Checklista över kännetecken på särskilt begåvade
I Skolverkets stödmaterial för särskilt begåvade elever refereras till en lista av Linda Kreger Silverman som ett exempel på en checklista som ibland används för att få en indikation på att en elev kanske är särskilt begåvad. Checklistan finns i svensk översättning i Silvermans bok Särskilt begåvade barn (Natur & kultur, 2016) Den finns också återgiven på Mensa Sveriges webbplats.
Särskild begåvning som klustermodell
Ett verktyg för att identifiera särskild begåvning som bygger på de vanligaste kriterierna i olika försök att definiera särskild begåvning. En engelsk version finns tillgänglig online i doktorsavhandlingen From 'the Genius' to 'the Gifted' - The Conceptualisations of Giftedness in Educational Discourse in Sweden (2023) av Carolinie Sims. Den finns på svenska i antologin Särskild begåvning i praktik och forskning (Studentlitteratur, 2021) av samma författare.
Checklista begåvningsegenskaper i tidiga år
Checklistan har tagits fram av New Zealand Centre for Gifted Education. Den finns tillgänglig i svensk översättning i Valerie Margrains kapitel Bright Sparks – att tända gnistor i svensk förskola, som ingår i Särskild begåvning i praktik och forskning (Studentlitteratur, 2021), sammanställd av Caroline Sims.
Fördjupning särskild begåvning och neuropsykiatrisk funktionsnedsättning
Vissa kännetecken på särskild begåvning kan antingen likna eller sammanfalla med symptom vid npf-diagnoser som autism och adhd. När de liknar varandra kan det leda till att omgivningen misstar särskild begåvning för npf. När kännetecknen sammanfaller kan det röra sig om 2E, dvs särskild begåvning i kombination med en eller flera npf-diagnoser.
Några exempel på sådana kännetecken är intensiv nyfikenhet, divergent/kreativt tänkande, preferens för logik och rättvisa, förmåga att lägga märke till detaljer, mönsterigenkänning, emotionell känslighet, intressedriven.
Mer information om 2E:
- Bok av specialpedagog Pia Rehn, När det enkla ändå blir svårt - särskilt begåvade elever med adhd och autism (2021).
- Bok av doktorand och logoped Tove Ekelund Särskild begåvning och twice-exceptionality (2024).
- Föreläsningen Särskild begåvning och NPF - Skolfrånvaro konferens, Maj 2024 - UR play.
- Föreläsningen Twice exceptional 2e.
Källor för fördjupning
Alla källor som använts i stödmaterialet:
- Idsøe, Ella Cosmovici (2021) Barn med stor inlärningspotential i det norska skolsystemet, i Sims, red. Särskild begåvning i praktik och forskning. Studentlitteratur.
- Mellroth, Elisabeth (2021) Differentierad undervisning som inkluderar elever med särskild begåvning, i Sims, red. Särskild begåvning i praktik och forskning. Studentlitteratur.
- Liljedahl (2022) Pedagogiskt ABC för särskilt begåvade elever. Gothia Kompetens.
- Persson, Roland S (1997) Annorlunda land - särbegåvningens psykologi. Almqvist & Wiksell.
- Prop. 2009/10:165 Den nya skollagen - för kunskap, valfrihet och trygghet.
- Rodriguez Milovic, Paulina (2021) Förutsättningar för ett gott bemötande och en bättre lärmiljö - en skolpsykologisk reflektion, i Sims, red. Särskild begåvning i praktik och forskning. Studentlitteratur.
- Sabo, Attila (2021) Hur tar vi hand om särskilt begåvade elever i matematikklassrummet, i Sims, red. Särskild begåvning i praktik och forskning. Studentlitteratur.
- Sims (2021) Begreppet särskild begåvning, i Sims, red. Särskild begåvning i praktik och forskning. Studentlitteratur.
- Sims, Caroline (2023) From 'the Genius' to 'the Gifted'. The Conceptualisations of Giftedness in Educational Discourse in Sweden. Doktorsavhandling, Uppsala universitet.
- Skolinspektionen (2016) Tematisk analys. Utmaningar i undervisningen. Många elever behöver mer stimulans och utmaningar.
- Skolinspektionen (2018) Utmanande undervisning för högpresterande elever. Kvalitetsgranskning på gymnasieskolans naturvetenskapliga program.
- Skolinspektionen (2022) Stimulerande undervisning för elever som ligger långt fram i sin kunskapsutveckling. Med fokus på undervisningen i årskurs 4.
- Skolverket (2012) Högpresterande elever, höga prestationer och undervisningen.
- Skolverket (2015a) 1.1 Inledning – att uppmärksamma de särskilt begåvade eleverna, i Stödmaterial särskilt begåvade elever.
- Skolverket (2015b) 1.2 Särskilt begåvade barn i skolan, i Stödmaterial särskilt begåvade elever.
- Skolverket (2015c) 1.3 Organisatorisk och pedagogisk differentiering, i Stödmaterial särskilt begåvade elever.
- Skolverket (2015d) 1.4 Att ge förutsättningar för skolornas arbete, i Stödmaterial särskilt begåvade elever.
- Skolverket (2020) Redovisning av uppdraget Elever som snabbare når kunskapskraven.
- Skolverket (2025) Överlämning vid skolbyte.
- Stockholms stad (2019, rev. 2024) Utbildningsnämndens handlingsplan för att möta särskilt begåvade elevers behov.