Vi använder cookies för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. 

Sök till Åva / Apply to IB
Globalt perspektiv

Samhällsvetenskap

Tycker du att det är spännande att diskutera samhällsfrågor som till exempel makt eller genus? Är du nyfiken på hur samhället fungerar i andra delar av världen? Vill du lära dig mer om vad som formar och påverkar oss människor? Då kommer du att trivas riktigt bra på samhällsvetenskapsprogrammet på Åva.

Inriktningen samhällsvetenskap ger dig användbara verktyg

Internationella frågor, samhällsplanering och politik är viktiga delar i utbildningen. Du fördjupar dig i historia, samhällskunskap och geografi. Ämnena psykologi, filosofi och religion ger dig kunskap om människors relation till sin omvärld.

På programmet får du verktyg för att kunna skilja mellan fakta och värderingar. Ett vanligt arbetssätt är att du tillsammans med kamrater undersöker en fråga med hjälp av teorier och metoder som används inom samhällsvetenskapen. Era slutsatser redovisar ni på olika sätt, vilket gör att du får träning i att skriva, tala inför grupp, debattera och göra digitala presentationer. Du får också argumentera för förändringar som gör samhället bättre utifrån den fråga ni undersökt. Vårt mål är att du ska lära dig arbeta allt mer vetenskapligt så att du är väl förberedd för att ta klivet över till högskolan efter tre år.

Globalt perspektiv och FN-skola

För att lösa framtidens utmaningar behöver vi samarbeta över nationsgränser och därför är internationella frågor något vi arbetar med i de flesta ämnen. Dessutom läser du i årskurs 3 specialiseringskursen globalt perspektiv. Där jobbar vi tematiskt med internationella relationer, mänskliga rättigheter, freds- och konfliktstudier samt utvecklingsfrågor utifrån FN:s Agenda 2030 och de Globala målen för hållbar utveckling. Att Åva är en certifierad FN-skola innebär att frågor som rör mänskliga rättigheter och demokrati har ett stort fokus på programmet. Vi samarbetar även med Amnesty. För dig som vill arbeta med internationella frågor utomlands eller i Sverige ger samhällsvetenskapsprogrammet på Åva en riktigt bra grund att bygga vidare på. Därför ingår också engelska 7 i programfördjupningen.

Engagerade lärare gör undervisningen meningsfull

Lärarna på programmet samarbetar nära, bland annat när det gäller ämnesövergripande projekt. Du får vara med om givande studiebesök och föreläsningar, debatter och rollspel. Du får också träffa experter och forskare inom olika områden. Många elever som går samhällsvetenskapsprogrammet väljer att engagera sig i Cumulus, skolans prisbelönta skoltidning. Genom åren har den vunnit massor av priser och tidningen är en viktig pusselbit för elevernas trivsel på skolan.

Programplan för dig som startade hösten 2019

Programplan för sig som börjar hösten 2020

LIU - lokal idrottsutbildning

Ansvarig lärare och kontaktperson är vår erfarne lärare i idrott och hälsa Pekka Hälinen som har många specialkunskaper. Du och din lärare kommer att ha ett nära samarbete och regelbunden kontakt med din egen tränare och klubb för att ge dig förutsättningarna som tar dig till nästa nivå. Tillsammans formar ni innehållet och utgår från dig som individ. 

Du kommer att ha ett schemalagt pass i veckan där teori och praktik blandas. Övrig träning genomför du på fritiden med din hemmaklubb. Som elev på LIU går du i en vanlig klass inom det program som du kommer in på.

I dagsläget kommer du att ha möjlighet att välja LIU inom Naturvetenskapsprogrammet (NA), Samhällsvetenskapsprogrammet (SA) och Ekonomiprogrammet (EK) på Åva gymnasium. 

Ansök genom att söka till någon av ovanstående program via gymnasieantagningen och fyll i den här blanketten.

