Vi använder cookies för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. 

Sök till Åva / Apply to IB
Intresse för ekonomi och samhälle?

Ekonomi

Är du intresserad av hur ekonomi och samhälle hänger ihop är ekonomiprogrammet på Åva ett utmärkt val. Här får du både värdefulla kunskaper om företagande och en bred högskolebehörighet, vilket är en väldigt användbar kombination.

Inriktning ekonomi

På ekonomiprogrammet på Åva öppnas dörrarna till din framtid inom ekonomi och affärsvärlden. Du får värdefull kunskap inom redovisning, budgetering och kalkylering och lär dig också marknadsföring, entreprenörskap och företagande. Du har även möjlighet att träna dig i ledarskap och organisationsfrågor.

Du får driva företag

I årskurs 3 är det ett tydligt fokus på verklighetsbaserat lärande. Tillsammans med några kamrater startar, driver och avvecklar du ett eget, riktigt företag under formen för Ung Företagsamhet (UF). Under UF-året får du värdefulla råd och tips av verksamma företagare. Använd din kreativitet och energi till att utveckla en lönsam affärsverksamhet!

Åva har en stolt tradition inom UF, och på ekonomiprogrammet kopplar vi ihop UF med mer teoretiska ekonomikurser. Fördjupningskursen i företagsekonomi skräddarsys till att passa momenten i UF och har tyngdpunkt på strategi, marknadsföring och förståelse för siffror inom ekonomi och företagande.

Programplan för dig som startade hösten 2019

Programplan för dig som börjar hösten 2020

 

LIU - lokal idrottsutbildning

Ansvarig lärare och kontaktperson är vår erfarne lärare i idrott och hälsa Pekka Hälinen som har många specialkunskaper. Du och din lärare kommer att ha ett nära samarbete och regelbunden kontakt med din egen tränare och klubb för att ge dig förutsättningarna som tar dig till nästa nivå. Tillsammans formar ni innehållet och utgår från dig som individ. 

Du kommer att ha ett schemalagt pass i veckan där teori och praktik blandas. Övrig träning genomför du på fritiden med din hemmaklubb. Som elev på LIU går du i en vanlig klass inom det program som du kommer in på.

I dagsläget kommer du att ha möjlighet att välja LIU inom Naturvetenskapsprogrammet (NA), Samhällsvetenskapsprogrammet (SA) och Ekonomiprogrammet (EK) på Åva gymnasium. 

Ansök genom att söka till någon av ovanstående program via gymnasieantagningen och fyll i den här blanketten.

Välkommen med din ansökan senast 18 maj

För frågor och mer information kontakta:

Ansvarig lärare, Pekka Hälinen pekka.halinen@taby.se 

Biträdande rektor, Susanna Walter-Westberg susanna.walterwestberg@taby.se 

Re-write, ett UF-företag med miljön i fokus

Mariam, Felicia, Raquel, Ida, Filip och Tove läser sitt sista år på ekonomiprogrammet på Åva och har under läsåret startat UF-företaget Re-write. Deras produkt är en bläckpenna som är 63% komposterbar och som tillverkas här i Täby, Arninge. De började spåna idéer till sitt företag i höstas och skojade om tanken att sälja en penna då det är en produkt som används dagligen. Vad som började som skoj övergick till att bli verklighet. Diskussion om möjligheten att producera en miljövänlig penna med plast som kan återvinnas snabbare började ta liv. Re-write hittade en leverantör som kunde producera en bläckpenna av återvunnen APL-plast vilket genererar i 66 % mindre koldioxidutsläpp än andra bläckpennor tillverkade av till exempel ABS-plast. Den återvinns dessutom snabbare efter den förbrukats. “Det är de små valen i livet som kan göra den stora skillnaden”, säger Felicia.

Men UF-företaget nöjde sig inte bara med att sälja en mer miljövänlig penna. De ville också framställa en miljövänlig förpackning. Tillsammans bestämde sig Re-write för att ta tillvara på det material som annars slängs i papperskorgarna i Åvas skolbibliotek för att tillverka pennornas förpackningar. Företaget har vikt förpackningarna själva och konstaterar att det ligger mycket kärlek bakom produkten.

Under intervjun är endast hälften av gruppen på plats. Resterande medlemmar planerar inför nästa försäljningstillfälle. Det går bra för UF-företaget och de bestämde sig tidigt för att donera 20% av sin vinst till Naturskyddsföreningens satsningar på skog, hav och bin. Mariam, Felicia och Raquel beskriver arbetet med Re-write som givande och roligt. Även om de varit oense ibland är de stolta över vad de har åstadkommit. Raquel beskriver UF-företag som en givande kurs. “Här lär vi oss hur man startar ett eget företag från grunden”. Mariam instämmer och berättar att de även har planer på att fortsätta med företaget efter studenten men då genom att utöka sortimentet till annat miljövänligt kontorsmaterial. Än en gång påminner de om att det är de små valen som gör stor skillnad.

Ida Lyckemy, Ekonomi, tog studenten 2020

Jag tänker långsiktigt och eftersom jag vill läsa juridik efter gymnasiet kom jag fram till att ekonomiprogrammet var det bästa valet för mig. Både ekonomi och juridik tycker jag är roliga ämnen.

I juridik arbetar vi till exempel med olika brottsscenarier. Vi får först diskutera dem med varandra i klassen och sedan undersöka hur en jurist skulle döma fallet. Det är bra att vi får träna på att se på brotten ur både brottsoffrets och förövarens perspektiv. I framtiden vill jag gärna arbeta som advokat eftersom jag vill hjälpa andra människor.

Många tror kanske att företagsekonomi mest handlar om hur man startar ett företag, men det är mycket bredare än så. Vi har bland annat fått lära oss hur internationell handel mellan företag fungerar. Jag tycker också att det varit intressant att få läsa och diskutera hur företag jobbar med socialt ansvarstagande och miljöfrågor. Det är inte bara företagen som har skyldigheter och rättigheter utan det har vi konsumenter också. Det är något som alla har nytta av att kunna.

Jag började på en annan gymnasieskola men bytte till Åva efter en termin och det ångrar jag verkligen inte. Här trivs jag jättebra med både kompisar och lärare.

Therese Gremlin, Ekonomi, tog studenten 2015

Idag studerar jag till civilekonom, inriktning marknadsföring på luleå tekniska universitet där jag går sista (4de) året. Just nu har jag praktik på Vinter i Luleå, en kommunikationsbyrå där jag jobbar med ett case mot ett företag som säljer grillkol. Sen till våren har jag bara examensarbete kvar, sen är jag examinerad civilekonom.

Under utbildningen på Åva gymnasium fick jag en bred bild om ekonomi ämnet som skapade ett intresse hos mig att fortsätta mina studier direkt efter gymnasiet. Att ha grunderna i ekonomi har delvis hjälpt mig, då lärarna gå igenom grunderna väldigt snabbt på universitetet. Genom att ha grunderna från början hade jag det lite lättare att förstå helheten, och hur allt hänger ihop. Att samarbeta och kunna jobba i en grupp med människor man inte känner är något vi gör hela tiden på universitetet, detta var något som vi även gjorde mycket i gymnasiet. Jag skulle nästan säga att jag var mer förberedd och villig än andra i min utbildning att jobba i grupp och samarbeta, jämfört med andra i min klass i universitetet och jag tror definitivt gymnasietiden förberedde mig för detta.

Wilma Pegby Persson, Ekonomi, tog studenten 2017

Jag läser just nu tredje terminen på civilekonomprogrammet på Linköpings Universitet och jag trivs jättebra. Här lägger jag ner mycket tid på plugg, inspirationsföreläsningar, företagsbesök och olika utbildningar. En hel del studentfester, sittningar och annat allmänt najs häng hinner jag också med. Sommaren spenderade jag dock hemma, då jag arbetade som ekonomiassistent på Skanskas affärsstöd på huvudkontoret i Stockholm. Precis just nu håller jag på att planera inför min resa till Lund nästa vecka där jag tillsammans med tre kompisar ska representera Linköpings Universitet i KPMG:s casetävling KICC. Nästa höst hittar ni mig dock inte i Linköping för då befinner jag mig på utlandstermin, förhoppningsvis i Storbritannien. 

Förkunskaperna i ekonomi som jag fick med mig från Åva gav mig verkligen ett försprång gentemot mina kursare. Jag kan nu i efterhand säga att innehållet i kurserna i företagsekonomi jag läste på Åva var väldigt relevant och de ger en riktigt bra grundförståelse och förberedelse inför vidare utbildning. Att jag la ner mycket tid på gymnasiet har verkligen gett utdelning här på universitetet. 

