I skolan ska alla elever känna sig respekterade och verksamheten ska präglas av omsorg om elevernas hälsa, välbefinnande och utveckling. Utbildningen i skolan ska utformas så att alla elever i skolan är i en miljö som präglas av trygghet och studiero.
Trygghetsarbetet i skolan omfattar bland annat arbetet med att förebygga och motverka kränkningar samt det främjande arbetet med normer och värden.
Med studiero menas att det finns goda förutsättningar för eleverna att koncentrera sig på undervisningen. Det innebär bland annat att det måste vara tydligt för eleverna vad de ska ägna sig åt, att de får den ledning och stimulans som de behöver för att genomföra arbetet, och att undervisningen är strukturerad och varierad.
Trygghetssamordnare i kommunala skolor
Varje kommunal skola har en trygghetssamordnare. Trygghetssamordnaren samordnar och skapar systematik i skolans lokala trygghets- och säkerhetsarbete.
Definitioner
Diskriminering innebär att någon missgynnas eller kränks, där missgynnandet eller kränkningen har sin grund i någon av de sju diskrimineringsgrunderna kön, könsöverskridande identitet eller uttryck, etnisk tillhörighet, religion eller annan trosuppfattning, funktionsnedsättning, sexuell läggning och ålder.
Trakasserier är ett uppträdande som kränker någons värdighet och som har samband med någon av de sju diskrimineringsgrunderna. Sexuella trakasserier är ett uppträdande av sexuell natur som kränker någons värdighet.
Skollagens definition av kränkande behandling är ”ett uppträdande som utan att vara diskriminering enligt diskrimineringslagen kränker ett barns eller en elevs värdighet”. Kränkande behandling kan vara nedsättande ord, ryktesspridning, förlöjliganden eller fysiska handlingar som slag, sparkar och knuffar, men kan även bestå av utfrysning eller hot. Kränkande behandling kan också förekomma digitalt, till exempel på sociala medier. Bedömningen av vad som är kränkande behandling behöver alltid göras utifrån omständigheterna i det enskilda fallet.
Förebygga och åtgärda kränkningar och diskriminering
Skolan ansvarar för att förebygga kränkningar. Det förebyggande arbetet ska vara en det systematiska kvalitetsarbetet och ske kontinuerligt.
Så kan det förebyggande systematiska arbete genomföras:
- Kartlägg risker för kränkningar.
- Analysera orsaker till riskerna.
- Sätt upp mål och bestäm åtgärder.
- Följ upp och utvärdera.
Årlig plan mot kränkande behandling
I Täby ska alla kommunala skolor ta fram en årlig plan mot kränkande behandling. Planen ska bland annat innehålla:
- En redogörelse för föregående års planerade och genomförda åtgärder
- En översikt över årets mål för det främjande och förebyggande arbetet
- En översikt av de åtgärder som behövs för att förebygga och förhindra kränkningar
- En beskrivning av när åtgärderna ska genomföras
Rutiner vid kränkande behandling
Skolan är skyldig att snabbt agera om en elev blir utsatt för kränkande behandling. Varje skola ska även ha rutiner för hur man ska agera om en elev kan ha blivit utsatt för kränkande behandling. Rutinerna ska innefatta instruktioner för hur händelser ska rapporteras och anmälas.
Det ska också finnas rutiner för det efterföljande arbetet som rör att utreda, göra en bedömning av händelsen och initiera åtgärder för att förhindra de eventuella kränkningarna.
Mallar för dokumentation – via Prorenata
I Prorenata finns det formulär och mallar som stöd vid anmälan, utredning, bedömning, åtgärder och uppföljning för dig som arbetar i en kommunal skola. Alla medarbetare ska anmäla en händelse som kan vara kränkande behandling via Prorenata. Via kommunens intranät hittar du en länk till att skicka in en anmälan.
I Täbys kommunala skolor är det skolans rektor som ansvarar för att säkerställa att utredning om kränkande behandling genomförs. Om skolans rektor är utpekad som delaktig i händelsen hanterar huvudmannen genomförandet av utredningen.
Mer information
- Trygghet, studiero och disciplinära åtgärder - Skolverket
- Diskriminering och kränkande behandling - Kunskapsguiden
- Åtgärder mot kränkande behandling - Skolverket
Förebygga och förbereda sig för hot och våld
Det finns flera studier som visar att skolan är en av de vanliga platserna för unga att utsättas för brott. Det kan innebära allt från trakasserier och kränkande behandling till mer allvarliga former av hot och våld.
Att bli utsatt kan påverka elevernas psykiska och fysiska hälsa långsiktigt, samt påverka deras möjlighet att tillgodogöra sig undervisningen. Därför är det viktigt att alla skolor arbetar systematiskt och förebyggande mot hot och våld.
Sedan 1 juli 2025 finns ett särskilt säkerhetskapitel i skollagen. Där står bland annat att skolans huvudman ansvarar för att se till att skolan har en beredskapsplan för att hantera en allvarlig våldssituation, samt att inga obehöriga ska ha tillträde till skolans område under skoltid.
Årlig krisplan i Täbys kommunala skolor
I Täby ska alla kommunala skolor upprätta en årlig krisplan med ett avsnitt om hot och våld. Avsnittet om hot och våld ska innehålla en beskrivning av skolans förebyggande åtgärder, en riskbedömning och en beskrivning av åtgärder som ska vidtas i de fall händelser inträffar. Som stöd i arbetet finns ett centralt framtaget stödmaterial avseende skolornas systematiska arbete med hot och våld. [länk]
Täby kommuns handlingsplan vid PDV
Pågående dödligt våld (PDV) innefattar händelser där en eller flera gärningspersoner utsätter allmänheten för ett livsfarligt våld. De senaste åren har flera händelser med pågående dödligt våld inträffat på skolor i Sverige.
Även om dessa händelser är sällsynta och sannolikt aldrig kommer inträffa på de flesta skolor är konsekvenserna av dem mycket allvarliga.
Enligt Skolverket visar erfarenheten från andra länder att det är omöjligt att förutse i vilka områden och i vilken typ av skolor som pågående dödligt våld kommer att inträffa.
Handlingsplan
Vid händelse av PDV ska varje kommunal skola följa Täby kommuns handlingsplan Så här agerar du om skolan utsätts för dödligt våld. Den utgår från MSB:s stödmaterial och de tre råden Fly - Sök Skydd - Larma.
Skolans plan mot hot och våld ska även innehålla rutiner för arbetet efter en PDV-händelse. Som stöd i arbetet finns centralt framtagna anvisningar som stöd för alla kommunala skolor.
Mer information hittar på MSB:s webbplats: MSB:s stödmaterial: Våldshandlingar med stora konsekvenser i skolan
Stöd i elevhälsoarbetet
Alla delar i handboken: