Vi använder cookies för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. 

Sök till Åva / Apply to IB
Kom som du är, bli den du vill!

Möt elever på Åva

Läs vad Åvas elever själva säger om utbildningarna och livet på Åva.

Viktoria Nylund, Naturvetenskap, tog studenten 2020

Det bästa med naturvetenskapsprogrammet är att det ger en djupare förståelse till hur världen fungerar och att man får en bredare kunskap. För mig var det ett självklart val eftersom kemi och matte är mina favoritämnen. Till skillnad från högstadiet får man lära sig ämnena på ett sätt som ger en djupare förståelse. Man får faktiskt lära sig resonemangen bakom kunskapen. Det tycker jag är givande.

Jag har också valt att engagera mig i elevkåren och under ett år varit ordförande. Skälet till att jag tackade ja till det uppdraget är att jag gillar att arbeta i grupp och ville skapa nya kontakter och utveckla mitt sociala nätverk. Arbetet i elevkåren har också fått mig att se skolan på ett nytt sätt. Rollen som ordförande har också gjort att jag fått träna ledarskap:  hur man skapar sammanhållning i en grupp, fördelar arbetsuppgifter, samspelar med varandra och samarbetar med företag. Det är sådant som jag tror jag kommer att ha nytta av i framtiden. Mina framtidsplaner är att plugga projektutveckling på Halmstad Högskola eller Uppsala universitet.

 

 

Anna Brehmer, Naturvetenskap, tog studenten 2020

Det bästa med naturvetenskapsprogrammet är att man får lära sig att lösa problem och får ständigt nya utmaningar. Vi lär oss nya saker varje dag och man utvecklas väldigt mycket som människa. Dessutom är det väldigt roligt att gå i en klass där alla är studiemotiverande och har samma intresse. Efter studenten har jag tänkt att jag ska plugga vidare inom bioteknik på KTH. Jag har sedan långt tillbaka drömt om att få plugga på just KTH och det känns som en självklar väg att gå då forskning eller ingenjörsyrket är något jag vill satsa på i framtiden.

Harald Hamrin Reinhed, Naturvetenskap - musik, tog studenten 2020

Jag valde att gå natur för att jag gillar de ämnena mest och för att det ger bra förutsättningar för vidare studier. Men musik är också ett stort intresse och när jag hittade just den här kombinationen så kändes det perfekt!

Förutom att man får en bra förberedelse inför högskolestudier så träffar man andra som utöver naturämnena även har musik som stort intresse. Musiklektionerna bryter av mot övriga ämnen och fungerar som ett kreativt andningshål vilket ger mycket till alla ämnen i slutändan.

Ett projekt vi gjorde som var väldigt kul och annorlunda var spelningen på Debaser i våras, där vi var ansvariga för att välja låtar, repa in dem, kompa lärare och hålla i hela showen på treornas avslutningsfest!

Jag tycker att det är bra lärare, bra bibliotek och en trygg och avspänd stämning på Åva (man kan komma klädd som man vill).

Efter gymnasiet vill jag plugga vidare, förmodligen något inom fysik och matte. Men jag kommer nog jobba något år först.

Tjejer som programmerar

Vi heter Josefin och Nina och vi är två tjejer som går tredje året på naturvetenskapliga programmet. Som individuellt val har vi valt programmering. Vi ville ha en inblick i hur programmering går till eftersom det är något helt nytt för oss.

Det är även väldigt stor efterfrågan på programmerare på arbetsmarknaden och därför ville vi se om vi tyckte det var intressant. Vi båda blev förvånade över hur roligt det är. Just nu håller vi på med vårt slutprojekt som är ett yatzyspel. Man behöver inte ha några förkunskaper inom programmering för att gå kursen, vi hade aldrig programmerat innan.

Hanna Tamas, Naturvetenskap, tog studenten 2018

Jag heter Hanna och tog studenten från Åvas naturprogram våren 2018. Idag studerar jag biomedicin och kinesiska vid Lunds universitet. Forskning har alltid varit ett av mina största intressen men det var först efter gymnasiearbetet som jag defintivt bestämde mig. Där tittade jag på hur cancercellers fettproduktion påverkas om mängden sjukdomsorsakande protein regleras.

På Åva möts man ständigt av nya utmaningar som gör att man utvecklas till sitt yttersta. Lärarna brinner för sina ämnen och de är mycket skickliga på att lära ut. Stämningen på skolan mycket bra. Elever och lärare är trevliga och lättsamma, men samtidigt väldigt drivna och engagerade. Under mina år på Åva gjorde vi många givande studiebesök till bland annat KTH och Naturhistoriska. Åva har gett mig breda och djupa kunskaper inom de naturvetenskapliga ämnena, något som jag har stor nytta av i universitetsstudierna.

Ellen Meurling, Naturvetenskap, tog studenten 2018

Idag pluggar jag första terminen läkarprogrammet på Linköpings Universitet och trivs så bra med min utbildning och universitetet. Det jag skulle vilja göra i framtiden är att kunna kombinera läkaryrket med entreprenörskap, kanske öppna min egna klinik, men det är många år kvar tills att jag är färdigutbildad så jag kanske hinner ändra mig!

Det bästa med att gå naturvetenskapsprogrammet är att man får väldigt bra baskunskaper som jag har en stor nytta av idag! Därtill har naturprogrammet öppnat väldigt många dörrar, inte bara att det ger en behörighet till att söka vilken linje som helst, men också att många arbetsgivare ser naturlinjen som ett plus. I trean drev jag ett UF-företag och det var superroligt och kul att jobba med eftersom jag samtidigt hade andra ganska teoretiskt tunga ämnen. Med UF får man vara väldigt kreativ och det har gjort att jag har fått upp ögonen för entreprenörskap, vilket jag hoppas kunna fortsätta med!

Det är många saker jag lärde mig på Åva som jag har nytta av. Först och främst har jag fått en väldigt bra studieteknik. Även om det är väldigt olikt att plugga på universitet, känner jag att min struktur från gymnasiet hjälper mig till att kunna plugga effektivt. Därtill känner jag att jag har blivit väl förberedd inom biologi och kemi. De kunskaperna är guld på läkarprogrammet!  Jag måste passa på att tacka alla lärare och min mentor. Även om det gymnasiet inte alltid har varit en dans på rosor, har de alltid funnits antingen i Kulan eller i klassrummet och både gett mig kunskap och peppat mig för att kunna uppnå min dröm, att komma in på läkarprogrammet.

 

 

Matilda Helander, Naturvetenskap, tog studenten 2018

Jag heter Matilda Helander och tog studenten från Åvas naturvetenskapsprogram 2018. Jag har bara positiva minnen från min tid på Åva och minns framförallt tiden innan studenten och klasskampen Åvabucklan. 

“ I dag är jag tekniksprångare på SJ Fordonsdivision och jobbar på huvudkontoret i Stockholm med 500 andra medarbetare. Tekniksprånget är ett praktikprogram som drivs av Kungliga Ingenjörsvetenskapsakademin på uppdrag av Skolverket och som syftar till att locka fler ungdomar till en högre teknisk utbildning. Under de fyra månader jag är här på SJ får jag möjlighet att pröva på ingenjörsyrket och få större förståelse för vad man kan jobba som efter en ingenjörsexamen. Jag är med i ett fjärrdiagnoseringsprojekt som ska läsa av tågdatorn i realtid och därmed möjliggöra ett effektivare och bättre riktat underhållsarbete. I mitt dagliga arbete har jag stor nytta av matematiken och fysiken som jag lärde mig på Åva, som behövs för att förstå de värden som skickas in från tåget. Det kan till exempel handla om tågets viktförändring under resans gång eller matningen av ström från kontaktledningen.

I framtiden vill jag studera till civilingenjör inom medicinsk teknik i Linköping. Jag tror att kombinationen av fysik och matematik med biologi är något som passar mig extra bra. Jag vill också åka på en större äventyrsresa, men har inte bestämt när eller var jag ska åka. Idéerna växlar mellan att åka transsibiriska järnvägen och att bestiga Kilimanjaro.“

 

Ellen Bennet, Naturvetenskap-musik, tog studenten 2018

Musik har alltid varit mitt största intresse. När jag läste att man kan få full behörighet till universitetet efter att ha gått natur-musik kändes den kombinationen perfekt för mig. Det roligaste med programmet var gemenskapen i klassen! De flesta var studiemotiverade och hade samtidigt ett gemensamt intresse. Vi spelade ofta tillsammans på rasterna och utanför skoltid.

Naturvetenskap - musik på Åva har gett mig en bred grund att stå på när jag senare ska söka till universitetet. Kurserna i musik har fått mig att utvecklas inom både sång, piano och musikteori, och det har jag haft mycket nytta av både när jag sjunger i kör och spelar musik själv eller med kompisar. När musikalen “Stormakt i otakt” sattes upp fick jag spela huvudrollen.

Hösten efter studenten gjorde jag Tekniksprånget på ett företag i Arninge som heter Flir. De tillverkar värmekameror, som i stället för vanligt ljus fångar upp infraröd strålning.  Nu jobbar jag som elevassistent på en högstadieskola och ska söka en ettårig musikalutbildning på en folkhögskola, eftersom sång och dans är mina största intressen. Efter det vill jag plugga till civilingenjör, för jag är fortfarande väldigt intresserad av matte och fysik. Linköping verkar vara en trevlig stad med ett kul studentliv!

 

 

Mattias Olla, Naturvetenskap-musik, tog studenten 2013

Under min tid på Åva fick jag möjlighet att utveckla mitt intresse för såväl naturvetenskap som musik, med fantastiska lärare som alltid uppmuntrade mig att utmana mig själv och lära mig mer.

Efter tre år på Åva började jag på Teknisk fysik på KTH. Det var fem tuffa år, men också några av de mest belönande i mitt liv. Jag har läst kurser inom allting från matematik och programmering till kvantfysik, hållfasthetslära och relativitetsteori, men också gjort en massa roliga saker vid sidan av studierna. Jag ägnade väldigt mycket tid åt spex, en sorts musikalteater i studentvärlden. Redan under mitt första år på KTH började jag spela i Kårspexets orkester, och där är jag fortfarande med och dirigerar en fantastisk orkester bestående av 15 personer. Mina år i Kårspexet har låtit mig växa, inte bara musikaliskt, utan har även lärt mig om projektledning och gett mig många vänner för livet.

Idag jobbar jag som utvecklingsingenjör inom medicinteknik, inriktat mot blodanalys. Vi designar instrument för screening, vilket gör att fler personer kan få rätt vård tidigare. Inget av detta hade varit möjligt utan den solida grund som Åva gav mig, både inom ämneskunskaper som matematik, fysik och musik, men även den personliga utveckling som gjort mig till den jag är idag.

 

Mattespecialisering - samarbete med KTH

Karl Wickerts från TE17C och Theo Nygren från TE17A läser kursen Matematik specialisering som är ett samarbete mellan Åva och KTH där eleverna ges möjlighet att fördjupa sina kunskaper i matematik, programmering samt lära sig ett helt nytt språk, python. Theo berättar att han valde kursen för att han är intresserad av just matte och programmering samt för att den ger meritpoäng. Karl instämmer att kursen är rolig men beskriver den också som bra för honom då han har dyslexi och kan finna andra kurser jobbiga. “Du får bra grundkunskaper i början av kursen”, säger Karl och betonar att alla ges samma förkunskaper. Särskilt roligt tycker han att det är att få åka till KTH varannan vecka för föreläsningar i linjär programmering. På KTH får eleverna den teoretiska kunskapen medan lektionerna på Åva är tillfällen då de får öva sig i de praktiska. KTH erbjuder 50 poäng i linjär algebra och Åva har sedan lagt till programmering för att specialisera sig samt för att erbjuda en 100-poängskurs.

Karl och Theo går sitt sista år på Åva och när de får frågan om kursen är bra för framtiden är det ingen tvekan. Karl har redan ögonen på några olika program på KTH. Vem borde söka Matematik specialisering? Du som har ett gediget intresse för matematik och programmering borde söka kursen tycker Theo och säger att “om det är någon som funderar så kan jag rekommendera kursen för jag tycker den är jätterolig och intressant”.

Matilda Johansson, Teknik, Informations- och medieteknik, tog studenten 2019

Jag valde teknikprogrammet för att jag ville ha en bred utbildning eftersom jag inte visste vad jag ville bli. Det som lockade var att jag  vill hålla på med datorer. Många ungdomar tycker att det är roligt med Instagram och Facebook men vet inte hur de fungerar egentligen. Jag ville förstå och  lära mig hur sociala medier och andra plattformar är uppbyggda.

Webbutveckling tycker jag har varit den roligaste kursen. Där har jag fått lära mig hur man bygger en hemsida från grunden. Vi har fått lära oss två programmeringsspråk: html och css. Jag kunde ingenting om programmering när jag började men lärde mig snabbt för det var så himla roligt. Nu har jag gjort en egen hemsida om smink. Just nu finns den bara på min dator men via skolan kan jag få en domän där jag kan lägga in den så att andra kan gå och titta på det jag gjort.

Efter  studenten så vill  jag plugga vidare direkt. Jag tänker söka till civilingenjörsprogrammet Industriell ekonomi I Linköping. Jag tycker att det låter kul att kombinera teknik och ekonomi. Att få jobba som projektledare i framtiden skulle passa mig bra.

 

Karolina Rozanska, Teknikvetenskap, tog studenten 2019

Det bästa med teknikprogrammet är att det vi lär oss är så brett och det gör att det finns många valmöjligheter i framtiden. Man får möjlighet att utveckla sina intressen och kanske även bli intresserad av något nytt. Jag valde inriktning teknikvetenskap. En av de saker jag tycker varit mest intressant var våra CAD-lektioner, där vi modulerade olika föremål och delar i 3D. Senare fick vi möjlighet att skriva ut föremålen i 3D-skrivare vilket gjorde det ännu roligare, för då kunde man kunde se och känna på det vi designat i verkligheten. Det jag gillar med Åva är att skolan utvecklas hela tiden och det händer mycket. Efter gymnasiet vill jag studera maskinteknik utomlands.

Frida Hellander, Teknikvetenskap, tog studenten 2020

Jag bestämde mig ganska tidigt för att välja teknikprogrammet, inriktning teknikvetenskap, för jag tyckte att teknik var kul på högstadiet. Något som också har påverkat mig är det är många ingenjörer i min släkt. Att det blev inriktning teknikvetenskap berodde på att det är den mest teoretiska och ligger ganska nära naturvetenskapsprogrammet, som också var ett alternativ för mig.

Det jag gillar med mitt program är blandningen av teori och praktik. Vi räknar mycket, men gör också experiment. Då får vi möjlighet att testa om det vi gjort beräkningar på fungerar i praktiken. Vi jobbade till exempel med vattenflöden och räknade då på hastigheten när vatten rinner. Sedan fick vi testa det i verkligheten och jämföra skillnaden.

