Så här gör du vid värmebölja

23 juli 2019, kl. 16:17 - Omsorg & stöd

Extrem värme under flera dagar kan vara farligt för alla men somliga behöver ta hand om sig extra mycket vid en värmebölja. Vissa grupper är särskilt sårbara som äldre, kroniskt sjuka, personer med funktionsnedsättning, små barn, gravida och personer med vissa läkemedel.

– Värme kan vara härligt men för vissa personer kan det vara förödande. Hjälp dig själv och närstående med stöd av några enkla råd, säger Lilian Carleson, hälso- och sjukvårdsansvarig i Täby kommun.

Råd vid värmebölja

  • Var uppmärksam på temperaturen. Risken för hälsoproblem ökar påtagligt om temperaturen är 26 grader eller mer tre dagar i följd.
  • Drick mer. Vänta inte på att du är törstig. Ät vätskerik mat som grönsaker och frukt. Undvik stora mängder söta drycker och alkohol. Tänk på att personer i din närhet kan behöva hjälp att dricka.
  • Ordna sval miljö. Använd gardiner, markiser och persienner. Försök vara på den svalaste platsen i bostaden. Vädra nattetid när det är svalt.
  • Ordna svalka. En kall dusch är effektiv. En blöt handduk runt nacken är ett alternativ. Det är bättre med löst sittande kläder i naturmaterial än åtsittande syntetkläder.
  • Ta det lugnt. Undvik fysisk ansträngning under dygnets varmaste timmar.

Kontakta vården vid förhöjd kroppstemperatur, puls, andningsfrekvens eller nytillkommen yrsel och onormal trötthet. Muntorrhet och minskad urinmängd kan också vara tecken på vätskebrist.
Värme gör att de ytliga blodkärlen vidgas och svettningen ökar. Om man inte hinner få i sig tillräckligt med vätska för att kompensera för ökad svettning blir blodet mer koncentrerat och risken för blodpropp eller allvarlig hjärtsvikt ökar. Värmerelaterade dödsfall bland äldre beror oftast på cirkulationsrubbningar.

Läs mer på Folkhälsomyndigheten

Fotograf: Mikael Wallerstedt