Syftet med handboken är att vägleda och rikta elevhälsoarbetet, för att öka förutsättningar för likvärdiga insatser. Längst ner på denna sida under rubriken "Stöd i elevhälsoarbetet" hittar du vägledning och riktning för olika delar av elevhälsoarbetet.
Handbokens innehåll utgår från skolförfattningar, läroplaner och Skolverkets allmänna råd om elevhälsa och elevhälsoarbete, utredningar samt aktuell forskning inom området. Stödet och innehållet i handboken uppdateras kontinuerligt utifrån skolornas samlade systematiska kvalitetsarbete.
Gemensamt arbete och ansvar
Elevhälsoarbete är skolans gemensamma och systematiska arbete med elevers lärande, utveckling och hälsa och har sin grund i skollagen och läroplanerna.
Arbetet utförs av alla medarbetare på skolan, där varje yrkesgrupp samverkar för att skapa en god lärmiljö. Genom samarbete främjas elevers hälsa och deras förutsättningar att utvecklas mot utbildningens mål.
För att elevhälsoarbetet ska fungera behöver skolans medarbetare ha samsyn och en gemensam förståelse för att elevhälsoarbetet är allas ansvar. När elevhälsa ses som en gemensam angelägenhet stärks skolans förmåga att förebygga ohälsa och främja lärande.
Hälsofrämjande arbete
Hälsofrämjande arbete handlar om att identifiera och stärka skyddsfaktorer. En hälsofrämjande lärmiljö omfattar pedagogiska, fysiska, psykiska och sociala frågor och stärker välbefinnandet för alla i organisationen.
I Täbys kommunala skolor genomsyras såväl lärmiljön som undervisningspraktikerna av fokus på elevernas lärande, utveckling och välmående. Arbetet bygger på evidensbaserad forskning om vad som skapar en tillgänglig lärmiljö och en känsla av sammanhang och mening hos den enskilda eleven. Skolorna arbetar också medvetet för att bidra till att elever etablerar hälsosamma vanor och beteenden som stärker deras fysiska och psykiska hälsa.
Förebyggande arbete
Förebyggande arbete handlar om att tidigt identifiera och undanröja riskfaktorer och hinder som kan leda till att elever inte når utbildningens mål eller riskerar en ogynnsam utveckling.
I Täbys kommunala skolor sker ett systematiskt arbete med att identifiera riskfaktorer i lärmiljön, för att förebygga och minimera riskerna för att ohälsa uppstår bland eleverna. Genom det systematiska främjande och förebyggande arbetet skapar skolan en trygg och säker skolmiljö där eleverna känner sig delaktiga och inkluderade.
Mer information om betydelsen av risk-och skyddsfaktorer med konkreta exempel: Skydds- och riskfaktorer - Kunskapsguiden
Rektor organiserar, arbetsleder och ansvarar för elevhälsoarbetet. I Täbys kommunala skolor är elevhälsan en delvis centraliserad organisation för att stärka kvalitet och likvärdighet i de medicinska, psykologiska och psykosociala insatserna på skolorna.
I kommunala elevhälsoteamet ingår skolläkare, skolsköterskor, skolpsykologer och skolkuratorer. Teamet leds av rektor, tillsammans med specialpedagog och/eller speciallärare, studie- och yrkesvägledare och skolledning. Elevhälsoteamet tillför medicinsk, psykologisk, psykosocial och specialpedagogisk kompetens i skolornas systematiska kvalitetsarbete och samarbetar med skolans samlade personal.
Rektor har en viktig roll att organisera arbetet genom att anordna strategiska elevhälsomöten för att skapa goda förutsättningar för samverkan. Elevhälsoteamets samarbetar regelbundet med den pedagogiska personalen. Genom att dela kunskap och erfarenheter stärks samarbetet inom elevhälsoteamet och stödet till den pedagogiska personalen. På så sätt främjas en hög kvalitet i hela skolans arbete.
Sedan 2023 anges i skollagen att elevhälsan ska vara en del av skolans kvalitetsarbete. Detta innebär att elevhälsans medarbetare ska involveras i det systematiska kvalitetsarbete som bedrivs på skolan.
I Täbys kommunala skolor deltar elevhälsoteamet aktivt i:
- planering, uppföljning och utvärdering av insatser på individ, grupp och organisationsnivå
- utformning av planer som säkerställer en trygg och tillgänglig lärmiljö.
För att säkerställa att detta arbete genomförs på ett ändamålsenligt sätt följer kommunen upp hur elevhälsan integreras i skolans kvalitetsarbete.
Nedan hittar du en sammanfattning av vilka styrdokument som reglerar elevhälsoarbetet och vad de omfattar.
Skollagen
Skollagen fastställer att det ska finnas elevhälsa för elever i förskoleklass, grundskola, anpassad grundskola, sameskola, specialskola, gymnasieskola och anpassad gymnasieskola.
Elevhälsan ska:
- omfatta medicinska, psykologiska, psykosociala och specialpedagogiska insatser
- nedrivas på både individ-, grupp- och skolenhetsnivå och i samverkan med lärare och övrig personal
- vara förebyggande och hälsofrämjande
- stödja elevernas utveckling mot utbildningens mål och vara en del av skolans kvalitetsarbete
- vid behov samverka med hälso- och sjukvården samt socialtjänsten.
Läroplaner
Läroplanerna för förskoleklass, grundskola, anpassad grundskola, sameskola, specialskola, gymnasieskola och anpassad gymnasieskola betonar vikten av elevhälsa som en integrerad del av skolans uppdrag att skapa en trygg och stödjande lärmiljö.
Undervisningen och elevhälsans verksamhet ska utformas så att eleverna får den ledning och stimulans, de extra anpassningar, särskilt stöd samt andra stödåtgärder de behöver.
Barnkonventionen
Barnkonventionen, som är en del av svensk lag, understryker att:
- Alla barn är lika mycket värda och har samma rättigheter (artikel 2).
- Barnets bästa ska beaktas vid alla beslut som rör barn (artikel 3).
- Barn har rätt till liv och utveckling (artikel 6).
- Barn har rätt att uttrycka sina åsikter och få dem beaktade (artikel 12).
Elevhälsan spelar en viktig roll i att främja dessa rättigheter genom att erbjuda stöd och skapa en miljö där barn och unga kan utvecklas optimalt.
Statliga utredningar
På nationell nivå finns flera statliga utredningar, både avslutade och pågående, som kan resultera i lagändringar och nya riktlinjer som påverkar elevhälsoarbetet framgent. Exempel på dessa är:
- Utredningen om stärkt trygghet och studiero i skolan (U 2023:06)
- Skolsäkerhetsutredningen (U 2022:04)
- Utredningen om en förbättrad elevhälsa (U 2024:1).
Stöd i elevhälsoarbetet
Alla delar i handboken: