Så formas innehållet
Innehållet i kompetensutvecklingen utgår från flera faktorer:
- utbildningsnämndernas mål
- Skolverkets rekommendationer
- nationella och kommunala kvalitetsgranskningar
- identifierade behov i verksamheterna.
Insatserna planeras med utgångspunkt i både kommunens övergripande inriktning, enheternas specifika mål och olika professioners behov. Arbetet vilar alltid på vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet.
Gemensamt ansvar för lärande
Alla medarbetare förväntas både ta del av och bidra till kompetensutvecklingen. Insatserna anpassas efter yrkesroll, verksamhetens behov och målbild.
Täby akademi erbjuder stöd och utveckling i olika former, till exempel:
- fortbildning och föreläsningar
- handledning och vägledning
- kollegiala nätverk
- forsknings- och utvecklingsprojekt.
Samarbete med externa aktörer
Täby akademi samarbetar med universitet, högskolor, myndigheter och andra skolhuvudmän. Det breddar innehållet och skapar fler vägar för lärande och utveckling.