Arbetsgång och insatser - särskilt begåvade och högpresterande

Här hittar du som är verksam i förskola eller skola stöd för arbetsgången, att urskilja tecken på särskild begåvning och olika insatser för högpresterande och särskilt begåvade barn och elever.

Arbetsgång förskola och skola

I arbetet med att ge alla barn och elever ledning och stimulans behöver särskilt begåvade barn och elever upptäckas, en kartläggning kan behöva genomföras och insatser sättas in. Under rubrikerna nedan beskrivs hur förskolan och skolan kan arbeta för att uppnå detta. 

Förskola

  • Förskollärare arbetar med att upptäcka och anpassa undervisning för de aktuella barngrupperna.
  • Särskild begåvning och hög prestation tas upp i befintliga forum där kvalitet i undervisningen behandlas, t.ex. arbetslag.
  • Om förskolläraren bedömer att den inte förmår ge tillräcklig ledning och stimulans eller om en elev har svårigheter som kan misstänkas hänga samman med särskild begåvning lyfts barnet med biträdande rektor.
  • Rektor/biträdande rektor beslutar om pedagogisk kartläggning ska göras och utser ansvarig för att genomföra kartläggningen. 
  • Biträdande rektor/rektor beslutar om insatser.

Skola

  • Lärare arbetar med att upptäcka och differentiera undervisning för de aktuella elevgrupperna.
  • Särskild begåvning och hög prestation tas upp i befintliga forum där kvalitet i undervisningen behandlas, t.ex. arbetslag. 
  • Om läraren bedömer att den inte förmår ge tillräcklig ledning och stimulans eller om en elev har svårigheter som kan misstänkas hänga samman med särskild begåvning lyfts eleven i elevhälsoteamet. 
  • Elevhälsoteamet bedömer om pedagogisk kartläggning ska genomföras. Rektor beslutar och utser ansvarig för att genomföra kartläggningen. 
  • Psykolog i elevhälsoteamet bedömer om kompletterande psykologisk utredning ska göras, i regel efter den pedagogiska kartläggningen.
  • Rektor beslutar om insatser.

Samarbete med vårdnadshavare

Även om varje förskola och skola ska kunna upptäcka särskilt begåvade barn och elever, kan uppgifter om barn och elever i vissa fall komma från vårdnadshavare. Om uppgiften om särskild begåvning kommer från en vårdnadshavare, kan man använda samma arbetsgång. 

Vårdnadshavare är en viktig resurs som kan bidra med kunskaper och erfarenheter i arbetet med att stödja barnets eller elevens kunskapsutveckling. 

Tecken på särskild begåvning

Skolverket skriver att skolpersonal behöver arbeta kontinuerligt och på varierade sätt för att upptäcka särskilt begåvade. Detta förutsätter att förskollärare och lärare har viss kunskap om särskild begåvning och det kan också underlättas av att särskilt begåvade återkommande synliggörs i sammanhang som rör undervisningens kvalitet, elevhälsoarbetet och det systematiska kvalitetsarbetet.

Insatser

Skolverket skriver att om lärare har tillräcklig kunskap om särskild begåvning kan de flesta särskilt begåvade elever få sina behov tillgodosedda genom en differentierad undervisning i det ordinarie klassrummet.

För vissa elever, särskilt de extremt begåvade eleverna, kan det dock krävas en större organisatorisk flexibilitet än vad en lärare kan hantera i klassen.

Vilka insatser som är lämpliga beror på barnets eller elevens särskilda begåvning men också individens övriga egenskaper, exempelvis dess socioemotionella mognadsnivå. Förutom pedagogisk personal kan kurator och psykolog ha en stöttande roll vid beslut om insatser.

Övergångar

Barn och elever som behöver särskilda utmaningar och stimulans i undervisningen behöver också ofta en överlämning vid övergång mellan enheter och skolformer. 

I Täby kommun finns en gemensam plan som ska göra övergången mellan förskola och skola trygg för alla barn. Planen är ett stöd för dig som arbetar i en kommunal och fristående förskola eller skola i Täby. Det finns även mallar och stöd för arbetet. 

Övergång från förskola till skola – mallar och stöd