Särskilt begåvade och högpresterande elever

Enligt skollagen ska elever som lätt uppnår kunskapskraven få undervisning och stimulans för att kunna utveckla sin kunskap. Två grupper av elever som ofta lyfts fram är särskilt begåvade elever och högpresterande elever.

Nyanlända elever

Enligt skollagen avses med nyanländ en elev som har varit bosatt utomlands, nu är bosatt i Sverige och påbörjar sin utbildning här senare än höstterminens start det år hen fyller sju år. Efter fyra års skolgång i Sverige betraktas eleven inte längre som nyanländ.

Nyanlända elever är en heterogen elevgrupp. Vissa elever kan ha goda ämneskunskaper men begränsade kunskaper i svenska. Andra kan helt eller delvis sakna skolbakgrund. Faktorer som ursprungsland, vårdnadshavares utbildningsbakgrund och elevens ålder vid ankomst till Sverige varierar.

Verksamheten ska planeras utifrån varje elevs individuella förutsättningar – både när det gäller hälsa, lärande och social inkludering. Undervisningen behöver organiseras med hänsyn till elevens hela skolsituation.

Det finns särskilda bestämmelser för nyanlända för attöka likvärdigheten och skapa goda förutsättningar för nyanländas utveckling. Den inledande bedömningen av elevens kunskaper utgör grund för både placering i årskurs och undervisningsgrupp samt för beslut om de särskilda stödinsatser som finns för nyanlända.