I planen för kompetensutveckling för Täby akademi beskrivs hur insatser för kompetensutveckling utvecklas och följs upp. Här hittar du även kalendariet med kommande planerade aktiviteter. Planen för kompetensutveckling utgår från både kommunal och nationell styrning.
Syftet med kompetensutvecklingen är att bidra till ökad måluppfyllelse utifrån kommunala och nationella mål. Utvecklingsinsatserna grundar sig på behov som identifierats i det systematiska kvalitetsarbetet eller annan uppföljning och analys.
Nationella mål och bestämmelser
Skolans styrning utgår från nationella mål som finns i skollagen, läroplanerna samt ämnes- och kursplanerna. All verksamhet enligt skollagen ska utgå från barnets bästa och vila på vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet. Huvudmannen ansvarar för att genomföra kompetensutveckling och systematiskt kvalitetsarbete.
Det systematiska kvalitetsarbetet är ett viktigt verktyg för att identifiera behov av kompetensutveckling. Skolverkets nationella kvalitetssystem fungerar som ett stöd för att stärka, stödja och underlätta kvalitetsarbetet.
Kommunen ansvarar för tillsyn av fristående förskolor och pedagogisk omsorg. Skolinspektionen genomför tillsyn och kvalitetsgranskningar av kommunala förskolor samt alla grund- och gymnasieskolor. Genom detta får kommunen viktig information om vad som fungerar bra – och vad som behöver utvecklas.
Täby kommuns mål
Täby kommuns styrmodell ger en gemensam struktur för hur kommunen leder och styr sina verksamheter i enlighet med lagar, förordningar och den politiska målsättningen.
Kommunfullmäktige beslutar varje år om kommunens verksamhetsplan. I den finns:
- övergripande inriktningsmål
- konkreta nämndmål med tillhörande indikatorer.
För barn- och grundskolenämnden (BGN) och gymnasie- och näringslivsnämnden (GNN) följs kommunal och fristående verksamhet upp gemensamt inom respektive skolform.
Inriktningsmål |
Nämndmål |
Det är attraktivt och tryggt att leva och verka i Täby |
Förtroendet för de pedagogiska verksamheterna är högt (BGN, GNN) |
Täby är en ekonomiskt, socialt och miljömässigt hållbar kommun |
Elevernas hälsa främjas i de pedagogiska verksamheterna (BGN) |
Verksamheter som finansieras av Täby kommun håller hög kvalitet |
Eleverna når höga kunskapsresultat (BGN, GNN) I förskolan ger undervisningen varje barn möjlighet till utveckling utifrån sina förutsättningar och behov (BGN) |
Alliansuppdrag
Inför varje mandatperiod formulerar den politiska ledningen sin politiska inriktning. Den beslutas i samband med att kommunfullmäktige fastställer kommunens verksamhetsplan.
I den politiska inriktningen finns ett antal uppdrag – så kallade alliansuppdrag – som ska genomföras under mandatperioden. De fungerar som ett komplement till mål- och ekonomistyrningen.
Nya alliansuppdrag kan också läggas till varje år när kommunfullmäktige beslutar om kommande verksamhetsplan.
Systematiskt kvalitetsarbete
Det systematiska kvalitetsarbetet inom förskola, skola och gymnasium i Täby kommun sker både på huvudmannanivå och på enhet. På övergripande nivå genomförs det av kommunens kvalitetsutvecklare, utvecklingsledare och strateger. På varje enhet genomförs det under ledning av rektor och biträdande rektor.
Det systematiska kvalitetsarbetet, utgår från det nationella kvalitetssystemet, är ständigt pågående och illustreras av Skolverket i form av ett hjul.
Kvalitetsutvecklare, utvecklingsledare och strateger samarbetar löpande under läsåret i kvalitetsarbetets olika faser. De förmedlar information och stödjer arbetet genom hela kvalitetsprocessen.
- Var är vi?
Kvalitetsutvecklare har huvudansvar för att beskriva nuläget och genomföra analyser. Andra yrkesroller är också delaktiga i detta steg. - Vart ska vi?
Utvecklingsledare formulerar de förväntade effekterna av planerade insatser, med stöd av kvalitetsutvecklare. - Hur gör vi?
Utvecklingsledare och strateger ansvarar för att planera kompetensutvecklingsinsatser. - Hur blev det?
Uppföljning av enskilda insatser görs av utvecklingsledare och strateger. Kvalitetsutvecklare följer upp på övergripande nivå.

Gemensamma prioriteringar
Utbildningsledningen i Täby kommunen föreslår gemensamma prioriteringar för hela verksamhetsområdet utbildning, som sedan beslutas i nämnd. Dessa bygger på behov och brister som framkommit genom det systematiska kvalitetsarbetet och i omvärldsanalysen. De gemensamma prioriteringarna styr vilka kompetensutvecklingsinsatser som erbjuds under året.

För läsåret 2025/2026 är de gemensamma prioriteringarna utvecklad undervisningskvalitet samt elevhälsa och särskilt stöd.
Täby ska ha Sveriges högsta utbildningskvalitet, med fokus på kunskap, trygghet och studiero. Kvalitetsutveckling inom utbildningsområdet pågår ständigt och alltid med utgångspunkt i analys av resultaten i relation till vetenskap och beprövad erfarenhet.
- Kvalitetsledningssystem – i kvalitetsarbetet förhåller sig Täby till Skolverkets nationella kvalitetssystem, som är framtaget för att följa upp och utveckla kvalitet och likvärdighet.
- Forskning och utveckling (FoU) – under 2026 riktas FoU-samverkan primärt till rektorerna på de kommunala skolorna. Syftet med samverkan är att stärka varje rektors förmåga att leda skolutveckling utifrån vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet, samt att vidareutveckla rektorernas gemensamma kunskap och erfarenhet inom området.
- Språkutvecklande arbete – utvecklingen av språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt i förskola och tidiga insatser i förskoleklass och grundskola fortsätter under 2026.
- Täby akademi – inom Täby akademi organiseras kompetensutveckling utifrån definierade utvecklingsområden på kommungemensam nivå, med en tydlig anknytning till verksamhetsområdets systematiska kvalitetsarbete.
Inom ramen för FoU-samverkan genomförs även ett lokalt utvecklingsprojekt med fokus på bedömning, särskilt inriktat på lågstadiet. På central nivå följer huvudmannen regelbundet upp verksamheternas arbete och samverkar med forskare för att utveckla relevanta kompetensutvecklingsinsatser.
Elevers hälsa och trygghet är en förutsättning för lärande. Hälsofrämjande skolutveckling är därför högt prioriterat. Den verksamhetsövergripande handboken för elevhälsoarbete tydliggör, vägleder och riktar det hälsofrämjande och förebyggande arbetet och ökar förutsättningarna för likvärdiga insatser.
Utvecklade rutiner för insatser och uppföljning av särskilt stöd och kränkande behandling
Under 2026 kommer utbildningsverksamheten att ha ett särskilt fokus på särskilt stöd, trygghet och studiero. Genom utvecklingsarbete och riktade insatser ska alla elever ges goda förutsättningar att utvecklas i en trygg och motiverande lärmiljö.
Ett exempel på detta är huvudmannens utvecklade uppföljningsrutiner för särskilt stöd inom de kommunala grundskolorna, som under året kommer att implementeras i verksamheterna och integreras i den årliga rapporteringen av det systematiska kvalitetsarbetet.
Samordnade insatser – närvarofrämjande arbete
Huvudmannens närvarofrämjande arbete är högt prioriterat och alla skolor i kommunen erbjuds stödmaterial på vetenskaplig grund och fortbildning avseende närvarofrämjande insatser samt åtgärdande arbete på grupp- och individnivå. Stödmaterialet syftar till att skolorna ska uppmärksamma och agera på elevers frånvaro på ett tidigt stadium samt erhålla verktyg för att kartlägga behov hos elever och i skolmiljön.
Täby akademi för pedagogisk professionsutveckling
Kompetensutveckling för medarbetare inom utbildning i Täby kommun samordnas genom Täby akademi för pedagogisk professionsutveckling. Detta gäller alla yrkesroller inom utbildningsområdet, både i kommunala och fristående verksamheter. Syftet är att skapa en gemensam, hållbar och långsiktig professionsutveckling som vilar på vetenskaplig grund.
Utbudet formas av kommunens gemensamma mål och behov i verksamheterna. Arbetet grundar sig i det systematiska kvalitetsarbetet.

Här kan du läsa mer om arbetet i Täby akademi.
Kalendarium
I Täby akademis kalendarium hittar du kommande aktiviteter för läsåret 2025/2026. Där finns information om innehåll, datum, tider och platser.