Kenneth Dahlgren utmanas och utmanar med sin fjärrundervisning i kökskurser på Restaurang- och livsmedelsprogrammet

27 mars 2020, kl. 08:59

Det här är det mest utmanande jag gjort på många år och när man utmanas att tänka nytt sker stora saker med oss människor. Det finns en hel värld att upptäcka på nätet med mindre bra saker men det finns desto mer matnyttigt att ta del av till sin undervisning.

Tydlighet i vårt digitala arbete är A och O; vilka kommunikationsvägar vi använder, vad uppgifterna har för syfte och att de är väl förankrade i praktiken är några framgångsfaktorer för att fint samarbete i vår nu mer digitaliserade värld. Jag startar alltid lektionen med ett meddelande i Schoolsoft 5 min innan lektionen startar med information till eleverna om de ska vidare till Classroom och/eller Google Meet. Sen när vi jobbar i Classroom och Meet finns jag tillgänglig hela lektionen. I Meet kan eleverna diskutera, hjälpa och leda sin undervisning själva både via samtal och chatt. Det är inte alla som törs uttrycka sig verbalt och då är chatten perfekt. Jag hör diskussionerna och kan lägga mig i om det behövs så de kan ta nästa steg i processen. För tillfället har vi valt att fokusera på ägg och alla dess egenskaper. Vi tillhandahåller ägg från skolan för de som vill hämta till sina laborationer i kursen. Visste du att ägg innehåller samtliga vitaminer utom C och nästan alla näringsämnen vi behöver för att växa och må bra? Du kan reda såser, blanda drinkar och till och med blanda målarfärg av ägg. Nästa vecka kommer vi att arbeta med Myllymäkis matlagningskurser på nätet. Eleverna uppskattar hans recept så det kommer nog att bli lyckat. Vi kommer också att lyssna på ett antal poddar och diskutera utifrån innehållet. Det kan handla om matlagning, om hantverket matlagning men också hygien. 

Känslan jag har nu under fjärrundervisningen är att eleverna tar större ansvar för sin del i utbildningen och är mer aktiva utan störande moment. Det jag upplever som lite läskigt är känslan att befinna mig på elevernas planhalva i den digitala världen. Eleverna är många gånger betydligt duktigare här än vad jag är men deras kompetens i den digitala världen hjälper mig och jag utvecklats enormt vilket ger mig energi. MEN jag saknar eleverna enormt mycket just nu trots att vi ses digitalt varje dag.