Tillgängliga lärmiljöer - stöd i elevhälsoarbetet

Tillgängliga lärmiljöer innebär att miljöerna är formade och anpassade utifrån de elever som ska vistas där, deras förutsättningar och behov att lära och utvecklas. Täby kommun bedriver fortlöpande utvecklingsarbete för att främja tillgängliga lärmiljöer.

Utvecklingsarbetet sker inom ramen för skolornas lokala systematiska kvalitetsarbete, men även genom insatser som samordnas på kommunövergripande nivå.

Specialpedagogiska skolmyndigheten (SPSM) har tagit fram en beskrivning av de fyra områden som tillsammans omfattar det som är viktigt för att skapa tillgängliga miljöer för lärande:

  • rättigheter i lärandet
  • social lärmiljö
  • pedagogisk lärmiljö
  • fysisk lärmiljö.

Rättigheter i lärandet

Området rättigheter i lärandet utgår från de rättigheter som alla barn och elever har enligt konventioner och lagar på utbildnings- och tillgänglighetsområdet.

I området ingår tillgänglighet och delaktighet, jämlikhet och jämställdhet, språk och kommunikation samt hälsa och utbildning.

Den sociala lärmiljön

Den sociala lärmiljön innefattar hela skoldagen, alla aktiviteter och undervisning i skolan. Eleverna ska bland annat få möjlighet att vara delaktiga, bygga relationer till personal och andra elever, delta i rastaktiviteter samt känna trygghet och studiero.

Pedagogisk lärmiljö

En tillgänglig pedagogisk lärmiljö främjar barns och elevers rättigheter i lärandet, genom att skolan arbetar för att jämna ut skillnader i deras förutsättningar att tillgodogöra sig utbildningen.

I detta område är fokus på undervisningen, där man bland annat ser över vilka arbetssätt som ska användas, tydliggör kunskapsmål och instruktioner samt använder lärverktyg som bäst stödjer elevers behov och lärande.

Fysisk lärmiljö

Fysisk lärmiljö kan delas in i fyra olika områden:

  • innemiljö
  • ljudmiljö
  • visuell miljö
  • utemiljö.

Alla områden ska ses över då alla barn och elever ska få möjlighet till att delta i undervisning och andra aktiviteter på sina villkor. Platser för återhämtning, rast- och fritidsverksamhet samt fysisk aktivitet som är del av verksamheten ingår också.

Utvecklingsarbete för tillgängliga lärmiljöer

Täby kommun bedriver fortlöpande utvecklingsarbete för att främja tillgängliga lärmiljöer. Det sker inom ramen för skolornas lokala systematiska kvalitetsarbete, men även genom insatser som samordnas på kommunövergripande nivå.

Stödmaterial

Som stöd i arbetet finns ett stödmaterial för tillgängliga lärmiljöer som är framtaget av Specialpedagogiska skolmyndigheten.

Materialet fokuserar på hur man kan möta behovet hos barn och elever med funktionsnedsättningar genom att undanröja hinder i lärmiljöerna. Det riktar sig både till dig som arbetar med skolutveckling på alla nivåer och till dig som arbetar med att göra lärmiljön tillgänglig för varje barn och elev.

Stödmaterial för tillgänglig utbildning, Specialpedagogiska skolmyndigheten

Stöd i elevhälsoarbetet

Alla delar i handboken: