Om Hägerneholms förskola
Till Hägerneholms förskola ska alla längta. Här ska alla barn utmanas i stimulerande och inkluderande lärmiljöer, de ska trivas och lyckas med sitt arbete oavsett förutsättningar och behov. Undervisningen är tillgänglig för alla barn utifrån var och ens förmåga. Barn och pedagoger ska utvecklas till sin fulla potential i ett arbetsklimat präglat av värme, glädje och positiva förväntningar.
Kvalitetsarbete
Hägerneholms förskola arbetar löpande med sitt systematiska kvalitetsarbete och förskolans utveckling.
Förändringsarbete för ökad måluppfyllelse
Under vårterminen 2023 så påbörjade förskolan ett arbete för att öka måluppfyllelsen. Förskolans läroplan består av 33 mål och för att kunna fördjupa sig i dessa mål och verkligen se att vår undervisning och utbildning gör skillnad för barnen, så valde vi att dela upp läroplansmålen under de tio terminer som barnen går på förskolan. Detta för att säkerställa att alla barn får möta alla mål under sin förskoletid. I praktiken innebär det att barngrupperna består av barn i ungefär samma ålder. Och att varje grupp arbetar i olika projekt, där barnen är i olika processer kopplat till olika läroplansmål beroende på ålder.
Arbetslaget arbetar i processberättelser där barnens processer dokumenteras. Dessa processer reflekterar barn och pedagoger tillsammans kring för att utmana barnen vidare till nya frågor och upptäckter i sitt lärande.
Våga Visa
Varje år genomförs även en mer omfattande enkätundersökning, Våga visa. Vårdnadshavarna svarar då på ett antal kommungemensamma frågor om den lokala förskoleverksamheten. Under våren analyserar pedagogerna enkätens resultat. Dessa analyser ligger till grund för kommande kvalitetsarbete.
Tillgängligt lärande
På Hägerneholms förskola ska alla barn få möjlighet att nå sin fulla potential. Alla är unika och därav anpassas verksamheten där alla barn ges förutsättningar för utveckling och lärande.
För att utveckla tillgängligheten ligger fokus för arbetet på den fysiska, sociala-och pedagogiska miljön i förskolan. Det kan handla om lokalplanering, material och möblering för stimulerande lärmiljöer samt till olika arbetssätt för att ge barnen delaktighet och inflytande.
Digitala verktyg i förskolan
Förskolan kan arbeta med digitala verktyg i undervisningen, där det bidrar till barnens utforskande och lärande och tar sin utgångspunkt i vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet. På förskolan används de digitala verktygen för att stimulera barnens kreativitet och göra barnen till aktiva producenter.
Barnens delaktighet
På vår förskola görs barnen delaktiga genom reflekterande möten, där barnen ges förutsättningar för inflytande över undervisningen. Genom att pedagogerna på förskolan är nyfikna och inlyssnande, så tas barnens tankar och reflektioner tillvara på. Pedagogerna dokumenterar barnens intressen och erfarenheter, och planerar därefter undervisningen som är kopplade till målen i läroplanen.
Dokumentation av projekt och barnens processer finns tillgängliga på avdelningens processvägg, vilket gör barnen delaktiga i sitt eget lärande.
Genom pedagogisk dokumentation, ett begrepp inom förskolan som innebär ett arbets- och förhållningssätt som förutsätter att man hela tiden reflekterar och analyserar det som sker och det barnen försöker förstå för att utmana barnen vidare i deras utveckling och lärande.
Vår vision och värdegrund
Vår vision är att skapa en förskola där starka, positiva relationer är grunden för allas lärande och utveckling, och där varje individ känner sig sedd, hörd och värdefull. Förskolan ska vara en plats där varje barn utvecklas, utmanas, trivs, tar ansvar och får en meningsfull tillvaro och utbildning. Genom ett fokus på relation och värdegrund bygger vi en stabil bas för sociokulturellt lärande, samvaro, acceptans och delaktighet.
Trygghetsarbete
På Hägerneholms förskola pågår trygghetsarbetet varje dag. Alla som arbetar på förskolan tar varje tillfälle som ges att vara goda förebilder, till exempel genom att prata, visa och illustrera hur det ska gå till i kommunikationen och leken barnen emellan.
Under den föräldraaktiva introduktionen på förskolan läggs grunden för trygghet, där barnen tillsammans med sina vårdnadshavare introduceras i rutiner, miljö och med pedagoger och kamrater.
Under läsåret sker trygghetsvandringar med barnen. Dessa anpassas efter ålder och ger förskolan en möjlighet att utveckla miljön, så den är trygg och lärorik för alla.
Plan mot kränkande behandling
För att skapa en positiv miljö och motverka eventuell diskriminering och kränkande handlingar har förskolan tagit fram en plan mot kränkande behandling. Alla barn ska vara trygga och känna tilltro till pedagoger, kamrater och miljö.
I slutet av varje läsår reviderar vi tillsammans vår plan mot kränkande behandling. Planen ligger som grund i vårt värdegrundsarbete och ett dokument som vi kontinuerligt tar upp på våra arbetsplatsträffar samt i den dagliga verksamheten.
Regler och riktlinjer
Här hittar du information om det Täbys förskolor erbjuder till exempel kring avgifter, öppettider eller vad som gäller dig som är föräldraledig:
Organisation
Hägerneholms förskola ingår i Byle-Hägerneholms rektorsområde som består av Hägerneholms förskola, Hägerneholmsskolan, Byleskolan och Trädgårdsstadens förskola.
Ledningsorganisation
Rektorsområdet ledningsgrupp består av rektor och biträdande rektor.
Arbeta på förskolan
Förskolans vision är att alla ska längta till, trivas, utmanas och lyckas i verksamheteten. Arbetsmiljön är viktig och ställer krav på var och ens ansvarstagande för förhållningssätt, engagemang och lojalitet.
På Hägerneholms förskola ligger fokus på en rak ärlig och befrämjande kommunikation där medarbetarna hjälper varandra att utvecklas i ett klimat som kännetecknas av ett positivt förhållningssätt där man tror på varandras utvecklingsmöjligheter.
Grundinställningen är alltid att var och en kan om förutsättningarna är de rätta. Möjligheter skapas i en tillåtande, förlåtande och lyftande miljö. På Hägerneholms förskola ska det vara naturligt att vara nyfiken på nästa steg.
På Täby kommuns webbplats kan du hitta lediga jobb.
Kontakta Hägerneholms förskola
Anmäl frånvaro via TYRA före klockan 08.00. Logga in med mobilt BankID.
Adress
Avdelningarna Gläntan, Dungen, Solstrålen, Regnbågen, Blixten och Molnet
Hägerneholmsvägen 1A
187 60 Täby
Avdelningarna Doppingen och Viggen
Norrtorpsvägen 12
187 61 Täby
Rektor Caroline Alsö, caroline.also@taby.se
Biträdande rektor Madeleine Kjellstrand, madeleine.kjellstrand@taby.se
Praktiskt samordnare (ansvarig Tyra) Anna Almgren anna.almgren@taby.se
Pedagogisk samordnare (kö och placeringar) Susanna Andreasson susanna.andreasson@taby.se
Expedition:
Hitta till Hägerneholms förskola
Namn |
---|
Hägerneholms förskola
|