Täbyborna ger kommunens kontaktcenter höjt betyg

15 juni 2021, kl. 14:22

Täby kommun kommer på en sjundeplats av de sammanlagt 30 kommuner som är med i Brilliantmätningen, som mäter hur nöjda invånarna är i kontakten med kommunen. Det är det bästa resultatet sedan Täby kommun började delta i mätningarna i december 2019.

- Kommunen är till för Täbyborna och service och bemötande ska fungera varje dag. Alla som jobbar i kommunen gör det på Täbybornas uppdrag. Att vi får ett höjt betyg är väldigt bra men vi siktar på att toppa listan, säger Erik Andersson (M), kommunstyrelsens ordförande.

Mellan januari och maj 2021 kom det in 48 985 ärenden, drygt 320 per dag, till kontaktcenter. Drygt hälften av alla ärenden kunde kontaktcenter lösa direkt och på så sätt ge Täbyborna snabb service och svar på sina frågor. Jämfört med förra årets resultat får kontantcenter bättre betyg på områdena engagemang, enkelhet, generell nöjdhet, kunskap, svarstid och uppklarning.  

- Kontaktcenter är många gånger den första kontakten som Täbyborna, företagarna och våra besökare har med kommunen och det är viktigt att man får svar på de frågor man har. Vi jobbar väldigt mycket med service och bemötande och då är det extra roligt att se att vi får bättre betyg, säger Hans Ahlgren (L), kommunalråd.