Jag gillar också att skriva eftersom det är så kreativt. Det finns andra i klassen som är jätteduktiga i matte, men inte lika bra på skrivande - så vi hjälper verkligen varandra. Även om det är en övervikt av killar på programmet så känner jag att jag får vara mig själv och göra det jag tror på. Mina klasskompisar är väldigt schyssta och det gäller också andra elever på skolan. Det är verkligen en mjuk stämning på Åva.

I framtiden vill jag jobba inom teknikområdet, men vet inte exakt med vad. På något sätt vill jag kunna hjälpa andra och bidra till att samhället blir bättre. Jag vill gärna ha ett rörligt jobb, för jag har svårt att tänka mig att sitta på ett kontor hela dagarna. 

Naile Tahir, Teknik-Design, årskurs 2

Jag går i TE19A sedan drygt tre veckor tillbaka och hittills tycker jag att det är kul och att det dragit igång direkt med mycket att göra, mycket att hinna med och mycket matte att läsa. Men det är lugnt för att det går att lösa. Jag tränar mycket och har lagt upp en plan för hur jag ska plugga. Jag stannar kvar på skolan efter sista lektionen fram till att träningen börjar. 

Jag valde Åva och teknik för att det lät kul men det är ännu roligare än jag tänkte. Lärarna är jättebra, speciellt matteläraren är bra. Första dagen fick alla teknikettor göra en övning som var att vi skulle bygga torn av bland annat spagetti. Det var roligt eftersom klasserna fick lära känna varandra bättre. 

Det är ingen som dömer någon på Åva utan man får vara som man är och alla passar in. Så om någon frågar varför man ska söka till Åva skulle jag svara så. Också för att alla vuxna på skolan är lätta att prata med. De är engagerade i eleverna och i vad som händer.

 

Hanna Johansson, Teknik-Design, tog studenten 2019

Jag tror att det finns en fördom hos många tjejer att det är bara killar som är datanördar på teknikprogrammet och därför tror de att de inte skulle passa in där. Men det gör man och jag hoppas att många fler tjejer inser det och vågar välja teknikprogrammet.

Innan jag började på Åva hade jag hört att det var en accepterande atmosfär på skolan och det stämmer verkligen. Man blir inte bedömd utan får vara den man är. Genom att elevkåren hittar på olika aktiviteter och vi har Bucklan i trean så lär man känna elever i andra klasser.

Jag tycker om att skapa och designa saker, så det vill jag gärna jobba med i framtiden

Oriana Lama, Teknik-Design, tog studenten 2019

När jag skulle söka till gymnasiet och pratade med elever på mässor tyckte jag att teknikprogrammet verkade spännande, för det kändes väldigt kreativt. Efter tre år vet jag att det stämmer. Mina favoritämnen är CAD, Design och Teknik specialisering. I de kurserna har jag verkligen fått göra det jag vill vill och vara kreativ. Vi har fått modellera i datorn, göra ritningar och bygga saker. Det har varit så kul.

Fast Åva är en stor skola känns det som att alla kan prata med varandra. När man går i olika delar av skolan så är det alltid någon som säger hej, både lärare och elever. Lärarna är engagerade i eleverna och hjälper oss så mycket som möjligt.

När jag pluggat vidare på högskolan vill jag gärna ha ett jobb där jag får kombinera teknik och design. Det kan t ex vara arkitekt eller designer.

Filip Renberg, Teknik, Informations- och medieteknik, tog studenten 2019

Jag valde teknikprogrammet på Åva av olika anledningar. Jag ville stänga så få dörrar som möjligt för framtiden och framtida yrken. Teknik var det program som stängde minst antal dörrar och hade det som jag var intresserad av. Egentligen var jag “bättre” i samhällsorienterade ämnen, men jag hade ett större intresse av naturorienterande ämnen och främst teknik.

Jag har inte bestämt mig för vad jag ska göra i framtiden men jag vet att teknikprogrammet är väldigt relevant och nyttigt. Det vi lärt oss kommer vi att kunna använda både generellt i livet och samhället och inte bara i ett framtida yrke. Teknik är väldigt integrerat i vår vardag och att då förstå teknik och hitta nya lösningar är väldigt centralt i vårt samhälle idag. Teknik kommer att spela en större roll och att då ha dessa förkunskaper kommer att hjälpa mig.

Jag tycker att det bästa med Åva är lärarna. De är kompetenta, och det mest avgörande är hur man anpassar sin pedagogik efter gruppen, något som lärarna här på Åva gör väldigt bra. Detta är speciellt viktigt då vi läser många “tunga” kurser som fysik, matte och teknik på teknikprogrammet, där lärarna anpassar undervisningen och ser till att alla förstår och hänger med. Vi har en väldigt bra klass och just teknikklasserna är ofta väldigt sammansvetsade. De flesta som väljer teknik är intresserade av spel, datorer och IT.  Det fungerar som en bra “isbrytare” och det blir lättare att lära och känna varandra.

Jacob Littorin, Teknik, tog studenten 2018

Jag heter Jacob Littorin. Åva gymnasium och teknikprogrammet, var min dagliga hemvist under tre händelserika år tills jag tog studenten i juni 2018.

Gymnasiet handlar inte bara om utmanande prov och långa - nästan ändlösa projekt, utan om allt däremellan. Man börjar inte på gymnasiet för att överleva tre långa år av hårt studerade, utan för att leva under hela den perioden. När du väl går ut? Ja då önskar du inget mer än att få uppleva gymnasietiden igen.

