Lästips för fördjupning och checklistor

Här hittar du fördjupning och checklistor inom området särskilt begåvade och högpresterande barn och elever, som kan vara stöd i arbetet för dig verksam i förskola eller skola.

Checklista över kännetecken på särskilt begåvade

I Skolverkets stödmaterial för särskilt begåvade elever refereras till en lista av Linda Kreger Silverman som ett exempel på en checklista som ibland används för att få en indikation på att en elev kanske är särskilt begåvad. Checklistan finns i svensk översättning i Silvermans bok Särskilt begåvade barn (Natur & kultur, 2016) Den finns också återgiven på Mensa Sveriges webbplats.

Särskild begåvning som klustermodell

Ett verktyg för att identifiera särskild begåvning som bygger på de vanligaste kriterierna i olika försök att definiera särskild begåvning. En engelsk version finns tillgänglig online i doktorsavhandlingen From 'the Genius' to 'the Gifted' - The Conceptualisations of Giftedness in Educational Discourse in Sweden (2023) av Carolinie Sims. Den finns på svenska i antologin Särskild begåvning i praktik och forskning (Studentlitteratur, 2021) av samma författare.

Checklista begåvningsegenskaper i tidiga år

Checklistan har tagits fram av New Zealand Centre for Gifted Education. Den finns tillgänglig i svensk översättning i Valerie Margrains kapitel Bright Sparks – att tända gnistor i svensk förskola, som ingår i Särskild begåvning i praktik och forskning (Studentlitteratur, 2021), sammanställd av Caroline Sims.

Fördjupning särskild begåvning och neuropsykiatrisk funktionsnedsättning 

Vissa kännetecken på särskild begåvning kan antingen likna eller sammanfalla med symptom vid npf-diagnoser som autism och adhd. När de liknar varandra kan det leda till att omgivningen misstar särskild begåvning för npf. När kännetecknen sammanfaller kan det röra sig om 2E, dvs särskild begåvning i kombination med en eller flera npf-diagnoser.

Några exempel på sådana kännetecken är intensiv nyfikenhet, divergent/kreativt tänkande, preferens för logik och rättvisa, förmåga att lägga märke till detaljer, mönsterigenkänning, emotionell känslighet, intressedriven.

Mer information om 2E:

Källor för fördjupning

Alla källor som använts i stödmaterialet:

Alla delar i stödmaterialet