Vi använder cookies för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. 

Sök till Åva
Med vetenskap i fokus

Naturvetenskap

Naturvetenskapsprogrammet har två inriktningar. Inriktningen naturvetenskap ger fördjupade kunskaper inom biologi, fysik, kemi och matematik. Inriktningen naturvetenskap och samhälle breddar perspektiven mot samhällskunskap och geografi. Du som väljer naturvetenskapsprogrammet och är intresserad av musik kan välja en särskild variant där du byter ut den vanliga programfördjupningen mot ett paket kurser inom musik.

Vi på Åva har länge varit kända för att ligga i framkant inom naturvetenskap. Vi har nära samarbeten med Stockholms universitet och KTH och erbjuder dig att läsa intressanta fördjupningskurser. Hos oss får du plugga i välutrustade lab.lokaler som är perfekt utformade för ändamålen. Våra lärare har expertkompetens och de gör sitt allra yttersta för att du ska få alla redskap du behöver inför framtiden.

Med blick för naturens krafter

På naturvetenskapsprogrammet löser du verklighetsbaserade problem tillsammans med andra och lär dig om hur världen är uppbyggd. Utbildningen ger dig kunskaper och förståelse om livets villkor och sammanhang i naturen. Du utvecklar din kreativitet och får träna ett naturvetenskapligt förhållningssätt med förmåga till kritiskt tänkande och logiska resonemang. Teori varvas med experiment, laborationer och fältstudier.

Nära samarbete med universitet och högskolor

Vi har nära samarbeten med universitet och högskolor så du kommer att erbjudas många tillfällen till studiebesök och föreläsningar hos bland annat KTH och Stockolms universitet. Det innebär att vi erbjuder högskoleförberedelse på riktigt. Åva öppnar dörrarna till fortsatta studier.

Programplan för dig som startade hösten 2019

Programplan för dig som startade hösten 2020

Programplan för dig som startar hösten 2021


Programpresentation Naturvetenskap

LIU - lokal idrottsutbildning

Lokal idrottsutbildning, på Åva gymnasium är för dig som både vill satsa på din idrott samtidigt som du satsar på skolan. Vi kan erbjuda dig en högskoleförberedande utbildning av hög kvalitet i kombination med utövandet av din idrott på schemalagd skoltid. Ansvarig lärare och kontaktperson är vår erfarne lärare i idrott och hälsa, Pekka Hälinen. Skolan, du och din egen tränare och klubb kommer att ha ett nära samarbete och tillsammans formar ni innehållet och utgår från dig som individ. Du kommer att ha ett schemalagt pass i veckan där teori och praktik blandas. Övrig träning genomför du på fritiden med din hemmaklubb.

Som elev på LIU går du i en vanlig klass inom det program som du läser. I dagsläget kommer du att ha möjlighet att välja LIU inom Naturvetenskapsprogrammet (NA), Samhällsvetenskapsprogrammet (SA) och Ekonomiprogrammet (EK). Du läser två idrottskurser (200p) som individuellt val i årskurs 1 och 2. Därefter erbjuds du att läsa ytterligare 100 poäng (Idrott och Hälsa 2) som utökad kurs i årskurs 3. Om du vill ha full meritpoäng hjälper vi dig att göra rätt val under gymnasietiden. Ansökan sker via Åvas hemsida.

Alva Sundin, tog studenten 2020
Jag har precis tagit studenten från Åvas samhällsprogram med idrottsinriktning. Åva har varit en stor hjälp och möjliggjort för mig att kunna uppnå de resultat jag vill inom både skolan och min idrott. Jag har exempelvis kunnat träna under skoltid och på det sättet fått loss mer tid till att plugga på kvällen, vilket har gjort mig mindre stressad.
Jag är säker på att jag genom att kunna satsa på idrotten har kunnat koncentrera mig bättre och prestera bättre i skolan. Idrottande och plugg är en bra kombination helt enkelt och LIU är därför ett riktigt bra val för dig som är i samma situation som mig. Jag är väldigt nöjd att ha fått den här chansen.

I dagsläget kommer du att ha möjlighet att välja LIU inom Naturvetenskapsprogrammet (NA), Samhällsvetenskapsprogrammet (SA) och Ekonomiprogrammet (EK) på Åva gymnasium. 

Ansök genom att söka till någon av ovanstående program via gymnasieantagningen och fyll i den här blanketten.

Välkommen med din ansökan senast 18 maj

För frågor och mer information kontakta:

Ansvarig lärare, Pekka Hälinen pekka.halinen@taby.se 

Biträdande rektor, Susanna Walter-Westberg susanna.walterwestberg@taby.se 

Studieresa till CERN för elever på naturprogrammet

Under en vecka i mars 2019 fick klass NA16A, efter mycket förberedelser, möjlighet att få en av sina drömmar uppfyllda – att göra studiebesök på CERN. Initiativet och förberedelserna gjordes av en elevgrupp i klassen. Det fanns flera elever i klassen som är mycket intresserade av fysik och forskning, berättar Björne Vestlund, mentor i NA16A.

CERN är en forskningsanläggning som ligger strax utanför Genève i Schweiz. Där finns en så kallad partikelaccelerator, en tunnel, där materiens minsta byggstenar accelererar till en hastighet som ligger nära ljusets. Tunneln är cirkelformad med en omkrets på nästan tre mil. I detektorer i anslutning till tunneln studeras vad som kommer ut från det att partiklarna kolliderar med varandra. Det var i studierna av sådana kollisioner som man 2013 bekräftade den, i fysikerkretsar, berömda Higgs-partikeln. Det är en viktig liten partikel för den förklarar varför materia har massa. Upptäckten ledde till 2013 års Nobelpris i fysik.

Att fysikintresserade elever och lärare är intresserade av ett besök på den anläggningen är givet. Eleverna i klassen började prata ihop sig redan under årskurs 1 för att få möjlighet att åka till CERN på skoltid. Att två av eleverna i klassen redan hade varit där underlättade. De hade redan då träffat Richard Jacobsson, före detta Åva-elev och numera anställd fysiker på CERN. Det var honom som nu hela klassen fick träffa.

Richard var den sammanhållande kraften för klassen under CERN-dagen. Efter att vi besökt en av detektorerna på närmare 100 meters djup under marken berättade han om det man genom forskning känner till om universums uppkomst och utveckling. Richard tyckte det var roligt att elever från hans gamla skola kom på besök, och han tyckte eleverna var väl insatta och ställde intressanta frågor.

Förutom CERN-besöket besökte klassen även tekniska högskolan i Zürich, ETH. Den sammanhållande kraften på ETH var doktoranden Johanna Nordlander. Hon forskar på material som har såväl så kallad ferroelektriska och ferromagnetiska egenskaper. Klassen fick träffa en del av den forskargrupp som Johanna ingår i, och de berättade att deras forskning kan leda till material och teknik som kan användas i samband med till exempel datalagring på ett mer effektivt sätt än dagens metoder.

Klassen fick se och ta del av en fysikforskares vardagsmiljö, och det är flera av eleverna som på allvar blev intresserade av forskning. Som en liten bonus, visade det sig, så var en av de besökta forskningsstationerna väldigt nära knuten till ett av gymnasiearbeterna som gjordes i klassen. Det gällde röntgenspektroskopi, som går ut på att studera material och de strukturer som atomerna ligger i där.

Sammantaget var klassen väldigt nöjda med resan. Bli inte förvånad om det kommer fler Åva-alumner till CERN eller som fysikforskare på universitet i Sverige eller utomlands!   

 

Anna Brehmer, Naturvetenskap, tog studenten 2020

Det har alltid varit självklart för mig att jag skulle läsa Naturprogrammet då jag i framtiden vill arbeta som ­civilingenjör. Mina år på Åva har verkligen varit bra. Både för att jag är intresserad av naturämnena men också tack vare alla kunniga lärare. Det är en skola som hittar på mycket. Särskilt roligt har det varit att få åka på studiebesök. Dels har vi varit på KTH många gånger, dels har vi gjort flera fältstudier. Alla besök har varit givande och det har varit kul att få lära sig också utanför skolan.

I årskurs tre gjorde jag och två andra ett gymnasiearbete om hur växter påverkas av konkurrens från andra ­växter. Inspirationen till det fick vi från just ett studiebesök. Vi sökte till Unga forskare och gick hela vägen till semifinal. Det var lärorikt då vi både fick presentera vårt gymnasiearbete för ett flertal forskare och ta emot feedback från dessa. Jag skulle rekommendera dig att söka till både naturprogrammet på Åva och till Unga forskare. Om du är intresserad av ämnena så kommer du klara det!

