenskap, tog studenten 2020

Det har alltid varit självklart för mig att jag skulle läsa Naturprogrammet då jag i framtiden vill arbeta som ­civilingenjör. Mina år på Åva har verkligen varit bra. Både för att jag är intresserad av naturämnena men också tack vare alla kunniga lärare. Det är en skola som hittar på mycket. Särskilt roligt har det varit att få åka på studiebesök. Dels har vi varit på KTH många gånger, dels har vi gjort flera fältstudier. Alla besök har varit givande och det har varit kul att få lära sig också utanför skolan.

I årskurs tre gjorde jag och två andra ett gymnasiearbete om hur växter påverkas av konkurrens från andra ­växter. Inspirationen till det fick vi från just ett studiebesök. Vi sökte till Unga forskare och gick hela vägen till semifinal. Det var lärorikt då vi både fick presentera vårt gymnasiearbete för ett flertal forskare och ta emot feedback från dessa. Jag skulle rekommendera dig att söka till både naturprogrammet på Åva och till Unga forskare. Om du är intresserad av ämnena så kommer du klara det!

Erik Åstrand, Naturvetenskap, tog studenten 2021

Som många andra femtonåringar visste jag inte vad jag ville jobba med i framtiden. Inför mitt gymnasieval ­kollade jag upp alla program och när det var dags sökte jag till Naturprogrammet på Åva för att det gav en bred behörighet inför fortsatta studier. Jag gillar dessutom matematik och naturämnen så det blev ett bra val. Gymnasiet är annorlunda från högstadiet, särskilt ­matte, kemi och fysik. På Naturprogrammet är det också ett högt tempo, men det gillar jag. Inför det här läsåret ser jag fram emot kursen Fysik 1 eftersom den verkar vara en bra blandning mellan matematik och natur. Åva är en lugn skola där du får vara som du vill. Jag var här på Öppet hus och fick en bra känsla vilket gjorde beslutet ännu mer självklart. Inför ditt gymnasieval så råder jag dig att välja något du tycker är roligt och är intresserad för. Naturprogrammet ger dig många valmöjligheter och öppnar många dörrar efter studenten

Hanna Tamas, Naturvetenskap, tog studenten 2018

Idag studerar jag biomedicin och kinesiska vid Lunds universitet. Forskning har alltid varit ett av mina största intressen men det var först efter gymnasiearbetet som jag definitivt bestämde mig. Där tittade jag på hur cancercellers fettproduktion påverkas om mängden sjukdomsorsakande protein regleras. 

På Åva möts man ständigt av nya utmaningar som gör att man utvecklas till sitt yttersta. Lärarna brinner för sina ­ämnen och de är mycket skickliga på att lära ut. ­Stämningen på skolan är mycket bra. Elever och lärare är trevliga och lättsamma, men samtidigt väldigt drivna och engagerade. Åva har gett mig breda och djupa kunskaper inom de naturvetenskapliga ämnena vilket jag har stor nytta av i universitetsstudierna.

Ellen Meurling, Naturvetenskap, tog studenten 2018

Jag läser just nu min fjärde termin på läkarprogrammet på Linköpings universitet och jag känner att Naturprogrammet gett mig bra förutsättningar och förkunskaper. Det roligaste på Åva tycker jag var kursutbudet. Jag fick en bred utbildning med programmet men kunde också välja till UF-företag vilket var en av de roligaste kurserna. 

Jag var lite skeptisk mot Åva från början men insåg att man inte ska döma utsidan utan att det är insidan som räknas. Det har varit en väldigt bra skola! Mitt bästa tips till dig som ska söka dig dit är att utnyttja Kulan vilket är en studieverksamhet där du kan plugga på håltimmar eller raster med hjälp av lärare. En sådan plats ska du värdesätta och lärarna finns där för dig.

 

 

Viktoria Nylund, Naturvetenskap, tog studenten 2020

Det bästa med naturvetenskapsprogrammet är att det ger en djupare förståelse till hur världen fungerar och att man får en bredare kunskap. För mig var det ett självklart val eftersom kemi och matte är mina favoritämnen. Till skillnad från högstadiet får man lära sig ämnena på ett sätt som ger en djupare förståelse. Man får faktiskt lära sig resonemangen bakom kunskapen. Det tycker jag är givande.

Jag har också valt att engagera mig i elevkåren och under ett år varit ordförande. Skälet till att jag tackade ja till det uppdraget är att jag gillar att arbeta i grupp och ville skapa nya kontakter och utveckla mitt sociala nätverk. Arbetet i elevkåren har också fått mig att se skolan på ett nytt sätt. Rollen som ordförande har också gjort att jag fått träna ledarskap:  hur man skapar sammanhållning i en grupp, fördelar arbetsuppgifter, samspelar med varandra och samarbetar med företag. Det är sådant som jag tror jag kommer att ha nytta av i framtiden. Mina framtidsplaner är att plugga projektutveckling på Halmstad Högskola eller Uppsala universitet.