Välkommen med din ansökan senast 18 maj

För frågor och mer information kontakta:

Ansvarig lärare, Pekka Hälinen pekka.halinen@taby.se 

Biträdande rektor, Susanna Walter-Westberg susanna.walterwestberg@taby.se 

Michelle Westin, Samhällsvetenskap, årskurs 1

Michelle berättar efter första terminen på samhällsvetenskapsprogrammet
”Det är en så positiv stämning bland elever och lärare. Jag gick på en liten grundskola så det har varit roligt att lära känna nya klasskamrater. Här på Åva finns något för alla. Amnestyföreningen ligger mig varmt om hjärtat då jag är medlem och aktiv där. Det är roligt att elever från olika program möts i Åvas elevföreningar och i Cumulus, vår skoltidning. En annan sak jag uppskattar är att våra lärare samarbetar, för det underlättar för oss elever."

Isa-Marie Carsbo, Samhällsvetenskap, tog studenten 2020

Jag tycker om politik och att att diskutera. Jag gillar att utgå från olika frågeställningar och filosofera om saker, frågor där det inte finns korrekta svar, man får  diskutera utifrån människors olika värderingar medmera.

Man träffar människor som tänker likadant, vi har samma eller liknande intressen. Vi tycker alla om att sitta och diskutera, vilket är jättekul och intressant.

Jag blev chockad över hur kul naturkunskapen var - läraren gjorde det roligt. Vi har samarbetat mycket mellan ämnena, det var kul eftersom det blev en uppgift att fokusera, göra ordentligt istället för flera halvdana i flera kurser. Det blev mindre stressigt. Till exempel Energirollspel (samhälle, naturkunskap och svenska), även film som diskuterats i samhällskunskapen fast på engelska mm. Religion är ny i år och kul eftersom det just inte finns något rätt eller fel, man utgår från vad man tror, motiverar mm. Det blir roliga diskussioner. Min klass är bra på att diskutera, mycket inlevelse i diskussionerna, hetsigt ibland, men roligt.

Bra stämning på skolan. Många duktiga lärare, de flesta lär ut så alla kan förstår, kan förklara på flera sätt. Man får undervisningen anpassad efter sig själv beroende på vad man har svårt för. Bra problemlösningstänk,  individanpassad undervisning, inte enbart för de bästa eller sämsta, utan alla får det de behöver, ingen blir bortglömd. Jag är nöjd. Eleverna är trevliga på Åva, övrig personal som till exempel i matsalen och vår skolvärd är trevliga och hjälpsamma. Folk sköter sig själv, man får vara den man är, ingen höjer på ögonbrynen om man är annorlunda. Det är en bred skola med många olika identiteter, etniciteter, där alla är vana med alla. Många aktivitetsdagar är också bra, schemabrytande, lära sig saker utanför klassrummet. Det blir mer praktiskt då, inte bara läsa. Man får interagera i det man lärt sig.

När jag började på gymnasiet ville jag bli lärare, men nu vill jag bli brandman - jag vill jobba med människor. Brandmansyrket verkar innehålla olika arbetsuppgifter och man behöver inte bara sitta still, utan det är ett aktivt yrke. Jag spelar mycket innebandy (allsvenskan Åkersberga) så jag anpassar mitt liv efter det.  Jag kanske pluggar vidare direkt efter gymnasiet eller så jobbar jag lite först. Jag vill dock ha mer än bara en gymnasieexamen i alla fall.

Clara Thorander, Samhällsvetenskap, tog studenten 2019

Samhällskunskap, religion och historia tyckte jag var de roligaste ämnena när jag gick på högstadiet, så det var ganska självklart för mig att välja Samhällsvetenskap på gymnasiet. Jag gillar att kolla på nyheter och läsa tidningar för jag vill förstå det som händer i samhället. Det finns ju så stora utmaningar i världen som t ex konflikter och klimatförändringar. Den typen av frågor jobbar vi med i olika kurser vi läser på Samhällsvetenskapsprogrammet.

Mänskliga rättigheter är något jag brinner för. I vår ska min klass ha ett FN-rollspel, där vi får agera som olika globala aktörer, precis som på en riktig FN-konferens. Det är något jag verkligen ser fram emot. Jag är också ordförande i skolans FN-förening. Vi genomför olika aktioner för att andra elever ska få upp ögonen för hur människor har det i olika delar av världen. Ett exempel är aktionen Mina. I länder där det varit krig är det varje dag barn som skadas av minor när de är på väg skolan. FN-förbundet gör insatser både för att färre barn ska drabbas genom minröjning och för att de som har skadats ska få vård.

