Täbyborna är mycket nöjda med sin kommun

15 december 2025, kl. 17:21 - Kommun & politik

En bild på en äldre man, en bild på två ungdomar och en bild med två personer  i en bil.
Täbyborna är fortsatt mycket nöjda med sin kommun. I Statistikmyndigheten SCB:s medborgarundersökning 2025 ger nästan alla invånare kommunen ett högt betyg som plats att bo på och leva i. Täby placerar sig totalt återigen bland de bästa i landet och har alltjämt starka resultat i alla fyra huvudfrågor.

Av de svarande tycker 99 procent att Täby är en mycket eller ganska bra plats att bo och leva på, vilket är betydligt högre än rikets genomsnitt på 93 procent. Kommunen får också fina betyg för hur man sköter sina verksamheter (94 procent) och 88 procent svarar att de skulle rekommendera andra att flytta hit. Möjligheten till insyn och inflytande ligger på 40 procent, vilket är nästan dubbelt så högt som rikets nivå (22 procent).

 – Det är väldigt roligt att se att Täbyborna är så nöjda med sin kommun. Extra glädjande är att siffrorna så tydligt visar att flera av våra kärnverksamheter, som redan hade fina betyg, fortsatt står sig starkt. Hög kvalitet där, samtidigt som vi kan behålla en låg skatt, är centralt för oss, säger Erik Andersson (M), kommunstyrelsens ordförande.

Exempel på detta är förskolan (från 91 till 95 procent) och grundskolan (från 87 till 92 procent) som båda ligger klart över rikets nivåer. Gymnasieskolan når hela 96 procent (mot 95 procent föregående år).

Idrotts- och motionsanläggningar är ett annat område där Täby utmärker sig, med höga resultat för öppettider (från 91 till 92 procent) och skötsel (från 84 till 89 procent). Vad gäller äldreomsorgen ligger Täby på 67 procent jämfört med rikets 53.

Täby har även gjort tydliga framsteg inom flera andra viktiga områden. Underhåll av den offentliga miljön har förbättrats markant – snöröjning av gator och vägar ökade från 57 procent till 70 procent, och för gång- och cykelvägar från 56 procent till 68 procent. Även skötseln av gator och vägar har stärkts, med en ökning från 71 procent till 79 procent.

 – Vi har god service och ett gott bemötande som ledstjärnor i vårt arbete, varje dag. Jag är så stolt över att arbetet som våra medarbetare gör verkligen uppskattas av Täbyborna, säger Katarina Kämpe, kommundirektör.

Hela medborgarundersökningen i statistikdatabasen på SCB:s webbplats