 

 

Tjejer som programmerar

Vi heter Josefin och Nina och vi är två tjejer som tog studenten 2020 och gick på Naturvetenskapsprogrammet. Som individuellt val tog vi programmering. Vi ville ha en inblick i hur programmering går till eftersom det är något helt nytt för oss.

Det är även väldigt stor efterfrågan på programmerare på arbetsmarknaden och därför ville vi se om vi tyckte det var intressant. Vi båda blev förvånade över hur roligt det är. Just nu håller vi på med vårt slutprojekt som är ett yatzyspel. Man behöver inte ha några förkunskaper inom programmering för att gå kursen, vi hade aldrig programmerat innan.

Matilda Helander, Naturvetenskap, tog studenten 2018

Jag heter Matilda Helander och tog studenten från Åvas naturvetenskapsprogram 2018. Jag har bara positiva minnen från min tid på Åva och minns framförallt tiden innan studenten och klasskampen Åvabucklan. 

“ I dag är jag tekniksprångare på SJ Fordonsdivision och jobbar på huvudkontoret i Stockholm med 500 andra medarbetare. Tekniksprånget är ett praktikprogram som drivs av Kungliga Ingenjörsvetenskapsakademin på uppdrag av Skolverket och som syftar till att locka fler ungdomar till en högre teknisk utbildning. Under de fyra månader jag är här på SJ får jag möjlighet att pröva på ingenjörsyrket och få större förståelse för vad man kan jobba som efter en ingenjörsexamen. Jag är med i ett fjärrdiagnoseringsprojekt som ska läsa av tågdatorn i realtid och därmed möjliggöra ett effektivare och bättre riktat underhållsarbete. I mitt dagliga arbete har jag stor nytta av matematiken och fysiken som jag lärde mig på Åva, som behövs för att förstå de värden som skickas in från tåget. Det kan till exempel handla om tågets viktförändring under resans gång eller matningen av ström från kontaktledningen.

I framtiden vill jag studera till civilingenjör inom medicinsk teknik i Linköping. Jag tror att kombinationen av fysik och matematik med biologi är något som passar mig extra bra. Jag vill också åka på en större äventyrsresa, men har inte bestämt när eller var jag ska åka. Idéerna växlar mellan att åka transsibiriska järnvägen och att bestiga Kilimanjaro.“

 

Omar Sulaiman, Naturvetenskap, tog studenten 2020

Jag valde natur för att jag är intresserad av naturämnena och för att få gå i samma klass som andra med hög ambitionsnivå där man hjälps åt att bli bättre. Jag valde också naturprogrammet för att det alltid finns en möjlighet att välja inriktning och kurser så att programmet blir väldigt “naturaktigt” eller med fler samhällskunskapsinriktade kurser. 

Jag tycker att klasskamraterna är det bästa.  Alla vill något och hjälps åt. Det är lite som en tävling, men att man spelar i samma lag och vill att de andra ska bli bättre. Jag gillar också att vi läser så mycket matematik och fysik, för det är sådant som vi upplever varje dag, men vi vet bara inte om det eller varför. 

Jag gillar matten och idrotten mest.  Matten för att det alltid finns något nytt att lära sig och man känner hur man utvecklas hela tiden. Jag har också insett att av matten har det  blivit enklare att förstå andra saker. Jag gillar idrotten eftersom det ger en paus från det teoretiska och från att sitta ner i klassrummet. Det är roligt att röra på sig och eftersom kursen inte har lika mycket teoretiska uppgifter, känns det mindre kravfyllt.

Lärarna och personalen för att alla är snälla och hjälper till om de kan. Lärarna är tydliga med instruktioner och planeringar så att man alltid vet vad man ska göra. Jag gillar också skolmaten eftersom den är bättre än andra skolor jag gått på innan jag började här. Sist, så gillar jag att det alltid finns aktiviteter som händer som exempelvis  Åva/Tibble-kampen, friluftsdagen, klassturneringarna och att vi får besöka KTH för att få inspiration för framtiden.

Jag vill gå på läkarlinjen och studera till operationsläkare, samtidigt som jag vill fortsätta med fotbollen.

Lena Lacopie, förstelärare, undervisar i biologi och naturkunskap

För mig är det viktigt att alla eleverna känner att de har möjlighet att utvecklas och att jag tror på dem. Nyfikenhet och lust är två nyckelord för att lära sig nya saker. Som lärare bör jag se till att skapa en klassrumsmiljö med god arbetsro, där elevernas nyfikenhet och lust väcks. För att möjliggöra detta är varierande arbetsmetoder och att utmana eleverna där de befinner sig, viktigt. Att repetera och öva gynnar alla elever, oavsett var de befinner sig. Desto fler arbetsmetoder och sinnen, som eleverna får använda, desto mer kan eleverna tillgodogöra sig och befästa den kunskapen. Att se stjärnögon tändas är magiskt.

