E-tjänster och blanketter för ansökan och anmälan
När det är dags att ansöka om bygglov eller göra en anmälan kan du göra det på två sätt. Snabbaste sättet är att använda e-tjänsterna, men du kan även skicka in i pappersform via posten.
Just nu är det många som planerar inför sina byggprojekt. Det gör att antalet bygglovsansökningar och bygglovsanmälningar har ökat. Täby kommun arbetar för att besvara frågor och återkoppla ansökningarna som kommit in inom de tidsfrister som finns i plan- och bygglagen.
Innan du skickar in din ansökan eller anmälan är det bra att känna till vad som behövs för att ditt ärende ska räknas som komplett. Via länken nedan kan du läsa mer om vad som gäller när du ska göra en ansökan eller anmälan.
Mer om hur bygglovsprocessen ser ut
Alla handlingar och ritningar ska vara i formaten A3 eller A4. Om bifogad fil skickas i digital form ska den vara i formatet pdf. Varje ritning måste skannas som en separat fil, det vill säga att ett ritningsdokument blir en egen fil.