Jag engagerade mig i Åvas elevkår och satt med i dess styrelse under verksamhetsåret 2017-2018. Medan studierna gav mig kunskaper, så gav elevkåren mig erfarenheter. Teamwork, föreningsarbete, struktur, planering och marknadsföring. Hur planerar man ett event för alla 1200 elever på Åva? Hur marknadsför man detta event så effektivt som möjligt? Hur genomför man det? "Do it or choose to not do it". I jobblivet kommer du troligen behöva göra det ändå - och erfarenheterna du får från elevkåren ger just dig ett enormt försprång. Du lär dig allt från att sälja in banbrytande idéer till skolledningen till att förhandla med olika företag som tillverkar studentmössor.

Vill du maximera ditt lärande på Åva? Engagera dig i elevkåren och lär dig hur du hanterar olika situationer. Det gjorde jag. Jag är inte längre rädd för att prata inför en större grupp. I elevkåren fick jag ta mikrofonen och marknadsföra event inför fullsatt matsal, presentera föreläsare i aulan och agera speaker på Tibblevallen när vi anordnade ettornas insparksdag.

Samtidigt hade jag inte utvecklats i en sådan grad utan ytterligare flertal presentationer i klassrummet, gruppuppgifter, boksamtal, tuffa prov och hundratals inlämningsuppgifter som förfinade min skrift, min problemlösningsförmåga och mitt tankesätt.

Idag jobbar jag på ICA. Jag tar paus i ett år innan fortsatta studier. Däremot stoppar inte avbrott i plugget min vilja att gå framåt. I mitt gymnasiearbete tog jag fram en detaljplan för nya Åkersberga Centrum. Efter att ha tagit initiativ och medverkat på olika samråd i Österåkers kommun så fick jag kontakt med bygglovschefen. Kontakter är livsviktigt, och det gjorde att jag i höstas fick komma och presentera mitt arbete på Österåkers kommuns planenhet, där jag nu har en fot in för framtida jobbmöjligheter.

Detta är min historia. Hur vill du att din gymnasietid ska se ut?

Isa-Marie Carsbo, Samhällsvetenskap, tog studenten 2020

Jag tycker om politik och att att diskutera. Jag gillar att utgå från olika frågeställningar och filosofera om saker, frågor där det inte finns korrekta svar, man får  diskutera utifrån människors olika värderingar medmera.

Man träffar människor som tänker likadant, vi har samma eller liknande intressen. Vi tycker alla om att sitta och diskutera, vilket är jättekul och intressant.

Jag blev chockad över hur kul naturkunskapen var - läraren gjorde det roligt. Vi har samarbetat mycket mellan ämnena, det var kul eftersom det blev en uppgift att fokusera, göra ordentligt istället för flera halvdana i flera kurser. Det blev mindre stressigt. Till exempel Energirollspel (samhälle, naturkunskap och svenska), även film som diskuterats i samhällskunskapen fast på engelska mm. Religion är ny i år och kul eftersom det just inte finns något rätt eller fel, man utgår från vad man tror, motiverar mm. Det blir roliga diskussioner. Min klass är bra på att diskutera, mycket inlevelse i diskussionerna, hetsigt ibland, men roligt.

Bra stämning på skolan. Många duktiga lärare, de flesta lär ut så alla kan förstår, kan förklara på flera sätt. Man får undervisningen anpassad efter sig själv beroende på vad man har svårt för. Bra problemlösningstänk,  individanpassad undervisning, inte enbart för de bästa eller sämsta, utan alla får det de behöver, ingen blir bortglömd. Jag är nöjd. Eleverna är trevliga på Åva, övrig personal som till exempel i matsalen och vår skolvärd är trevliga och hjälpsamma. Folk sköter sig själv, man får vara den man är, ingen höjer på ögonbrynen om man är annorlunda. Det är en bred skola med många olika identiteter, etniciteter, där alla är vana med alla. Många aktivitetsdagar är också bra, schemabrytande, lära sig saker utanför klassrummet. Det blir mer praktiskt då, inte bara läsa. Man får interagera i det man lärt sig.

När jag började på gymnasiet ville jag bli lärare, men nu vill jag bli brandman - jag vill jobba med människor. Brandmansyrket verkar innehålla olika arbetsuppgifter och man behöver inte bara sitta still, utan det är ett aktivt yrke. Jag spelar mycket innebandy (allsvenskan Åkersberga) så jag anpassar mitt liv efter det.  Jag kanske pluggar vidare direkt efter gymnasiet eller så jobbar jag lite först. Jag vill dock ha mer än bara en gymnasieexamen i alla fall.

Clara Thorander, Samhällsvetenskap, tog studenten 2019

Samhällskunskap, religion och historia tyckte jag var de roligaste ämnena när jag gick på högstadiet, så det var ganska självklart för mig att välja Samhällsvetenskap på gymnasiet. Jag gillar att kolla på nyheter och läsa tidningar för jag vill förstå det som händer i samhället. Det finns ju så stora utmaningar i världen som t ex konflikter och klimatförändringar. Den typen av frågor jobbar vi med i olika kurser vi läser på Samhällsvetenskapsprogrammet.