Jag vill även passa på att slänga iväg ett tack för mina tre år på Åva, ett extra tack för det jag skrev om i det tidigare stycket. Många av mina kurskamrater har fortfarande inte klarat externredovisningen eller kalkyleringskurserna trots 3-4 omtentor. Jag å andra sidan fick högsta betyg på första försöket, mycket tack vare grundförståelsen jag fick med mig från dig (Mikael Näslund)! Tack för det!

Robin Olovsson och nya kursen Folkmord och brott mot mänskliga rättigheter

Robin Olovsson är förutom en omtyckt och erfaren lärare på Åva gymnasium även känd från Historiepodden som han driver tillsammans med Daniel Hermansson.

Till hösten -20 kommer en ny kurs att erbjudas på Åva och det är kursen Folkmord (100p). Det är en samhällsvetenskaplig och humanistisk fördjupning. Robin berättar att ”Eleverna kommer att få ta del av grova brott mot mänskligheten genom historien. Verkliga saker som har skett och inte bara förintelsen. Det är tänkt att vi ska göra det obegripliga begripligt genom historiska metoder och psykologi. Den som är intresserad av historia och av orättvisor och som vill veta mer om människans sämsta sidor men också få lite förståelse för de delarna kommer tycka att kursen är intressant och viktig.”

”Förhoppningsvis kommer vi att genomföra en toleransresa vilket innebär att vi reser till en plats där det skett ett folkmord, en etnisk rensning eller något annat fruktansvärt så det kan vara Auswitch eller Bosnien eller något annat.”

”Det ska bli kul att ha den här kursen men också lite nervöst eftersom det är en helt ny kurs. Vi är många lärare som hjälps åt att skapa kursen vad gäller innehåll. Jag känner själv att det är viktigt och intressant att prata om de här frågorna för att vi ska lära oss av vår historia inför framtiden.”

Petra Randèn, lärare Ekonomiprogrammet

“Ekonomiprogrammet passar alla! Du får lära dig om privatekonomi och privatjuridik som är bra för alla att ha koll på. EK är en bra, stabil grund att stå på oavsett vad du vill göra i framtiden. Det är så pass brett och det kan ge dig möjligheter att jobba med marknadsföring, redovisning, controlling, juridik, HR, logistik och mycket annat”, säger Petra Randén som undervisar ekonomi, engelska och juridik på Åva gymnasium.

“EK hos oss är rätt litet vilket ger en familjär känsla. Jag känner alla eleverna på programmet och har en personlig kontakt som gör att jag kan möta eleven där den är och har koll på deras behov och styrkor. Det blir prat om brustna hjärtan och helgplaner utanför lektioner och kurser”

Åvas Ekonomiprogram samarbetar med Rotaryklubben Täby Jarla Banke som ger eleverna chansen till personlig kontakt med personer inom svenskt näringsliv och de får även ha dessa som handledare i sina UF företag. Eleverna tycker själva att UF är det jobbigaste men också det roligaste med skolan. Petra Randén berättar att de får öva sig på sin “tasigförsamhet” som enkelt innebär konsten att kunna ta för sig. “Vi vill utmana och uppmuntra våra elever till att våga ta kontakt och att söka information som är en stor del av entreprenörskap”.

Jon Korsgren om vikten av samhällskunskap på Ekonomiprogrammet

Jon Korsgren undervisar ämnet samhällskunskap på Åva gymnasium sedan 2017. Han är mentor för EK17 och har flera kurser på just Ekonomiprogrammet.

Internationell ekonomi är en kurs som tar upp aktuella ämnen som Brexit och Trumps handelskrig. Eleverna får lära sig om global ekonomi, handel och handelskrig. Jon Korsgren berättar att ekonomi är en stor del av samhällskunskapen och att om man går Ekonomiprogrammet blir fokus på just ekonomi ännu större. EK19 till exempel visar intresse för samhällsfrågor och det finns ett driv i gruppen som enligt Jon är anledningen till att han är lärare - att få hitta och ta vara på elevernas driv.

Kursen Internationella relationer fokuserar även den på aktuella frågor om Brexit, Trump, EU och Nordkorea, för att nämna några. Man använder sig av olika teorier för att förstå pågående och historiska konflikter.