Mitt projekt handlar om att ta hand om alla nyanställda lärare, både nyutexaminerade och erfarna. De ska komma in i vårt inkluderande arbetssätt så fort som möjligt och vi ska alla utgå från samma grund, så  skolan känns trygg för både elever och lärare. Forskning visar att bästa sättet för lärare att utvecklas på, är med andra lärare.

Några ledord i vårt programlag tycker jag är tydlighet, trygghet, samhörighet och glädje.

Anna Svensson, undervisar i biologi och naturkunskap

Jag undervisar i biologi och naturkunskap på både yrkes- och studieförberedande program. Jag tillhör det naturvetenskapliga programlaget och är även handledare för gymnasiearbeten på det programmet. Både inom biologi och naturkunskap har det naturvetenskapliga arbetssättet en stor och central roll vilket kan vara en utmaning för många elever. Så beroende på kurs och program försöker jag utforma undersökningens syfte för att intressera och utmana eleverna. Det kan vara allt från fältundersökningar av närmiljön till odlingsförsök i labbet. Att låta eleverna arbeta mycket och grundligt med detta ser jag också som en bra förberedelse inför gymnasiearbetet som de ska göra i slutet av sina studier på gymnasiet, men även för deras fortsatta studier. I år har jag också som projekt att utveckla strukturen kring gymnasiearbetet på naturprogrammet.

Jag ser lärandet som en process där jag ska försöka skapa de bästa förutsättningarna för eleverna att nå de mål de siktar på. Som lärare får jag använda min kreativitet och nyfikenhet och lär mig hela tiden nya saker tillsamman med eleverna. Just att försöka väcka elevernas intresse och se hur de utvecklas är för mig det bästa med att vara lärare.

Nikodemus Karlsson, förstelärare, undervisar i matematik och fysik

Jag är lärare i matematik och fysik och har arbetat med detta i såväl på grundskolan som  gymnasiet sedan år 1996. Här på Åva har jag arbetat i tio år. Det bästa med läraryrket är när jag märker att elever utvecklas och förstår sådant de kanske inte trodde var möjligt att de skulle kunna förstå. Jag utgår från att lärandet är en process som eleven själv äger och arbetar för att lägga upp undervisningen för att den processen ska bli så givande som möjligt.

Jag försöker få in IT som en naturlig del i undervisningen. Det kan till exempel vara att elever gör tabeller och grafer från egna tagna mätvärden, som de sedan kan dra slutsatser från. Nu har även programmering i matematiken kommit som ett uppdrag från Skolverket. En av de saker jag arbetar med är att ta fram sådana övningar på olika nivåer som kopplas till kurserna. Målet är att var och en av eleverna ska känna att de utvecklas inom detta.

Åsa Sammeli, biträdande rektor för Naturvetenskapsprogrammet

Som ansvarig skolledare för naturvetenskapsprogrammet, barn- och fritidsprogrammet och vård- och omsorgsprogrammet får jag förmånen att arbeta med elever med varierande intressen och målsättningar och pedagoger med olika bakgrund, utbildning och erfarenheter.

På Åva har vi ett starkt naturvetenskapsprogram där vi erbjuder elever såväl bredd som spets. Som elev på NA kan man välja att fördjupa sig inom naturvetenskapliga ämnen eller bredda sig genom att kombinera naturvetenskap med samhällsvetenskapliga ämnen. Eftersom vi har kontakt med universitet och högskolor, bland annat genom kursen Matematik specialisering där vi samarbetar med KTH, får eleverna en inblick i fortsatta studier. I skolans lokaler, framförallt våra välutrustade labbsalar, kan eleverna tillämpa sina kunskaper i praktiska experiment. Eleverna lär sig att arbeta enligt vetenskaplig modell med problemformulering, teoretiska studier, undersökningar, analyser och slutsatser så de är mycket väl förberedda för högskole-/universitetsstudier.

LIU
Läsåret 20/21 startade vi LIU, lokal idrottsutbildning, för elever som vill kombinera ett aktivt idrottsutövande med studier. Så elever på Ekonomi-, Samhällsvetenskaps-, Naturvetenskaps- och Teknikprogrammet - inriktning Information och medieteknik, kan välja LIU och idrotta på skoltid. Det är också en satsning som känns rätt i tiden efter en period av mycket stillasittande framför skärmar - att uppmana och möjliggöra idrottsaktiviteter för ungdomar.

Therese Hederström

Studie- och yrkesvägledare för

Naturvetenskap
Ekonomi
El och energi

08-555 580 61

therese.hederstrom@taby.se