Som person har jag utvecklats mycket under de här tre åren på Åva. I ettan var jag blyg och tyckte att det var jobbigt med redovisningar. På SA-programmet har jag fått träna på att göra presentationer och vi har också fått många möjligheter att ta ställning i olika frågor och argumentera för dem. Nu vågar jag stå för det jag tycker på ett helt annat sätt än tidigare. Demokratifrågor är också viktigt för mig. Därför kommer att jag vara valfunktionär i min hemkommun Vallentuna.

 

Erika Karlsson Öhlin, Samhällsvetenskap, tog studenten 2012

Jag tog studenten 2012 och arbetar idag som kommunikatör på Täby kommun med utbyggnadsprojektet Roslags-Näsby.

Mitt uppdrag går bland annat ut på att skapa innehåll till sociala medier och webb så det blir en del foto, film och formgivning. Mitt jobb är framförallt kreativt och varierande vilket passar mig jättebra. När jag gick på Åva var jag med i skoltidningen och fick genom den inblick i det jag arbetar med idag. Från tiden på Åva fick jag även bra erfarenheter om hur det är att arbeta i grupp då vi hade en hel del grupparbeten, något som nu är en stor del av min vardag. Under min tid på Åva hittade jag också den viktiga balansen mellan att plugga och samtidigt ha kul. Just nu jobbar jag med kommunikationen kring de nya hållbara kvarteren i Roslags-Näsby och rekommenderar alla att besöka Hållbarhetscentrum där man kan lära sig om allt från stadsodling till hur arkitektur kan vara hållbar.

 

Robin Olovsson och nya kursen Folkmord och brott mot mänskliga rättigheter

Robin Olovsson är förutom en omtyckt och erfaren lärare på Åva gymnasium även känd från Historiepodden som han driver tillsammans med Daniel Hermansson.

Till hösten -20 kommer en ny kurs att erbjudas på Åva och det är kursen Folkmord (100p). Det är en samhällsvetenskaplig och humanistisk fördjupning. Robin berättar att ”Eleverna kommer att få ta del av grova brott mot mänskligheten genom historien. Verkliga saker som har skett och inte bara förintelsen. Det är tänkt att vi ska göra det obegripliga begripligt genom historiska metoder och psykologi. Den som är intresserad av historia och av orättvisor och som vill veta mer om människans sämsta sidor men också få lite förståelse för de delarna kommer tycka att kursen är intressant och viktig.”

”Förhoppningsvis kommer vi att genomföra en toleransresa vilket innebär att vi reser till en plats där det skett ett folkmord, en etnisk rensning eller något annat fruktansvärt så det kan vara Auswitch eller Bosnien eller något annat.”

”Det ska bli kul att ha den här kursen men också lite nervöst eftersom det är en helt ny kurs. Vi är många lärare som hjälps åt att skapa kursen vad gäller innehåll. Jag känner själv att det är viktigt och intressant att prata om de här frågorna för att vi ska lära oss av vår historia inför framtiden.”

Anna Frisk, förstelärare, undervisar i samhällskunskap och religion

Jag undervisar i samhällskunskap och religionskunskap på Åva gymnasium och har jobbat på skolan i över 10 år. Mina hjärtefrågor är demokrati och mänskliga rättigheter, vilken jag vill ska genomsyra hela undervisningen. Alla elever ska känna att de kan vara med och påverka och alla elever ska känna sig trygga och sedda i klassrummet. Att fördjupa elevernas kunskaper och engagemanget kring globala frågor och mänskliga rättigheter känns särskilt viktigt i dagens värld. Genom att anpassa undervisningen efter elevernas erfarenhet och intressen och genom att arbeta med olika metoder såsom rollspel, debatter, föreläsningar och studiebesök tror jag att elevernas engagemang, nyfikenhet och lusten att lära ökar kring de globala frågor.

