Föreläsning om RTI för Täbys skolor

31 oktober 2025, kl. 09:29 - Förskola & skola

Kvinna föreläser inför publik
Täby kommun satsar på att stärka arbetet med tidiga insatser i skolan. Därför föreläste forskaren Camilla Nilvius på Åva gymnasium om RTI-modellen – ett forskningsbaserat ramverk som hjälper skolor att tidigt upptäcka och förebygga svårigheter inom svenska och matematik.

På plats under föreläsningen fanns lärare i årskurs F–3 som undervisar i svenska och matematik, samt speciallärare och specialpedagoger (F–9) från alla Täbys kommunala skolor.

RTI, Response to Intervention, bygger på att skolan arbetar systematiskt och förebyggande för att möta varje elevs behov innan eventuella svårigheter uppstår. Genom att undervisningen baseras på forskningsstöd och att stödinsatser sätts in tidigt minskar risken för att elever halkar efter.

– Centralt i RTI är att den ordinarie undervisningen baseras på modeller, arbetssätt och insatser som har gott forskningsstöd. Det förväntas leda till att färre elever utvecklar svårigheter i grundläggande färdigheter, säger Ingela Johansson, utvecklingsledare i Täby kommun.

Handlingsplan för tidiga insatser

Föreläsningen är en del av Täby kommuns handlingsplan för tidiga insatser som ska hjälpa elever att lära sig läsa, skriva och räkna. Arbetet inkluderar en kommungemensam screeningplan och införandet av LegiLexi – Sveriges mest använda verktyg för att följa elevers läsutveckling. Nyligen fick även Täbys kommunala skolledare en föreläsning av Camilla om RTI utifrån ett organisatoriskt perspektiv.

– Efter att screeningarna genomförts handlar nästa steg om att skolorna analyserar resultaten tillsammans med speciallärare eller specialpedagog. Dagens föreläsning handlar om hur undervisning och stöd ges på det mest effektiva sättet, säger Ingela Johansson.

Fortsatt arbete under året

Under läsåret fortsätter kommunens utvecklingsledare att stötta skolorna i arbetet med att utveckla systematiska rutiner för tidiga insatser. Detta sker bland annat genom professionsnätverk där skolledare, lärare, speciallärare och specialpedagoger samarbetar för att skapa en ännu mer likvärdig skola för alla elever.

– Vi ser att det görs ett fantastiskt arbete ute på våra skolor och hoppas att kunskap om effekten av att arbeta enligt RTI-modellen ska inspirera till fortsatt utveckling av vårt ”hur”, säger Ingela Johansson.