Upphandling
Här hittar du som leverantör våra annonserade upphandlingar och kan läsa om hur du lämnar anbud. Här hittar du även information om upphandlingslagstiftningen, e-handel och e-faktura.
Kontakta oss
Ställ din fråga via webben

Bli leverantör till Täby kommun
Täby kommun är en av de kommuner i Sverige som har högst andel köpt verksamhet. Vi gör regelbundet upphandlingar av varor och tjänster. Samtliga inköp sker genom offentlig upphandling. Vi hoppas att du och det företag som du representerar vill delta i någon av dem.
Välkommen med ditt anbud!
Annonserade upphandlingar
Täby kommun använder sig av upphandlingsverktyget e-Avrop. Genom att registrera ett konto i e-Avrop kan du bevaka kommande upphandlingar inom valt område, läsa mer om upphandlingarna och lämna anbud.
Samordnade upphandlingar
Täby kommun har möjlighet att ansluta sig till samordnade upphandlingar. Samordningen sker genom samverkan med:
ADDA - verksamhetsstöd till offentlig sektor
Stockholms inköpscentral (STIC)
STONO – Kommunerna inom Stockholm Nordost, Täby, Danderyd, Norrtälje, Vallentuna, Österåker och Vaxholm, har avtalat om ett fördjupat upphandlingssamarbete. Inom ramen för samarbetet genomförs samordnade upphandlingar.
Lämna anbud
Innan du och ditt företag lämnar anbud, gå gärna igenom följande checklista:
- Är kraven möjliga att uppfylla?
- Är volymen intressant?
- Passar det geografiska läget?
- Passar avtalstiden?
- Finns kapacitet att leverera det som efterfrågas?
Värdefulla tips när du ska lämna anbud
- Påbörja arbetet med anbudet i god tid.
- Läs igenom alla upphandlingsdokument.
- Ställ frågor och förtydliganden så tidigt som möjligt i processen.
- Var noggrann när du besvarar anbudet och följ de administrativa föreskrifterna.
- Svara på det som efterfrågas, varken mer eller mindre.
- Se till att anbudet är skrivet på det eller de språk som efterfrågas i upphandlingsdokumenten.
- Se till att det tydligt framgår i anbudet att alla krav i upphandlingsdokumenten uppfylls.
- Hänvisa inte till webbplatser eller andra källor utan skicka med efterfrågad information vid anbudslämnandet.
- Kontrollera att du har bifogat samtliga efterfrågade dokument och att de är aktuella.
- Säkerställ att kontaktinformationen till eventuella referenser är uppdaterad.
- Håll kontaktuppgifterna i upphandlingsverktyget uppdaterade.
- Lämna in anbudet i tid.
E-handel
Täby kommun använder systemverktyget Visma Proceedo för e-handel.
Om krav ställs i upphandlingen på att leverantören ska kunna tillhandahålla sina varor eller tjänster via e-handel, ska en anslutning till kommunens e-handelssystem ske så snart som möjligt efter att avtal tecknats om inte annat överenskommits.
Vilken e-handelslösning, vilket format och hur lösningen ska sättas upp beslutas i dialog mellan Täby kommun och leverantören.
Har du frågor kring e-handel, kontakta upphandlingen@taby.se.
E-faktura
Alla fakturor till Täby kommun ska vara elektroniska. Observera att fakturor som skickas digitalt via e-post inte är elektroniska.
Lagen om valfrihetssystem (LOV)
Lagen om valfrihetsystem innebär att kommunen kan sluta avtal med flera leverantörer för att utföra en tjänst. Kommunen överlåter därefter till kommuninvånaren att själv välja vilken leverantör den vill använda sig av.
Täby kommun har valfrihetssystem inom hemtjänst, ledsagarservice och avlösarservice, boendestöd, familjerådgivning, daglig verksamhet, korttidsvistelse, korttidstillsyn, dagverksamhet, boende med särskild service (för barn och ungdomar) och vård- och omsorgsboende.