Erik Åstrand, Naturvetenskap, årskurs 2

Som många andra femtonåringar visste jag inte vad jag ville jobba med i framtiden. Inför mitt gymnasieval ­kollade jag upp alla program och när det var dags sökte jag till Naturprogrammet på Åva för att det gav en bred behörighet inför fortsatta studier. Jag gillar dessutom matematik och naturämnen så det blev ett bra val. Gymnasiet är annorlunda från högstadiet, särskilt ­matte, kemi och fysik. På Naturprogrammet är det också ett högt tempo, men det gillar jag. Inför det här läsåret ser jag fram emot kursen Fysik 1 eftersom den verkar vara en bra blandning mellan matematik och natur. Åva är en lugn skola där du får vara som du vill. Jag var här på Öppet hus och fick en bra känsla vilket gjorde beslutet ännu mer självklart. Inför ditt gymnasieval så råder jag dig att välja något du tycker är roligt och är intresserad för. Naturprogrammet ger dig många valmöjligheter och öppnar många dörrar efter studenten

Hanna Tamas, Naturvetenskap, tog studenten 2018

Idag studerar jag biomedicin och kinesiska vid Lunds universitet. Forskning har alltid varit ett av mina största intressen men det var först efter gymnasiearbetet som jag definitivt bestämde mig. Där tittade jag på hur cancercellers fettproduktion påverkas om mängden sjukdomsorsakande protein regleras. 

På Åva möts man ständigt av nya utmaningar som gör att man utvecklas till sitt yttersta. Lärarna brinner för sina ­ämnen och de är mycket skickliga på att lära ut. ­Stämningen på skolan är mycket bra. Elever och lärare är trevliga och lättsamma, men samtidigt väldigt drivna och engagerade. Åva har gett mig breda och djupa kunskaper inom de naturvetenskapliga ämnena vilket jag har stor nytta av i universitetsstudierna.

Ellen Meurling, Naturvetenskap, tog studenten 2018

Jag läser just nu min fjärde termin på läkarprogrammet på Linköpings universitet och jag känner att Naturprogrammet gett mig bra förutsättningar och förkunskaper. Det roligaste på Åva tycker jag var kursutbudet. Jag fick en bred utbildning med programmet men kunde också välja till UF-företag vilket var en av de roligaste kurserna. 

Jag var lite skeptisk mot Åva från början men insåg att man inte ska döma utsidan utan att det är insidan som räknas. Det har varit en väldigt bra skola! Mitt bästa tips till dig som ska söka dig dit är att utnyttja Kulan vilket är en studieverksamhet där du kan plugga på håltimmar eller raster med hjälp av lärare. En sådan plats ska du värdesätta och lärarna finns där för dig.

 

 

Viktoria Nylund, Naturvetenskap, tog studenten 2020

Det bästa med naturvetenskapsprogrammet är att det ger en djupare förståelse till hur världen fungerar och att man får en bredare kunskap. För mig var det ett självklart val eftersom kemi och matte är mina favoritämnen. Till skillnad från högstadiet får man lära sig ämnena på ett sätt som ger en djupare förståelse. Man får faktiskt lära sig resonemangen bakom kunskapen. Det tycker jag är givande.

Jag har också valt att engagera mig i elevkåren och under ett år varit ordförande. Skälet till att jag tackade ja till det uppdraget är att jag gillar att arbeta i grupp och ville skapa nya kontakter och utveckla mitt sociala nätverk. Arbetet i elevkåren har också fått mig att se skolan på ett nytt sätt. Rollen som ordförande har också gjort att jag fått träna ledarskap:  hur man skapar sammanhållning i en grupp, fördelar arbetsuppgifter, samspelar med varandra och samarbetar med företag. Det är sådant som jag tror jag kommer att ha nytta av i framtiden. Mina framtidsplaner är att plugga projektutveckling på Halmstad Högskola eller Uppsala universitet.

 

 

Tjejer som programmerar

Vi heter Josefin och Nina och vi är två tjejer som går tredje året på naturvetenskapliga programmet. Som individuellt val har vi valt programmering. Vi ville ha en inblick i hur programmering går till eftersom det är något helt nytt för oss.

Det är även väldigt stor efterfrågan på programmerare på arbetsmarknaden och därför ville vi se om vi tyckte det var intressant. Vi båda blev förvånade över hur roligt det är. Just nu håller vi på med vårt slutprojekt som är ett yatzyspel. Man behöver inte ha några förkunskaper inom programmering för att gå kursen, vi hade aldrig programmerat innan.

Matilda Helander, Naturvetenskap, tog studenten 2018

Jag heter Matilda Helander och tog studenten från Åvas naturvetenskapsprogram 2018. Jag har bara positiva minnen från min tid på Åva och minns framförallt tiden innan studenten och klasskampen Åvabucklan. 

