Stödmaterial för särskilt begåvade och högpresterande barn och elever

I stödmaterialet finns stöd och vägledning för att utveckla arbetet med särskilt begåvade och högpresterande barn och elever. Materialet vänder sig till dig som är verksam i kommunala och fristående förskolor, skolor och gymnasium.

Stödmaterialet utgår från de bestämmelser som finns i skolans styrdokument. Syftet med stödmaterialet är att bidra till att utveckla arbetet med elevgrupperna och skapa förutsättningar för likvärdighet mellan kommunens förskolor och skolor.

Högpresterande barn och elever kännetecknas av att de presterar på en hög nivå, medan särskilt begåvade i stället utmärks av en osedvanlig förmåga eller potential. Det finns barn och elever som är både högpresterande och särskilt begåvade, men många särskilt begåvade presterar inte på en hög nivå och kan därför vara svåra att upptäcka.

Alla barn och elevers rätt till ledning och stimulans

Skollagens tredje kapitel anger att alla barn och elever ska ges den ledning och stimulans som de behöver i sitt lärande och sin personliga utveckling för att de utifrån sina egna förutsättningar ska kunna utvecklas så långt som möjligt enligt utbildningens mål. Elever som lätt uppfyller de minimikrav som anges i betygskriterier eller som kriterier för bedömning av kunskaper, ska få ledning och stimulans för att kunna nå längre i sin kunskapsutveckling.

Förarbetena till lagen klargör att detta innebär att elever som utvecklas snabbt, lätt når målen eller har speciella talanger har rätt att få en individanpassad undervisning, utmaningar och uppmuntran för att nå ännu längre i sin kunskapsutveckling. I förarbetena framhålls det även att verksamhetens resursfördelning måste ta hänsyn till detta.

Ansvar i arbetet

Nedan beskrivs ansvar i arbetet utifrån olika funktioner. 

Det systematiska kvalitetsarbetet

Skollagen ställer krav på systematiskt kvalitetsarbete på både huvudmannanivå och enhetsnivå. Inriktningen ska vara att de mål som finns för utbildningen i skollagen och i andra föreskrifter uppfylls, vilket inbegriper att alla barn och elever ska kunna utvecklas så lång som möjligt enligt utbildningens mål.

Det systematiska kvalitetsarbetet kan innefatta att synliggöra, följa upp och analysera kunskapsutvecklingen för barn och elever som har lätt för att lära. Det kan även innefatta att uppmärksamma hur man arbetar med att upptäcka och stimulera särskilt begåvade barn och elever, inklusive de som inte presterar på en hög nivå, i båda fallen i syfte att utveckla undervisningen.

Som ytterst ansvarig för undervisningen kan huvudmannen efterfråga resultat och följa upp undervisningens kvalitet inom och mellan förskolor och skolor samt stödja rektor med underlag och analysstöd på aggregerad nivå.  

Högpresterande barn och elever

Högpresterande elever definieras ofta som elever som uppnår höga prestationer i ett eller flera ämnen. Cirka 15–20 procent av elever är högpresterande enligt Skolverket.

Även om prestationer inte mäts på samma sätt i förskolan kan egenskaper som beskrivs för elever i skolan också förekomma också bland förskolebarn. 

I jämförelse med medelpresterande elever är högpresterande elever till exempel:

  • mer motiverade att lära sig
  • har en mer positiv syn på sin egen förmåga
  • använder lärandestrategier i högre grad och anger högre nivåer för ansträngning och uthållighet.

Skolinspektionen menar att högpresterande elever riskerar att uppfattas som en självgående och homogen grupp. Det kan leda till att de inte ges tillräckligt stöd och att undervisningen inte anpassas efter individuella behov.

Högpresterande elever riskerar även att drabbas av prestationsrelaterad stress utifrån de krav de ställer på sig själva.

Tydliga instruktioner och regelbunden återkoppling kan minska den risken.

Särskilt begåvade barn och elever

Skolverket skriver i sitt stödmaterial för särskilt begåvade elever att det inte finns någon enhetlig accepterad definition av särskild begåvning. Deras definition i sitt stödmaterial är en elev som "förvånar dig vid upprepade tillfällen med sin osedvanliga förmåga på ett eller flera områden, både i skolan och i vardagslivet.”

Enligt Skolverkets definition är cirka fem procent av eleverna särskilt begåvade, men de anger också att andelen kan variera från 2–20 procent beroende på definition. Mindre än en procent kan beskrivas som extremt begåvade.

Skolverket menar att de flesta modeller betonar att särskild begåvning handlar om en kombination av förmågor, både kognitiva (till exempel snabb inlärningsförmåga, minne, förmåga att tänka abstrakt och logiskt) och icke-kognitiva (som till exempel kreativitet och motivation).

Den definition som Skolverket använder är framtagen av Roland S Persson, professor i pedagogisk psykologi. Persson beskriver att definitionen inte tar ställning till någon specifik teoretisk modell, utan inrymmer olika perspektiv och kan användas för praktisk tillämpning av pedagoger.

Bra att känna till om särskilt begåvade barn och elever

Klicka på rubrikerna nedan för att ta del av korta sammanfattningar av olika punkter, som det kan vara bra att känna till om särskilt begåvade barn och elever.