En möjlighet för dig som inte har gymnasiebehörighet

Introduktion

Om du inte är behörig till ett nationellt program, har du rätt att gå ett introduktionsprogram, IM. Vilket IM-program du kan gå beror på vad du har för mål med din utbildning och på vilka betyg du har från grundskolan. Utbildningen är på heltid och du får en individuell studieplan som beskriver vad du ska läsa. Efter genomförd utbildningen får du ett gymnasieintyg.

Du har rätt att gå ett introduktionsprogram, IM, om du inte är behörig till ett nationellt program. Vilket IM-program du kan gå beror på vad du har för mål med din utbildning och vilka betyg du har från grundskolan. Utbildningen är på heltid och du får en individuell studieplan som beskriver vad du ska läsa. Ditt mål med att gå på IM kan vara att komma in på ett nationellt program eller att gå vidare till någon annan form av skola, eller vidare ut i arbetslivet. Vi har lärare som stöttar och stärker dig. De finns nära till hands och ser till dina behov och förutsättningar i samarbete med specialpedagog, studievägledare och kurator för att du ska få en utbildning som är så bra som möjligt för dig.

Vi hjälper dig att välja rätt

Åvas introduktionsprogram vänder sig i första hand till dig som bor i Täby och är 16-19 år. Våra studievägledare hjälper dig att söka det introduktionsprogram som passar dig bäst. Åva gymnasium erbjuder tre olika introduktionsprogram; Programinriktat val inom RL eller VO, Individuellt alternativ och Språkintroduktion.

Programinriktat val kan passa dig som har minst sex godkända betyg. För dig som är ny i Sverige och saknar godkänt betyg i svenska så kan språkintroduktion vara ett bra val. Om du saknar betyg i flertalet ämnen från grundskolan kanske individuellt alternativ är lämpligt. Det kan finnas flera skäl till att du saknar betyg och vi gör ett individuellt upplägg utifrån dina förutsättningar. Du gör upp en plan tillsammans med oss på skolan för dina studier och tillsammans ser vi vad som kan vara ett lämpligt mål för dig under din tid på Åva. Hur lång tid du går hos oss kan också variera.

Lamine Jadama, IMS243

Efter tre år på Åvas språkintroduktion har jag nu sökt till Komvux. Jag ser fram emot att läsa gymnasiekurser. På IMS har jag lärt mig mycket nytt som jag inte kunnat innan och jag rekommenderar alla att söka om man inte nått målen för gymnasiet i grundskolan.

Basta Jalal, IMS243

Innan jag började språkintroduktion på Åva kunde jag inte tala svenska men nu har jag lärt mig mycket. Svenskämnet har varit roligast. Jag har gått IMS i två år och har nu sökt till Åvas Naturprogram till hösten. Åva är en bra skola och lärarna är kunniga.

Christina Säflund Olsson, förstelärare, undervisar i svenska som andraspråk

Jag arbetar främst som lärare i svenska som andraspråk men är även medie- och dramapedagog. I mitt klassrum på introduktionsprogrammet studerar världens härligaste elever, bokstavligt talat. För mina språkintroduktionselever kommer från världens alla hörn och har hög motivation att så snabbt som möjligt bli behöriga och väl förberedda att fortsätta på ett nationellt gymnasieprogram.

För att eleverna ska lyckas måste jag och de andra lärarna på programmet arbeta med ett språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt. Det betyder att eleverna är aktiva språkanvändare under lektionerna genom att samtala, läsa och skriva mycket. Vi måste planera undervisningen noga så att eleverna får maximal stöttning att förstå ord, texter och se språkliga mönster för att därefter själva kunna producera språk i olika sammanhang.

Forskning visar tydligt att ett språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt är bra för alla elever i alla ämnen. Målet är att göra skolans kunskaper tillgängliga för alla elever oavsett modersmål och tidigare skolerfarenheter.

Satu Haidenthaller

Studie- och yrkesvägledare för: Introduktion

Study and career counselor for: International Baccalaureate

08-555 580 62

satu.haidenthaller@taby.se

 

Maria Hallbäck, biträdande rektor för Introduktions-programmen

Som ansvarig på introduktionsprogrammen möter jag många olika elever som av någon anledning inte är behöriga till ett nationellt program. Inom dessa program arbetar en flexibel personalgrupp som alla försöker möta varje elevs behov. Vid våra möten så finns det alltid goda idéer om vad vi kan göra för våra elever. Jag möter inom detta område många olika behov som vi vill tillgodose så långt som möjligt. Att träffa och samtala med elever är något som är en höjdpunkt när man jobbar som skolledare.  Den största andelen elever inom introduktionsprogrammen går på språkintroduktion. Det gör mig trygg och stolt att veta att på språkintroduktionen på Åva arbetar utbildade lärare med stor erfarenhet av att undervisa nyanlända elever.