Föreläsning om RTI för Täbys skolor
31 oktober 2025, kl. 09:29 - Förskola & skola
 
            
        På plats under föreläsningen fanns lärare i årskurs F–3 som undervisar i svenska och matematik, samt speciallärare och specialpedagoger (F–9) från alla Täbys kommunala skolor.
RTI, Response to Intervention, bygger på att skolan arbetar systematiskt och förebyggande för att möta varje elevs behov innan eventuella svårigheter uppstår. Genom att undervisningen baseras på forskningsstöd och att stödinsatser sätts in tidigt minskar risken för att elever halkar efter.
– Centralt i RTI är att den ordinarie undervisningen baseras på modeller, arbetssätt och insatser som har gott forskningsstöd. Det förväntas leda till att färre elever utvecklar svårigheter i grundläggande färdigheter, säger Ingela Johansson, utvecklingsledare i Täby kommun.
Handlingsplan för tidiga insatser
Föreläsningen är en del av Täby kommuns handlingsplan för tidiga insatser som ska hjälpa elever att lära sig läsa, skriva och räkna. Arbetet inkluderar en kommungemensam screeningplan och införandet av LegiLexi – Sveriges mest använda verktyg för att följa elevers läsutveckling. Nyligen fick även Täbys kommunala skolledare en föreläsning av Camilla om RTI utifrån ett organisatoriskt perspektiv.
– Efter att screeningarna genomförts handlar nästa steg om att skolorna analyserar resultaten tillsammans med speciallärare eller specialpedagog. Dagens föreläsning handlar om hur undervisning och stöd ges på det mest effektiva sättet, säger Ingela Johansson.
Fortsatt arbete under året
Under läsåret fortsätter kommunens utvecklingsledare att stötta skolorna i arbetet med att utveckla systematiska rutiner för tidiga insatser. Detta sker bland annat genom professionsnätverk där skolledare, lärare, speciallärare och specialpedagoger samarbetar för att skapa en ännu mer likvärdig skola för alla elever.
– Vi ser att det görs ett fantastiskt arbete ute på våra skolor och hoppas att kunskap om effekten av att arbeta enligt RTI-modellen ska inspirera till fortsatt utveckling av vårt ”hur”, säger Ingela Johansson.