Vi använder cookies för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. 

Ansök

Beställa betyg och examen

Här hittar du information om betyg, och hur du gör för att beställa ut dem.

Så här beställer du betyg

  • Du beställer själv dina betyg från Mina sidor där du hanterar dina kurser
  • Du väljer de betyg som är aktuella, det vill säga betyg som har ett ”betygsdatum” bredvid
  • Om du gör en beställning på alla dina betyg genomförs beställningen först när samtliga betyg är registrerade på ditt konto
  • Det tar ungefär två veckor tills du får ditt betyg från att du gjort din beställning och asterisken (*) bakom betyget försvunnit

Ett utdrag ur betygskatalogen är den förteckning av enstaka kurser du har läst, till exempel de kurser du har läst för att komplettera tidigare utbildning.

Har du avslutat en gymnasial utbildning i Sverige som du har kompletterat med enstaka kurser via KCNO, laddas alla nya betyg upp i Universitets- och högskolerådets databas. Du behöver alltså inte bifoga betygen manuellt när du gör en högskoleansökan. Det är dock viktigt att du själv kontrollerar att betygen har laddats upp efter att du skickat in din högskoleansökan. Vill du kolla dina betyg, ansöka till vidare studier eller läsa om högskoleprovet kan du göra det via Universitets- och högskolerådets webbplats

Så här beställer du gymnasieexamen/slutbetyg

  • I vårt webbformulär skriver du att du vill beställa din examen/slutbetyg
  • Du kan göra din beställning när asterisken (*) bakom betyget i den sista kurs du vill inkludera i ditt slutbetyg eller gymnasieexamen är borta
  • Det tar ungefär två till tre veckor från att du gjort din beställning tills du får din examen/slutbetyg. Ibland kan det ta längre tid

Slutbetyg är ett dokument som visar att man fullföljt gymnasiet och är en del av den gamla kursplanen. Idag finns en ny kursplan och motsvarande dokument kallas gymnasieexamen. I vuxenutbildningen används de två systemen parallellt för att de som har studerat under det förra systemet ska kunna komplettera sina betyg, trots att kursplanen har bytts ut.

Den 1 juli 2025 sker dock stora förändringar som gäller dig som läser enligt den gamla kursplanen men ännu inte fått ett slutbetyg. Du kan läsa mer om förändringen i stycket nedan - ”Förändringar gällande slutbetyg”.

När du har läst klart och har tillräckligt många poäng för ett slutbetyg eller en gymnasieexamen behöver du beställa ut ditt betyg. Det är viktigt att du gör det, annars förs inte ditt slutbetyg eller gymnasieexamen över till Universitets- och högskolerådets databas och din eventuella ansökan till vidare studier på högskola eller universitet riskeras att inte godkännas om betygen inte finns registrerade i databasen.

Du behöver beställa ut ditt betyg även om du inte ska studera vidare. Det finns annars risk att dina betyg blir inaktuella. Du kan läsa mer i stycket nedan - ”Förändringar gällande slutbetyg”.

Förändringar gällande slutbetyg

Har du kurser efter den förra kursplanen, där det exempelvis heter svenska A och svenska B och betygen är i skalan från MVG till IG, behöver du beställa ut ditt slutbetyg. Om du inte beställer ut ditt slutbetyg i god tid innan 1 juli 2025 riskerar du att förlora de kurser du har i gamla systemet. Det här behöver du göra oavsett om du ska läsa vidare eller inte.

De elever som är berörda av detta är de som har dokumentet ”Samlat betygsdokument” från gymnasiet eller vuxenutbildning, alltså det som är föregångaren till dagens ”Utdrag ur betygskatalogen”.

Kontakta oss

Om du är intresserad av ett vägledningssamtal behöver du boka tid. Börja med att läsa igenom all information på sidan om vägledningssamtal så att du kan förbereda dig på rätt sätt inför ditt samtal. Tänk till exempel på att du som redan studerar ska vända dig till studievägledaren på din skola. När du läst texten är du välkommen att höra av dig via webbformuläret med din fråga. Beskriv utförligt vad du vill prata om under ditt samtal, så kommer en vägledare att återkomma till dig. 

Med anledning av samhällsspridningen av covid-19 erbjuds i nuläget enbart vägledningssamtal på distans. Det innebär att du har ditt samtal över antingen telefon, en stationär dator eller mobil enhet. 

Ditt ärende skickas till Täby kommuns kontaktcenter som hanterar ditt ärende för KCNO:s räkning. Tänk på att det är viktigt att du lämnar dina kontaktuppgifter om du vill bli kontaktad. 

Många svar kan du hitta bland våra vanliga frågor och svar.

Frågor om vuxenutbildning

Kontaktuppgifter (frivilligt)

De personuppgifter du lämnar i samband med att du fyller i och skickar detta formulär kommer att behandlas i enlighet med dataskyddsförordningen. Läs mer om hur Täby kommun behandlar personuppgifter.

Vår drop in är stängd tills vidare på grund av uppdaterade rekommendationer kring coronavirus covid-19. Du kan fortfarande nå oss via mejl och telefon.

Behöver du hjälp med vägledning för studier på komvux, alltså kurser på grundskolenivå och gymnasienivå, är du välkommen att boka en tid, ringa oss eller använda vårt frågeformulär istället. Du som redan är igång med dina studier vänder dig direkt till din skola om du har frågor.

Om du har en synpunkt eller ett klagomål på din skola vänder du dig i första hand direkt till skolan. I andra hand hör du av dig till oss via e-tjänsten ”Synpunkter och klagomål KCNO”. Du använder även e-tjänsten om du vill lämna en synpunkt eller ett klagomål gällande KCNOs verksamhet.

Synpunkter och klagomål KCNO

Rutiner och dokumentation synpunkter och klagomål

När du lämnar dina klagomål registreras det som ett ärende. I regel blir då ärendet en allmän handling och därmed offentligt. E-tjänsten kräver ingen e-legitimation. Det betyder att du inte kan följa ditt ärende digitalt via ”Mina ärenden” i Alvis. Om du väljer att vara anonym kan vi inte återkoppla till dig.

De personuppgifter du lämnar i samband med att du lämnar en synpunkt eller ett klagomål behandlas i enlighet med dataskyddsförordningen. Läs mer om hur Täby kommun behandlar personuppgifter via länken nedan.

Hantering av personuppgifter

Det är Täby kommuns kontaktcenter som tar emot telefonsamtal och hjälper dig med din fråga om KCNO.

Telefontider:

Måndag: 13:00-16:00
Tisdag: 13:00-16:00
Onsdag: 08:00-12:00
Torsdag: Stängt
Fredag: Stängt

Telefontider 14 juni till 6 augusti:

Måndag 13:00-15:00
Tisdag 13:00-15:00
Onsdag 09:00-12:00
Torsdag 09:00-12:00
Fredag stängt