“ I dag är jag tekniksprångare på SJ Fordonsdivision och jobbar på huvudkontoret i Stockholm med 500 andra medarbetare. Tekniksprånget är ett praktikprogram som drivs av Kungliga Ingenjörsvetenskapsakademin på uppdrag av Skolverket och som syftar till att locka fler ungdomar till en högre teknisk utbildning. Under de fyra månader jag är här på SJ får jag möjlighet att pröva på ingenjörsyrket och få större förståelse för vad man kan jobba som efter en ingenjörsexamen. Jag är med i ett fjärrdiagnoseringsprojekt som ska läsa av tågdatorn i realtid och därmed möjliggöra ett effektivare och bättre riktat underhållsarbete. I mitt dagliga arbete har jag stor nytta av matematiken och fysiken som jag lärde mig på Åva, som behövs för att förstå de värden som skickas in från tåget. Det kan till exempel handla om tågets viktförändring under resans gång eller matningen av ström från kontaktledningen.

I framtiden vill jag studera till civilingenjör inom medicinsk teknik i Linköping. Jag tror att kombinationen av fysik och matematik med biologi är något som passar mig extra bra. Jag vill också åka på en större äventyrsresa, men har inte bestämt när eller var jag ska åka. Idéerna växlar mellan att åka transsibiriska järnvägen och att bestiga Kilimanjaro.“

 

Omar Sulaiman, Naturvetenskap, tog studenten 2020

Jag valde natur för att jag är intresserad av naturämnena och för att få gå i samma klass som andra med hög ambitionsnivå där man hjälps åt att bli bättre. Jag valde också naturprogrammet för att det alltid finns en möjlighet att välja inriktning och kurser så att programmet blir väldigt “naturaktigt” eller med fler samhällskunskapsinriktade kurser. 

Jag tycker att klasskamraterna är det bästa.  Alla vill något och hjälps åt. Det är lite som en tävling, men att man spelar i samma lag och vill att de andra ska bli bättre. Jag gillar också att vi läser så mycket matematik och fysik, för det är sådant som vi upplever varje dag, men vi vet bara inte om det eller varför. 

Jag gillar matten och idrotten mest.  Matten för att det alltid finns något nytt att lära sig och man känner hur man utvecklas hela tiden. Jag har också insett att av matten har det  blivit enklare att förstå andra saker. Jag gillar idrotten eftersom det ger en paus från det teoretiska och från att sitta ner i klassrummet. Det är roligt att röra på sig och eftersom kursen inte har lika mycket teoretiska uppgifter, känns det mindre kravfyllt.

Lärarna och personalen för att alla är snälla och hjälper till om de kan. Lärarna är tydliga med instruktioner och planeringar så att man alltid vet vad man ska göra. Jag gillar också skolmaten eftersom den är bättre än andra skolor jag gått på innan jag började här. Sist, så gillar jag att det alltid finns aktiviteter som händer som exempelvis  Åva/Tibble-kampen, friluftsdagen, klassturneringarna och att vi får besöka KTH för att få inspiration för framtiden.

Jag vill gå på läkarlinjen och studera till operationsläkare, samtidigt som jag vill fortsätta med fotbollen.

Charles Reps, undervisar i fysik och matematik

Snabbspår i matematik på Åva gymnasium 

Åva gymnasium erbjuder ett snabbspår i matematik vilket innebär att åk 9-elever får chansen att läsa in Matematik 1c redan under sista året på grundskolan. Detta ger möjligheten att läsa fler mattekurser under gymnasiet och på så sätt nå längre i sin utbildning. Snabbspåret lämpar sig bäst för de som tänkt söka Naturvetenskaps- eller teknikprogrammet på Åva eftersom då kan eleverna börja med Ma2c direkt. Det finns ett färdigt paket på Åva för de som läst snabbspåret och sedan går natur eller teknik på skolan. Man kan också söka kursen om man vill vara bättre förberedd inför sina gymnasiestudier och i viss mån också för att förbättra sig under åk 9. Ma1c och åk 9 matte påminner om varandra och går in i varandra så resultaten under nian kan komma att bli bättre också. 

Årets grupp består av ca 50 elever, jämnt fördelat mellan tjejer och killar, som träffas varje onsdag på Åva och läser tillsammans med två lärare. Charles Reps säger att det är bra energi i gruppen och att alla är där av egenintresse. “Alla vill verkligen vara här och det blir en speciell stämning eftersom alla har samma motiverade fokus”, berättar Charles Reps. Han säger också att den som söker bör ha ett stort intresse för matematik. Det är mycket jobb och kräver eget ansvar. Eleverna som läser kursen säger att de valde att söka för att de gillar matte och fick tips från både lärare och vänner att söka. De vill också vara förberedda inför framtiden. 

