Stödmaterial vid mottagande och undervisning av nyanlända elever

Syftet med detta stödmaterial är att tydliggöra och vägleda arbetet vid mottagande och undervisning av nyanlända elever. Materialet är framtaget för att säkerställa att huvudmannen och skolorna uppfyller gällande lagkrav och att de nyanlända eleverna utvecklas enligt utbildningens mål.

Nyanlända elever

Enligt skollagen är nyanländ en elev som har bott utomlands, nu bor i Sverige och börjar sin utbildning i Sverige senare än starten av höstterminens året hen fyller sju år. Efter fyra års skolgång i Sverige betraktas eleven inte längre som nyanländ.

Nyanlända elever är en heterogen elevgrupp. Vissa elever kan ha goda ämneskunskaper men begränsade kunskaper i svenska. Andra kan helt eller delvis sakna skolbakgrund. Faktorer som ursprungsland, vårdnadshavares utbildningsbakgrund och elevens ålder vid ankomst till Sverige varierar.

Verksamheten ska planeras utifrån varje elevs individuella förutsättningar – både när det gäller hälsa, lärande och social inkludering. Undervisningen behöver organiseras med hänsyn till elevens hela skolsituation.

Det finns särskilda bestämmelser för nyanlända för attöka likvärdigheten och skapa goda förutsättningar för nyanländas utveckling. Den inledande bedömningen av elevens kunskaper utgör grund för både placering i årskurs och undervisningsgrupp samt för beslut om de särskilda stödinsatser som finns för nyanlända.

Systematiskt kvalitetsarbete och kompetensutveckling

Kommunen som huvudman ska ha en långsiktig plan för mottagande och fortsatt utbildning av nyanlända. Huvudmannen ansvarar för resursfördelning och uppföljning inom ramen för det systematiska kvalitetsarbetet, samt för att vidta nödvändiga åtgärder.

Varje skola behöver inkludera arbetet med nyanlända i sitt systematiska kvalitetsarbete och agera på enhetsnivå.

Kunskap och kompetens om nyanländas lärande behöver finnas på alla nivåer i styrkedjan. Rektor ansvarar för att identifiera behov av kompetensutveckling och säkerställa att den sker. Täby akademi för pedagogisk professionsutveckling erbjuder kompetensutveckling både på kommunövergripande nivå och lokalt utifrån behov som framkommer i det systematiska kvalitetsarbetet.

Avdelningen för skolutveckling och stöd erbjuder också riktade insatser efter ansökan från rektor.

Mottagande av nyanlända

Hemkommunen ansvarar för att alla barn och unga med rätt till utbildning får det. Asylsökande elever ska tas emot i skolan så snart det är lämpligt utifrån individuella omständigheter – dock senast en månad efter ankomst. Övriga nyanlända bör tas emot så snart som möjligt.

I Täby når nyanlända elever kommunens enhet för modersmål och mottagande av nyanlända elever genom social omsorg eller kontaktcenter.

Enheten för modersmål och mottagande av nyanlända elever

Enheten för modersmål och mottagande av nyanlända elever samordnar ett mottagningssamtal med elev, vårdnadshavare och modersmålslärare. Då kontrolleras personuppgifter och att eleven bor varaktigt i Täby. Information om skolorna i kommunen ges och vårdnadshavare väljer tre skolor.

Vid mottagningssamtalet genomförs kartläggning steg 1, samt en första bedömning av behov av modersmålsundervisning och studiehandledning. Om det finns indikation på att en skolgång i anpassad grundskola kan vara aktuellt kontaktas centrala elevhälsan.

Enheten kontaktar sedan skolor i prioriterad ordning enligt vårdnadshavares val. Om ingen av de tre skolorna har plats, kontaktas den skola som ligger närmast elevens bostad.

Undervisning av nyanlända

Undervisningen och undervisningstiden för den nyanlända eleven behöver planeras och genomföras utifrån vad den inledande kartläggningen och fortlöpande bedömningen visar om elevens förutsättningar och behov. Detta gäller såväl rektor som lärare och övrig skolpersonal. Mentor, lärare, studiehandledare och modersmålslärare behöver därför ta del av kartläggning steg 1 och 2.

Rektor beslutar utifrån kartläggning steg 1 och 2 om särskilda stödåtgärder. Det är viktigt att betrakta de olika stödåtgärderna för nyanlända som sammankopplade och att de tillsammans kan skapa förutsättningar för att den nyanlända eleven ska nå utbildningens mål. Rektor, lärare och övrig skolpersonal behöver också uppmärksamma behov av extra anpassningar eller särskilt stöd.

Framgångsfaktorer

  • Undervisningen utvärderas i relation till elevens resultat.
  • Fritidshemmets verksamhet utvärderas utifrån elevens lärande.
  • Individuell språkutveckling och kunskapsutveckling dokumenteras och följs upp.
  • Elever ges både kognitiv utmaning och språkligt stöd.
  • Ämneskunskaper och språk utvecklas parallellt.
  • Elever ges löpande studie- och yrkesvägledning.

Svenska som andraspråk

Undervisning i svenska som andraspråk ska, om det behövs, anordnas för:  

  1. Elever som har ett annat språk än svenska som modersmål.
  2. Elever som har svenska som modersmål och som har tagits in från skolor i utlandet.
  3. Invandrarelever som har svenska som huvudsakligt umgängesspråk med en vårdnadshavare.

Rektorn beslutar om undervisning i svenska som andraspråk för en elev.

Skolan bör ha rutiner för inledande och kontinuerliga behovsbedömningar Det är en fördel om elevens behov omprövas en gång per läsår. Bedömningen ska utgå från vad som bäst gagnar elevens språk- och kunskapsutveckling.

Undervisningen kan ges i samlad klass med svenska eller i separat undervisningsgrupp för svenska som andraspråk. Den kan också ske i förberedelseklass. Det är inte organisationen i sig som är avgörande utan att den är flexibel och utgår från elevernas förutsättningar och kunskaper.

Elever som läser svenska som andraspråk kan ha mycket skiftande kunskaper i svenska. Vissa elever kan vara nybörjare i svenska samtidigt som deras ålder och ämneskunskaper motsvarar högstadienivå. Detta samtidigt som kursplanen i svenska som andraspråk i högstadiet utgår från att eleven har läst svenska som andraspråk i årskurs F–6. 

Rektor ansvarar för att lärare som undervisar i svenska som andraspråk har kompetens att undervisa de elever som finns på skolan. Obehöriga lärare behöver introduktion, stöd och handledning.

Modersmål

De nyanlända eleverna ska erbjudas modersmålsundervisning om de har rätt till det. Modersmålenheten tillhandahåller modersmålsundervisning. Ofta görs ansökan om detta av vårdnadshavare redan vid mottagningssamtalet och rektor fattar beslut.

Språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt

Alla lärare behöver arbeta språk- och kunskapsutvecklande i ämnesundervisningen och all personal på fritidshemmen behöver arbeta språkutvecklande. Enligt forskningen går kunskaps- och språkinlärning hand i hand och språkinriktad undervisning i alla ämnen gynnar alla barn och elever i alla åldrar. I sin planering och i sin undervisning ska läraren sätta både språkutveckling och ämneskunskaper i centrum.

Täby kommuns stödmaterial för lokala språkplaner syftar till att ge stöd i framtagandet av en lokal språkplan som beskriver hur enheten ska arbeta med barns och elevers språk-, läs- och skrivutveckling. Materialet innehåller bland annat en sammanställning av forskning, en kort beskrivning av språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt och mall för skapande av språkplan.