Mänskliga rättigheter är något jag brinner för. I vår ska min klass ha ett FN-rollspel, där vi får agera som olika globala aktörer, precis som på en riktig FN-konferens. Det är något jag verkligen ser fram emot. Jag är också ordförande i skolans FN-förening. Vi genomför olika aktioner för att andra elever ska få upp ögonen för hur människor har det i olika delar av världen. Ett exempel är aktionen Mina. I länder där det varit krig är det varje dag barn som skadas av minor när de är på väg skolan. FN-förbundet gör insatser både för att färre barn ska drabbas genom minröjning och för att de som har skadats ska få vård.

Som person har jag utvecklats mycket under de här tre åren på Åva. I ettan var jag blyg och tyckte att det var jobbigt med redovisningar. På SA-programmet har jag fått träna på att göra presentationer och vi har också fått många möjligheter att ta ställning i olika frågor och argumentera för dem. Nu vågar jag stå för det jag tycker på ett helt annat sätt än tidigare. Demokratifrågor är också viktigt för mig. Därför kommer att jag vara valfunktionär i min hemkommun Vallentuna.

 

Erika Karlsson Öhlin, Samhällsvetenskap, tog studenten 2012

Jag tog studenten 2012 och arbetar idag som kommunikatör på Täby kommun med utbyggnadsprojektet Roslags-Näsby.

Mitt uppdrag går bland annat ut på att skapa innehåll till sociala medier och webb så det blir en del foto, film och formgivning. Mitt jobb är framförallt kreativt och varierande vilket passar mig jättebra. När jag gick på Åva var jag med i skoltidningen och fick genom den inblick i det jag arbetar med idag. Från tiden på Åva fick jag även bra erfarenheter om hur det är att arbeta i grupp då vi hade en hel del grupparbeten, något som nu är en stor del av min vardag. Under min tid på Åva hittade jag också den viktiga balansen mellan att plugga och samtidigt ha kul. Just nu jobbar jag med kommunikationen kring de nya hållbara kvarteren i Roslags-Näsby och rekommenderar alla att besöka Hållbarhetscentrum där man kan lära sig om allt från stadsodling till hur arkitektur kan vara hållbar.

 

Re-write, ett UF-företag med miljön i fokus

Mariam, Felicia, Raquel, Ida, Filip och Tove läser sitt sista år på ekonomiprogrammet på Åva och har under läsåret startat UF-företaget Re-write. Deras produkt är en bläckpenna som är 63% komposterbar och som tillverkas här i Täby, Arninge. De började spåna idéer till sitt företag i höstas och skojade om tanken att sälja en penna då det är en produkt som används dagligen. Vad som började som skoj övergick till att bli verklighet. Diskussion om möjligheten att producera en miljövänlig penna med plast som kan återvinnas snabbare började ta liv. Re-write hittade en leverantör som kunde producera en bläckpenna av återvunnen APL-plast vilket genererar i 66 % mindre koldioxidutsläpp än andra bläckpennor tillverkade av till exempel ABS-plast. Den återvinns dessutom snabbare efter den förbrukats. “Det är de små valen i livet som kan göra den stora skillnaden”, säger Felicia.

Men UF-företaget nöjde sig inte bara med att sälja en mer miljövänlig penna. De ville också framställa en miljövänlig förpackning. Tillsammans bestämde sig Re-write för att ta tillvara på det material som annars slängs i papperskorgarna i Åvas skolbibliotek för att tillverka pennornas förpackningar. Företaget har vikt förpackningarna själva och konstaterar att det ligger mycket kärlek bakom produkten.

Under intervjun är endast hälften av gruppen på plats. Resterande medlemmar planerar inför nästa försäljningstillfälle. Det går bra för UF-företaget och de bestämde sig tidigt för att donera 20% av sin vinst till Naturskyddsföreningens satsningar på skog, hav och bin. Mariam, Felicia och Raquel beskriver arbetet med Re-write som givande och roligt. Även om de varit oense ibland är de stolta över vad de har åstadkommit. Raquel beskriver UF-företag som en givande kurs. “Här lär vi oss hur man startar ett eget företag från grunden”. Mariam instämmer och berättar att de även har planer på att fortsätta med företaget efter studenten men då genom att utöka sortimentet till annat miljövänligt kontorsmaterial. Än en gång påminner de om att det är de små valen som gör stor skillnad.

Ida Lyckemy, Ekonomi, tog studenten 2020

Jag tänker långsiktigt och eftersom jag vill läsa juridik efter gymnasiet kom jag fram till att ekonomiprogrammet var det bästa valet för mig. Både ekonomi och juridik tycker jag är roliga ämnen.

I juridik arbetar vi till exempel med olika brottsscenarier. Vi får först diskutera dem med varandra i klassen och sedan undersöka hur en jurist skulle döma fallet. Det är bra att vi får träna på att se på brotten ur både brottsoffrets och förövarens perspektiv. I framtiden vill jag gärna arbeta som advokat eftersom jag vill hjälpa andra människor.

Många tror kanske att företagsekonomi mest handlar om hur man startar ett företag, men det är mycket bredare än så. Vi har bland annat fått lära oss hur internationell handel mellan företag fungerar. Jag tycker också att det varit intressant att få läsa och diskutera hur företag jobbar med socialt ansvarstagande och miljöfrågor. Det är inte bara företagen som har skyldigheter och rättigheter utan det har vi konsumenter också. Det är något som alla har nytta av att kunna.

Jag började på en annan gymnasieskola men bytte till Åva efter en termin och det ångrar jag verkligen inte. Här trivs jag jättebra med både kompisar och lärare.

Wilma Pegby Persson, Ekonomi, tog studenten 2017

Jag läser just nu tredje terminen på civilekonomprogrammet på Linköpings Universitet och jag trivs jättebra. Här lägger jag ner mycket tid på plugg, inspirationsföreläsningar, företagsbesök och olika utbildningar. En hel del studentfester, sittningar och annat allmänt najs häng hinner jag också med. Sommaren spenderade jag dock hemma, då jag arbetade som ekonomiassistent på Skanskas affärsstöd på huvudkontoret i Stockholm. Precis just nu håller jag på att planera inför min resa till Lund nästa vecka där jag tillsammans med tre kompisar ska representera Linköpings Universitet i KPMG:s casetävling KICC. Nästa höst hittar ni mig dock inte i Linköping för då befinner jag mig på utlandstermin, förhoppningsvis i Storbritannien. 

Förkunskaperna i ekonomi som jag fick med mig från Åva gav mig verkligen ett försprång gentemot mina kursare. Jag kan nu i efterhand säga att innehållet i kurserna i företagsekonomi jag läste på Åva var väldigt relevant och de ger en riktigt bra grundförståelse och förberedelse inför vidare utbildning. Att jag la ner mycket tid på gymnasiet har verkligen gett utdelning här på universitetet. 

Jag vill även passa på att slänga iväg ett tack för mina tre år på Åva, ett extra tack för det jag skrev om i det tidigare stycket. Många av mina kurskamrater har fortfarande inte klarat externredovisningen eller kalkyleringskurserna trots 3-4 omtentor. Jag å andra sidan fick högsta betyg på första försöket, mycket tack vare grundförståelsen jag fick med mig från dig (Mikael Näslund)! Tack för det!

Therese Gremlin, Ekonomi, tog studenten 2015

Idag studerar jag till civilekonom, inriktning marknadsföring på luleå tekniska universitet där jag går sista (4de) året. Just nu har jag praktik på Vinter i Luleå, en kommunikationsbyrå där jag jobbar med ett case mot ett företag som säljer grillkol. Sen till våren har jag bara examensarbete kvar, sen är jag examinerad civilekonom.

Under utbildningen på Åva gymnasium fick jag en bred bild om ekonomi ämnet som skapade ett intresse hos mig att fortsätta mina studier direkt efter gymnasiet. Att ha grunderna i ekonomi har delvis hjälpt mig, då lärarna gå igenom grunderna väldigt snabbt på universitetet. Genom att ha grunderna från början hade jag det lite lättare att förstå helheten, och hur allt hänger ihop. Att samarbeta och kunna jobba i en grupp med människor man inte känner är något vi gör hela tiden på universitetet, detta var något som vi även gjorde mycket i gymnasiet. Jag skulle nästan säga att jag var mer förberedd och villig än andra i min utbildning att jobba i grupp och samarbeta, jämfört med andra i min klass i universitetet och jag tror definitivt gymnasietiden förberedde mig för detta.

Jennifer Lindberg, International Baccalaureate, graduated 2020

I wanted something different and thought I would try the IB. I like the fact that I can choose my subjects and the level I study them at.

The IB class is so varied with students from many different parts of the world which makes classes interesting and challenges my perception of the world. The fact that we’ve chosen our subjects makes it easier to be motivated and work effectively.

Theory of Knowledge is a philosophical course that challenges us to think about what we know and how we know it. It makes me question the way we look at the world and helps me to see things from other perspectives.    

I love the fact that we have our own IB corridor which feels like we are a smaller IB community within a bigger gymnasium. We also have easy access to some of our teachers if we need help or support.

I want to move to England and study after I graduate after a gap year to work before I start university. I am thankful to the IB programme for allowing me to keep my options open for the future.

Tezbin Haider, International Baccalaureate, graduated 2019

I wanted to keep my options open and challenge myself as the IB is known to be a rigorous programme. The programme is also in English which is great.

The IB is an excellent preparation for university and I have learned a lot about self-discipline and self management. Being around people from so many different cultures and backgrounds has also exposed me to different values and beliefs.

There is a lot of personal freedom within the curriculum especially in CAS. At the moment I am volunteering at Stockholm University Model United Nations and have decided to implement it here in school with the year below. Through this activity I have learned how to take initiative, plan activities and engage in the whole school spirit.

I think the atmosphere is great. We have teachers who are passionate about their subject and they want you to learn. The students are also welcoming as well as being culturally diverse.

I am applying to universities in the UK and other countries and I know that I am prepared by having done the IB.