De flesta eleverna på Ekonomiprogrammet vill antingen starta eget företag eller arbeta som ekonom vilket kan innebära att man behöver studera vidare efter gymnasiet. Det som eleverna konkret får med sig som förbereder dem för både vidare studier och arbete är kunskaper om privatekonomi, det svenska rättsväsendet, arbetsrätt och arbetsmiljö, konsumenträtt, juridik och sociologi. De lär sig förstå normer och kulturer, samhällsekonomi och vad det innebär med hög- och lågkonjunktur. Allt detta är kopplat till Ekonomiprogrammet och därför är det viktigt att läsa samhällskunskap på Ekonomiprogrammet. “Vill du driva eget företag och inte har med dig samhällskunskapen kommer det nog inte att gå så bra”, säger Jon.

Studieteknik är något som är centralt för Jon och som han arbetar med kontinuerligt; Hur man läser en bok för att få med sig så mycket som möjligt, hur man gör för att lyckas med grupparbete och hur man gör för att kunna ta in stora mängder text.

Göran Thornberg om Ledarskap och organisation

Göran Thornberg undervisar i engelska och psykologi på Åva gymnasium sedan aug 2019. Göran har varit lärare i sex år men är alltså ny på Åva. “Det jag gillar med Åva är att jag får undervisa i båda mina ämnen lika mycket och då blir det varierat. Alla kollegor är hjälpsamma och professionella och allmänt sköna människor” säger Göran och fortsätter med att säga att “det händer saker på skolan. Skolandan som många skolor vill åstadkomma finns på Åva och det skapar en fin gemenskap”. 

Kursen Ledarskap och organisation läses av elever på Samhällsprogrammet och Ekonomiprogrammet och behandlar olika psykologiska teorier. Hur man som person trivs på jobbet och hur man som ledare ska tänka kring olika typer av ledarskapsstilar. Eleverna får lära sig vad det är som gör att man trivs på jobbet. Göran berättar att de “jobbar mycket med fallstudier där eleverna får sätta sig in i olika situationer och analysera vad som händer utifrån olika teorier”. Organisationsdelen handlar mer om olika strukturer och vilka ledarskap som passar inom olika organisationer. “Vi har hittills arbetat med motivationsteorier och eleverna har fått göra personlighetstest för att se vilka typer av jobb som skulle passa dem. Några blev förvånade över sitt resultat och det de insåg var att man kan vara olika beroende på var du är. Du visar olika delar av dig själv i olika sammanhang”, säger Göran. 

“Jag älskar den här kursen, det är en rolig kurs och jag har fått stort stöd av min rektor att utforma den som jag tror passar bäst. Eleverna kommer att få fördjupa sig i olika ledarsksapstilar vilket jag ser fram emot. Utöver det får de från kursen med sig hur olika typer av ledare kan fungera och hur de själva är, och kan bli, som ledare”, berättar Göran Thornberg.

 

Mikael Näslund, undervisar i ekonomi och entreprenörskap

Jag är lärare i ekonomiska ämnen och undervisar i kurser på ekonomiprogrammet samt i entreprenörskap. Jag har arbetat drygt 20 år i finanssektorn. Jag kan ta med mig ämneskunskaper som jag har stor användning av till klassrummet.

Ekonomi är praktiskt för att vara ett teoretiskt ämne. Praktiskt för att många arbetar med det som ekonomiämnet innehåller; lönsamhetskalkyler, budgetarbete, redovisning/bokföring, marknadsföring, ledarskap och organisation. Teoretiskt för att eleverna kan fortsätta läsa företagsekonomi på högskola. Jag tror att eleverna lär sig bäst när de får kopplingar till verkligheten och det kan jag utnyttja i mina kurser.

Jag stortrivs i klassrummet. Det är så stimulerande att se elever ta till sig ett ämne som för de flesta är nytt, och kunna koppla det till sin eller andras verklighet. Lärarjobbet är ansvarsfullt och fritt, och det passar mig. Det ger också utrymme för olika utvecklingsprojekt. Sedan 2017/18 har vi en schackklubb på Åva, som jag leder. Skolan har varit på medaljplats i regionfinalen av skolmästerskapet sedan dess.

 

Åsa Sundin, förstelärare, undervisar i engelska och svenska

Jag jobbar mycket med elevernas motivation. Det vill säga, hur vi som lärare kan få eleverna att känna lust till att lära. Det gör jag främst genom att variera min undervisning för att nå ut till så många som möjligt, men också genom att ge eleverna tydlig feedback.

Det jag uppskattar med att vara lärare är att det är ett kreativt och socialt arbete där jag får förmånen att följa unga människor under deras resa in i vuxenlivet.

Under förra läsåret började jag och två av mina kollegor att jobba med ett motivationsprojekt på Åva där vi har fokuserat på hjärnan, mindset och grit. Vi har haft ett antal föreläsningar för elever, lärare och föräldrar där vi presenterar den senaste forskningen på området.

Jag arbetar på ekonomiprogrammet och är det någonting som är viktigt för eleverna där så är det just ett positivt tankesätt och ett inre driv.

Gabriella Hedvall, förstelärare, undervisar i biologi, naturkunskap och geografi

Jag undervisar i biologi, naturkunskap och geografi. Under de 20 år (varav 10 år på Åva) som lärare har jag lärt mig otroligt mycket om unga människor. Jag tycker det är viktigt att se alla och att lära känna eleverna, för att på så sätt skapa förtroende och ett tryggt klassrum. Jag ställer stora krav men stöttar och kommunicerar hela vägen mot deras mål. Att undervisa är utmanande, roligt och varierande. Att se hur elever utvecklas och lär sig, samt blir tryggare individer är det bästa med att vara lärare.

Kärnan i mitt utvecklingsprojekt är att stärka elevernas inre motivation och förmågan att anstränga sig och kämpa mot sina mål. Materialet som jag och mina kollegor har tagit fram ska ge eleverna kunskap om hjärnans formbarhet, förändringsfilosofin flexibel mindset och grit. Forskning visar att kunskap om hjärnans funktioner, ett mer dynamiskt mindset och kunskap om sin egen grit, främjar inlärning och framgång, samt på sikt också social- och psykisk hälsa.

På ekonomiprogrammet arbetar vi med flera ämnesövergripande projekt i bland annat årskurs 1. Ett arbete ger då bedömningsunderlag i flera kurser vilket inte bara effektiviserar elevernas studier, de får även insikt i hur allt hänger ihop.

Maria Hallbäck, biträdande rektor för ekonomi, restaurang- och livsmedel samt introduktion

Ekonomiprogrammet

För mig är det viktigt att blanda teori och praktik. Det är därför spännande att få leda ett högskoleförberedande program där eleverna också får lära sig mycket om hur det är att arbeta inom ekonomiområdet. Tillsammans försöker alla som arbetar inom ekonomiprogrammet ge eleverna bra förutsättningar både inför arbete och studier. Extra roligt är det att följa elevernas arbete med att driva företag under årskurs 3. Inom den kursen blir kopplingen till verkligheten extra tydlig.

Restaurang- och livsmedelsprogrammet

På Åva har man fantastiskt fina lokaler till utbildningen på restaurang - och livsmedelsprogrammet. När jag kommer till deras del av skolan är det som att komma till en riktig restaurang. Det är väldigt inspirerande att få se hur lärarna ihop med eleverna driver en riktig restaurangverksamhet. Jag är glad över att programmet har yrkeslärare med stor erfarenhet från branschen vilket märks tydligt i deras arbete. Tillsammans med övriga lärare ger de eleverna en bra utbildning som via praktikplatser ofta kan ge jobb. Jag är också stolt över att se att Åva-elever får delta i olika evenemang utanför skolans väggar. Detta är för mig ett bevis på att vår utbildning är bra.

Introduktionsprogrammen

Som ansvarig på introduktionsprogrammen möter jag många olika elever som av någon anledning inte är behöriga till ett nationellt program. Inom dessa program arbetar en flexibel personalgrupp som alla försöker möta varje elevs behov. Vid våra möten så finns det alltid goda idéer om vad vi kan göra för våra elever. Jag möter inom detta område många olika behov som vi vill tillgodose så långt som möjligt. Att träffa och samtala med elever är något som är en höjdpunkt när man jobbar som skolledare.  Den största andelen elever inom introduktionsprogrammen går på språkintroduktion. Det gör mig trygg och stolt att veta att på språkintroduktionen på Åva arbetar utbildade lärare med stor erfarenhet av att undervisa nyanlända elever.

Therese Hederström

Studie- och yrkesvägledare för

Naturvetenskap
Ekonomi
El och energi

08-555 580 61

therese.hederstrom@taby.se