Åva gymnasium är från och med hösten 2018 en av 29 certifierade FN-skolor och att vara med och starta upp arbetet tillsammans med svenska FN-förbundet är en viktig del i mitt utvecklingsarbete som förstelärare. Att få vara med och utveckla Åvas internationella profil känns både utmanande och roligt.

Göran Thornberg om Ledarskap och organisation

Göran Thornberg undervisar i engelska och psykologi på Åva gymnasium sedan aug 2019. Göran har varit lärare i sex år men är alltså ny på Åva. “Det jag gillar med Åva är att jag får undervisa i båda mina ämnen lika mycket och då blir det varierat. Alla kollegor är hjälpsamma och professionella och allmänt sköna människor” säger Göran och fortsätter med att säga att “det händer saker på skolan. Skolandan som många skolor vill åstadkomma finns på Åva och det skapar en fin gemenskap”. 

Kursen Ledarskap och organisation läses av elever på Samhällsprogrammet och Ekonomiprogrammet och behandlar olika psykologiska teorier. Hur man som person trivs på jobbet och hur man som ledare ska tänka kring olika typer av ledarskapsstilar. Eleverna får lära sig vad det är som gör att man trivs på jobbet. Göran berättar att de “jobbar mycket med fallstudier där eleverna får sätta sig in i olika situationer och analysera vad som händer utifrån olika teorier”. Organisationsdelen handlar mer om olika strukturer och vilka ledarskap som passar inom olika organisationer. “Vi har hittills arbetat med motivationsteorier och eleverna har fått göra personlighetstest för att se vilka typer av jobb som skulle passa dem. Några blev förvånade över sitt resultat och det de insåg var att man kan vara olika beroende på var du är. Du visar olika delar av dig själv i olika sammanhang”, säger Göran. 

“Jag älskar den här kursen, det är en rolig kurs och jag har fått stort stöd av min rektor att utforma den som jag tror passar bäst. Eleverna kommer att få fördjupa sig i olika ledarsksapstilar vilket jag ser fram emot. Utöver det får de från kursen med sig hur olika typer av ledare kan fungera och hur de själva är, och kan bli, som ledare”, berättar Göran Thornberg.

 

Ulrika Perbo, biträdande rektor för International Baccalaureate, samhällsvetenskap samt barn- och fritid

International Baccalaureate

In the International Baccalarueate, IB, students from different countries around the world bring their culture, traditions and experiences to the learning environment. This creates social and internationally-minded students who show intercultural understanding and respect for each other and our shared world. The rich and diverse atmosphere I meet at IB is amazing.

The programme´s holistic curriculum encourage students to become active, compassionate and lifelong learners. The academically rigorous IB also helps students to develop research and thinking skills proven to help them in higher education.

Barn- och fritidsprogrammet

På barn- och fritidsprogrammet erbjuds eleverna en pedagogiska inriktning där de får utbildning och stimulans i att arbeta med människor inom lärande och fritid. De möts av kreativa och entusiastiska pedagoger som utvecklar deras skapande- och kommunikativa förmåga och de förbereds väl genom årligt arbetsplatsförlagt lärande, APL, och externa roliga samarbeten som “Alla på snö” och “Koll på boll”. Att som pedagog få leda pedagoger som utbildar elever i pedagogik är mycket intressant och stimulerande.

Samhällsvetenskapsprogrammet

Då Åva är en FN-certifierad skola som också har ett samarbete med Amnesty, möter eleverna på samhällsprogrammet en lärmiljö som möjliggör ett fördjupat engagemang för de mänskliga rättigheterna och de globala målen. Eleverna undervisas av kompetenta pedagoger som utmanar eleverna i sitt lärande och som uppmuntrar dem till engagemang i skolans föreningar. Att få följa eleverna på deras utvecklingsresa under tre år, innan de tar studenten är fantastiskt roligt.

Annika Gelotte

Studie- och yrkesvägledare för

Barn och fritid
Samhällsvetenskap
Vård och omsorg

08-555 580 64

annika.gelotte@taby.se