Kommunen och regionen samarbetar för barn och unga
28 november 2025, kl. 09:02 - Förskola & skola
Inom BUS utvecklas arbetssätt för att flera verksamheter ska kunna samordna sina insatser. Det gäller skola, socialtjänst, kultur och fritid, Barn- och ungdomspsykiatrin (BUP), habilitering, mödravård och barnhälsovård. Syftet är att undvika att barn och unga hamnar mellan olika ansvarsområden.
Samarbets- och kompetensutveckling
Verksamheterna träffas regelbundet. De utvecklar arbetssätt och ser till att samarbetet fungerar. BUS omfattar också gemensam och kontinuerlig kompetensutveckling.
Ett av fokusområdena har varit psykisk hälsa. Därför föreläste hjärnforskaren Sissela Nutley för verksamheterna. Hon fokuserar på ungas psykiska hälsa och digitala medier. Hon pratade om ”Den formbara hjärnan – digitala medier, psykisk hälsa och kognitiv utveckling”. Det är ett högaktuellt ämne som handlar om hur barn och ungas hjärnor utvecklas, hur digitala medier påverkar dem i olika åldrar och vad man kan göra för att må bättre.
SIP – samverkan på individnivå
BUS-samarbetet sker på en övergripande nivå. Det ska säkerställa tydliga arbetssätt och bra samverkan. På individnivå samarbetar kommunen och regionen inom ramen för en samordnad individuell plan (SIP).
En SIP ska enligt lag tas fram när ett barn eller en ungdom behöver samordnade insatser från minst två huvudmän. Det kan till exempel vara socialtjänsten, skolan och hälso- och sjukvården. Initiativet kan komma från någon av dessa verksamheter, men också från barnet eller familjen.
Syftet är att skapa en gemensam planering för barnet. På så sätt minskar risken att något faller mellan stolarna.