Alla barn och elever ska ges den ledning och stimulans som de behöver i sitt lärande och sin personliga utveckling för att de utifrån sina egna förutsättningar ska kunna utvecklas så långt som möjligt enligt utbildningens mål.
I det stödjande arbetet samarbetar rektor, lärare, elevhälsan och övrig skolpersonal för att tillsammans utveckla undervisning och stödinsatser. Arbetet är framåtsyftande och ständigt pågående, där man prövar, omprövar och utvärderar metoder, arbetssätt och förhållningssätt.
Extra anpassningar
Om man befarar att en elev inte kommer att nå betygskriterierna eller kriterierna för bedömning av kunskaper som minst ska uppfyllas, ska eleven snabbt få stöd i form av extra anpassningar.
Extra anpassningar är en mindre ingripande stödinsats, som oftast kan genomföras av läraren eller andra medarbetare inom ramen för den ordinarie undervisningen. Exempel på extra anpassningar är eget arbetsschema eller stöd att komma i gång på lektionen.
Särskilt stöd
Särskilt stöd är insatser av mer ingripande karaktär som vanligtvis inte kan genomföras av lärare och andra medarbetare inom ramen för den ordinarie undervisningen. Exempel på särskilt stöd är varaktiga specialpedagogiska insatser.
Att utreda behov av särskilt stöd
Behov av särskilt stöd ska utredas:
- Om extra anpassningar inte är tillräckliga
- Om det finns särskilda skäl att anta att extra anpassningar inte är tillräckligt
- Om eleven uppvisar andra svårigheter i sin skolsituation. Detta kan exempelvis handla om elever med funktionsnedsättning, psykosocial problematik eller svårigheter i socialt samspel.
Skolans personal ska anmäla till rektor att det finns behov av utredning om särskilt stöd. Du som är rektor ansvarar för att se till att elevens behov av särskilt stöd utreds skyndsamt.
Utredningen ska göras i samråd med elevhälsan, om det inte är uppenbart att det inte behövs.
Utredningen ska bestå av en kartläggning av elevens skolsituation, samt en pedagogisk bedömning som är en analys av elevens behov av särskilt stöd . Eleven och vårdnadshavare ska vara delaktiga i utredningen. Eleven ska ges särskilt stöd om utredningen visar att det behövs.
Exempel på särskilt stöd:
- varaktiga specialpedagogiska insatser
- särskild undervisningsgrupp i grundskola
- enskild undervisning i grundskola
- anpassad studiegång i grundskola
- individuellt anpassat program i gymnasieskola
- reducerat program i gymnasieskola
- omläsning av kurser i gymnasieskola
Åtgärdsprogram
Om en elev är i behov av särskilt stöd ska man utarbeta ett åtgärdsprogram. I åtgärdsprogrammet ska det framgå vilka elevens behov är, hur behoven ska tillgodoses och när åtgärderna ska följas upp och utvärderas.
Ett åtgärdsprogram ska avslutas när en utredning visar att det inte längre finns ett behov, det ska med andra ord inte avslutas automatiskt vid läsårets slut.
Andra former av stöd – om eleven inte behöver särskilt stöd
Även om en utredning visar att eleven inte behöver särskilt stöd, kan andra stödjande åtgärder behövas.
Det kan till exempel handla om omfördelning av skolans resurser eller organisatoriska förändringar. Andra åtgärder som rör undervisningen, kan vara att göra medvetna pedagogiska val som är gynnsamma för alla elever eller individuella extra anpassningar för enskilda elever.
Stödmaterial och resurser för stödjande insatser
Täby kommuns stödmaterial – för kommunala skolor
På kommunens intranät finns ett gemensamt stödmaterial för utredning av behov av särskilt stöd samt stödmaterial för åtgärdsprogram.
Skolverkets stödmaterial och allmänna råd
Skolverkets stödmaterial innehåller exempel på formuleringar och stödfrågor för att underlätta dokumentationen.
- Extra anpassningar, särskilt stöd och åtgärdsprogram - Skolverket
- Organisera arbetet med de allmänna råden för extra anpassningar, särskilt stöd och åtgärdsprogram
- Utredning av en elevs behov av särskilt stöd
- Kommentarer till allmänna råd för arbete med extra anpassningar, särskilt stöd och åtgärdsprogram
Studiehandledning på elevernas modersmål
Elever som behöver ska få studiehandledning på sitt modersmål. Nyanlända elever som börjat sin skolgång i högstadiet har en förstärkt rätt till studiehandledning, om det inte är tydligt att det inte behövs. I samtliga fall är det rektor som fattar beslut om studiehandledning.
Olika former av studiehandledning
Studiehandledning på modersmålet kan ges på två sätt:
- Som extra anpassningar inom ramen för den ordinarie undervisningen.
- Som särskilt stöd.
För övriga elever klassas studiehandledning som särskilt stöd om insatserna är av så ingripande karaktär att de inte kan genomföras av lärare inom den ordinarie undervisningen.
Syfte och språkval
Studiehandledningen ska ge eleven förutsättningar att uppfylla de betygskriterier eller kriterier för bedömning av kunskaper som minst ska uppfyllas. Studiehandledningen får i vissa fall ges på ett annat språk än elevens modersmål, exempelvis elevens starkaste skolspråk.
I Täby kommun beställs studiehandledning från enheten för modersmål och nyanlända. För nyanlända elever görs detta ofta av mottagningsenheten redan vid mottagningssamtalet.
Studiehandledning ska utgå från elevens behov av stöd, samt lärarens planerade undervisning. Därför behöver ämnesläraren och studiehandledaren samarbeta. Studiehandledaren behöver även ha kunskaper i kursplanerna för de aktuella ämnena.
Rektor är ansvarig för att följa upp att eleven får studiehandledning utifrån sina förutsättningar och behov.
Modersmål och studiehandling - Täby kommun
Stödmaterial
I Täby kommuns stödmaterial för att ta emot och undervisa nyanlända elever beskrivs studiehandledning mer utförligt. Där beskrivs studiehandledningen som en del av flera stödåtgärder för nyanlända elever. Åtgärderna tillsammans kan skapa förutsättningarna för eleven att nå målet med utbildningen.
Stödmaterial: Mottagande och undervisning av nyanlända elever
Stöd i elevhälsoarbetet
Alla delar i handboken: