Plan för kompetensutveckling

Täby akademi för pedagogisk professionsutveckling samordnar kommunens kompetensutveckling inom utbildningsområdet. Uppdraget kommer från utbildningsnämnderna och omfattar både kommunala och fristående verksamheter.

I planen för kompetensutveckling för Täby akademi beskrivs hur insatser för kompetensutveckling utvecklas och följs upp. Här hittar du även kalendariet med kommande planerade aktiviteter. Planen för kompetensutveckling utgår från både kommunal och nationell styrning.

Syftet med kompetensutvecklingen är att bidra till ökad måluppfyllelse utifrån kommunala och nationella mål. Utvecklingsinsatserna grundar sig på behov som identifierats i det systematiska kvalitetsarbetet eller annan uppföljning och analys.

Nationella mål och bestämmelser

Skolans styrning utgår från nationella mål som finns i skollagen, läroplanerna samt ämnes- och kursplanerna. All verksamhet enligt skollagen ska utgå från barnets bästa och vila på vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet. Huvudmannen ansvarar för att genomföra kompetensutveckling och systematiskt kvalitetsarbete.

Det systematiska kvalitetsarbetet är ett viktigt verktyg för att identifiera behov av kompetensutveckling. Skolverkets nationella kvalitetssystem fungerar som ett stöd för att stärka, stödja och underlätta kvalitetsarbetet.  

Kommunen ansvarar för tillsyn av fristående förskolor och pedagogisk omsorg. Skolinspektionen genomför tillsyn och kvalitetsgranskningar av kommunala förskolor samt alla grund- och gymnasieskolor. Genom detta får kommunen viktig information om vad som fungerar bra – och vad som behöver utvecklas.

Täby kommuns mål

Täby kommuns styrmodell ger en gemensam struktur för hur kommunen leder och styr sina verksamheter i enlighet med lagar, förordningar och den politiska målsättningen.

Kommunfullmäktige beslutar varje år om kommunens verksamhetsplan. I den finns:

  • övergripande inriktningsmål
  • konkreta nämndmål med tillhörande indikatorer.

För barn- och grundskolenämnden (BGN) och gymnasie- och näringslivsnämnden (GNN) följs kommunal och fristående verksamhet upp gemensamt inom respektive skolform.

Inriktningsmål 

Nämndmål

Det är attraktivt och tryggt att leva och verka i Täby

Förtroendet för de pedagogiska verksamheterna är högt (BGN, GNN)

Täby är en ekonomiskt, socialt och miljömässigt hållbar kommun

Elevernas hälsa främjas i de pedagogiska verksamheterna (BGN)

Verksamheter som finansieras av Täby kommun håller hög kvalitet 

Eleverna når höga kunskapsresultat (BGN, GNN)


I förskolan ger undervisningen varje barn möjlighet till utveckling utifrån sina förutsättningar och behov (BGN)

Här hittar du hela verksamhetsplanen.

Alliansuppdrag

Inför varje mandatperiod formulerar den politiska ledningen sin politiska inriktning. Den beslutas i samband med att kommunfullmäktige fastställer kommunens verksamhetsplan.

I den politiska inriktningen finns ett antal uppdrag – så kallade alliansuppdrag – som ska genomföras under mandatperioden. De fungerar som ett komplement till mål- och ekonomistyrningen.

Nya alliansuppdrag kan också läggas till varje år när kommunfullmäktige beslutar om kommande verksamhetsplan.

Systematiskt kvalitetsarbete

Det systematiska kvalitetsarbetet inom förskola, skola och gymnasium i Täby kommun sker både på huvudmannanivå och på enhet. På övergripande nivå genomförs det av kommunens kvalitetsutvecklare, utvecklingsledare och strateger. På varje enhet genomförs det under ledning av rektor och biträdande rektor.

Det systematiska kvalitetsarbetet, utgår från det nationella kvalitetssystemet, är ständigt pågående och illustreras av Skolverket i form av ett hjul.

Kvalitetsutvecklare, utvecklingsledare och strateger samarbetar löpande under läsåret i kvalitetsarbetets olika faser. De förmedlar information och stödjer arbetet genom hela kvalitetsprocessen.

  • Var är vi?
    Kvalitetsutvecklare har huvudansvar för att beskriva nuläget och genomföra analyser. Andra yrkesroller är också delaktiga i detta steg.
  • Vart ska vi?
    Utvecklingsledare formulerar de förväntade effekterna av planerade insatser, med stöd av kvalitetsutvecklare.
  • Hur gör vi?
    Utvecklingsledare och strateger ansvarar för att planera kompetensutvecklingsinsatser.
  • Hur blev det?
    Uppföljning av enskilda insatser görs av utvecklingsledare och strateger. Kvalitetsutvecklare följer upp på övergripande nivå.
Grafisk bild.

Gemensamma prioriteringar

Utbildningsledningen i Täby kommunen föreslår gemensamma prioriteringar för hela verksamhetsområdet utbildning, som sedan beslutas i nämnd. Dessa bygger på behov och brister som framkommit genom det systematiska kvalitetsarbetet och i omvärldsanalysen. De gemensamma prioriteringarna styr vilka kompetensutvecklingsinsatser som erbjuds under året. 

Grafisk bild


För läsåret 2025/2026 är de gemensamma prioriteringarna utvecklad undervisningskvalitet samt elevhälsa och särskilt stöd

Täby akademi för pedagogisk professionsutveckling

Kompetensutveckling för medarbetare inom utbildning i Täby kommun samordnas genom Täby akademi för pedagogisk professionsutveckling. Detta gäller alla yrkesroller inom utbildningsområdet, både i kommunala och fristående verksamheter. Syftet är att skapa en gemensam, hållbar och långsiktig professionsutveckling som vilar på vetenskaplig grund.

Utbudet formas av kommunens gemensamma mål och behov i verksamheterna. Arbetet grundar sig i det systematiska kvalitetsarbetet.

Grafisk bild.

Här kan du läsa mer om arbetet i Täby akademi.

Kalendarium

I Täby akademis kalendarium hittar du kommande aktiviteter för läsåret 2025/2026. Där finns information om innehåll, datum, tider och platser.

Kalendarium – Täby akademi, läsåret 2025/2026