Elina Larsson utformar framtidens undervisning

26 april 2024, kl. 12:03 - Förskola & skola

Personer som står i ett kök
Elina Larsson är både etnologiforskare på Stockholms universitet och arbetar deltid som lärare i hem- och konsumentkunskap på Skarpängsskolan i Täby. Nu kan hon också titulera sig referenslärare – ett slags länk mellan Skolverkets teori och skolornas praktik.

– Jag är uppvuxen i finska Tornedalen och började arbeta som lärare där på nittiotalet. Parallellt började jag studera bland annat etnologi och kulturhistoria, och disputerade med en avhandling som handlar hemmets ideal vid 1800-talets slut, så de här frågorna har alltid intresserat mig.

Referenslärarens uppgift är att hjälpa till att omsätta skolverkets moduler inom olika ämnen i praktisk undervisning och ett bra pedagogiskt material. En roll som känns skräddarsydd för Elina.

– I läroplanen från 2022 är det med nya moduler för ämnet. De är väldigt akademiska, så min roll är att få fram ett material som är användbart i lärarens vardag utifrån dessa. Ett led i arbetet är att Skolverket kommer hit och filmar under klass 8E:s lektion den 15 maj.

En central uppgift är att göra det tydligt för eleverna hur de kommer att bedömas.

– Bland annat har jag tagit fram tydliga bilder som beskriver de olika begrepp vi använder som exempelvis beskriver doft, smak och konsistens. Det hjälper eleven att förstå vad deras mål är.

Elina är inne på sitt sjunde år på Skarpängsskolan, och hennes engagemang för eleverna är påtagligt.

– Jag vill att alla ska bli en ”master chef” i sitt eget liv. Det är viktigt att ha lite verktyg med sig när man kommer ut i vuxenlivet. De ska kunna städa, tvätta och laga mat, samt hantera sin privatekonomi när de ska stå på egna ben.