Alla niondeklassare är välkomna att söka till snabbspåret. Det är en informationsträff varje augusti och ansökan i samband med det. Kursen går hela läsåret och avslutas med ett nationellt prov. Eleverna får då ett betygsdokument från Åva med sitt första gymnasiebetyg redan i juni innan gymnasiet dragit igång.

Lena Lacopie, förstelärare, undervisar i biologi och naturkunskap

För mig är det viktigt att alla eleverna känner att de har möjlighet att utvecklas och att jag tror på dem. Nyfikenhet och lust är två nyckelord för att lära sig nya saker. Som lärare bör jag se till att skapa en klassrumsmiljö med god arbetsro, där elevernas nyfikenhet och lust väcks. För att möjliggöra detta är varierande arbetsmetoder och att utmana eleverna där de befinner sig, viktigt. Att repetera och öva gynnar alla elever, oavsett var de befinner sig. Desto fler arbetsmetoder och sinnen, som eleverna får använda, desto mer kan eleverna tillgodogöra sig och befästa den kunskapen. Att se stjärnögon tändas är magiskt.

Mitt projekt handlar om att ta hand om alla nyanställda lärare, både nyutexaminerade och erfarna. De ska komma in i vårt inkluderande arbetssätt så fort som möjligt och vi ska alla utgå från samma grund, så  skolan känns trygg för både elever och lärare. Forskning visar att bästa sättet för lärare att utvecklas på, är med andra lärare.

Några ledord i vårt programlag tycker jag är tydlighet, trygghet, samhörighet och glädje.

Anna Svensson, undervisar i biologi och naturkunskap

Jag undervisar i biologi och naturkunskap på både yrkes- och studieförberedande program. Jag tillhör det naturvetenskapliga programlaget och är även handledare för gymnasiearbeten på det programmet. Både inom biologi och naturkunskap har det naturvetenskapliga arbetssättet en stor och central roll vilket kan vara en utmaning för många elever. Så beroende på kurs och program försöker jag utforma undersökningens syfte för att intressera och utmana eleverna. Det kan vara allt från fältundersökningar av närmiljön till odlingsförsök i labbet. Att låta eleverna arbeta mycket och grundligt med detta ser jag också som en bra förberedelse inför gymnasiearbetet som de ska göra i slutet av sina studier på gymnasiet, men även för deras fortsatta studier. I år har jag också som projekt att utveckla strukturen kring gymnasiearbetet på naturprogrammet.

Jag ser lärandet som en process där jag ska försöka skapa de bästa förutsättningarna för eleverna att nå de mål de siktar på. Som lärare får jag använda min kreativitet och nyfikenhet och lär mig hela tiden nya saker tillsamman med eleverna. Just att försöka väcka elevernas intresse och se hur de utvecklas är för mig det bästa med att vara lärare.

Nikodemus Karlsson, förstelärare, undervisar i matematik och fysik

Jag är lärare i matematik och fysik och har arbetat med detta i såväl på grundskolan som  gymnasiet sedan år 1996. Här på Åva har jag arbetat i tio år. Det bästa med läraryrket är när jag märker att elever utvecklas och förstår sådant de kanske inte trodde var möjligt att de skulle kunna förstå. Jag utgår från att lärandet är en process som eleven själv äger och arbetar för att lägga upp undervisningen för att den processen ska bli så givande som möjligt.

Jag försöker få in IT som en naturlig del i undervisningen. Det kan till exempel vara att elever gör tabeller och grafer från egna tagna mätvärden, som de sedan kan dra slutsatser från. Nu har även programmering i matematiken kommit som ett uppdrag från Skolverket. En av de saker jag arbetar med är att ta fram sådana övningar på olika nivåer som kopplas till kurserna. Målet är att var och en av eleverna ska känna att de utvecklas inom detta.

Susanna Walter-Westberg, biträdande rektor för Naturvetenskapsprogrammet

Att möta elever med intresse för natur, miljö och samhälle  med en stark framtidstro är en fantastisk förmån i mitt jobb som biträdande rektor på naturprogrammet på Åva. Bland våra naturkunskapselever ser vi många som vet vad de vill bli i framtiden men även de som bara vill ha en bred och djup utbildning för att kunna välja vidare senare i livet. Här träffas tjejer och killar med olika bakgrund och från olika uppväxtförhållanden men med ett gemensamt mål - gymnasieelev på Åva under tre år.

Therese Hederström

Studie- och yrkesvägledare för

Naturvetenskap
Ekonomi
El och energi

08-555 580 61

therese.hederstrom@taby.se