Martynas Rakstys, Restaurang- och livsmedel, tog studenten 2020

Jag valde Åva för att det såg coolt ut på hemsidan och när jag var på öppet hus var det så stort och restaurangen såg bra ut. Det är en riktig restaurang där allt finns och jag vill laga mat och servera. Jag ville verkligen gå här eftersom restaurangen är en riktig restaurang och jag tänkte att jag skulle lära mig massor av att gå här.

Det är så mycket plats att arbeta på och det är stort. Förrådet, kylskåpet alla ingredienser och att det inte finns några gränser i vad man kan göra och hitta på. Det första året var en utmaning och många saker var svåra men andra året märker man att det är lättare och att man har lärt sig så mycket om vad alla saker heter och så. Lärarna är bra för man kan fråga dem om allt och de hjälper en hela tiden. Man behöver inte veta något när man börjar utan de lär en allt under tiden.

Att ha öppen matsal är jättecoolt och en gång hade vi jättemånga gäster när det var mycket jobb och stress. När det är stressigt tänker man att det är på riktigt och att det är ett riktigt jobb. Den gången var jag i servisen och tog beställningar. Jag serverar mat, tar beställning på dryck och dukar av. Vi har öppen matsal en gång i veckan men den gången när det var fullt var det extra roligt eftersom det var så verkligt.

Det är en jättestor skola med mycket plats. Personalen och lärarna är trevliga och hjälpsamma. De är bra att arbeta tillsammans med.

Jag vill öppna min egen restaurang. Förr ville jag göra det i Japan men nu vet jag inte var jag ska öppna den men jag vill servera fransk och asiatisk mat. Någonstans utomlands vill jag öppna min restaurang. Jag vill också jobba i Frankrike och få lära mig mer om fransk matlagning för att kunna öppna min restaurang.

Linda Fernberg, Barn och fritid, tog studenten 2020

Ända sedan jag var liten har jag vetat att ville jobba med barn så när det var dags att söka till gymnasiet var barn- och fritidsprogrammet ett ganska självklart val. När jag gick i grundskolan hjälpte jag till på fritids och nu är jag fotbollstränare på fritiden. Det är riktigt roligt.

Eftersom jag gillar att lära känna nya människor valde jag att engagera mig i elevkåren redan första året på Åva. Jag tycker att det är roligt att göra saker utanför lektionerna.Genom kåren har jag fått kompisar från andra program.

När jag gick i ettan var det en utbildningsmässa i centralhallen på Åva. Då  pratade jag med en student från Gävle högskola som berättade att hon gick på förskollärarprogrammet. Det hon beskrev verkade så roligt så jag bestämde för att söka dit där när jag har tagit studenten. Mitt mål är att jobba i förskoleklass.

 

Emelie Lindberg, Barn och Fritid, tog studenten 2020

När jag gick i åk 9 var jag osäker på vad jag skulle välja. När min mentor tipsade om barn- och fritidsprogrammet tyckte jag direkt att det lät roligt. I åk 9 hade jag nämligen haft prao på en förskola och det var superkul.

Bäst hittills har vår praktik varit, det som kallas för APL (arbetsplatsförlagt lärande). Vi har APL varje år där vi under några veckor är på en förskola eller på ett fritidshem. I årskurs 1 var jag på en förskola under fyra veckor. Allt kring vår APL var jätteroligt;  Förberedelserna innan, själva praktiken medan man var där och uppföljningen efteråt. Jag fick mycket positiv feedback, vilket fick mig att känna att jag verkligen hade valt rätt program. Jag fick också en förståelse för hur teori och praktik hör ihop.

Jag känner mig trygg på Åva. Det finns inga direkta krav på hur man ska vara eller hur man ska se ut, det är skönt. Jag känner att jag har utvecklats mycket sedan jag började här, jag har hittat mig själv mer. En annan bra sak är sammanhållningen mellan de olika klasserna på barn- och fritid. Exempelvis har vi ett gemensamt projekt under några veckor på hösten där vi arbetar skapande och sedan har gemensam redovisning/avslutning.

Efter studenten är jag ju behörig barnskötare och då vill jag arbeta några år på förskola först, men så småningom vill jag plugga vidare på högskola och bli förskollärare. Det är skönt att jag på barn- och fritidsprogrammet både får en yrkesexamen och behörighet att söka till högskola.

 

Mac Watz, Barn och fritid, tog studenten 2013

Åva gymnasium förändrade mitt liv. Jag hoppade på gymnasiet direkt efter årskurs 9 och valde helt fel, var omotiverad och skoltrött.

Efter två och ett halvt år hoppade jag av började jobba. Just då kändes gymnasiebetygen så viktiga för mig

Samma år fick jag ett brev av Täby kommun som gav mig en sista chans att gå gymnasiet innan jag blev för gammal och den tog jag.

Jag började på Barn och Fritidsprogrammet där jag fick lärare som jag kommer tacka resten av mitt liv, för det var lärare som inte bara engagerade sig i sitt ämne utan även för mig som person och hur jag kunde lära mig på bästa sätt.

Min tid på Åva gav mig grunden till där jag står idag.  Min mentor hade stor betydelse och jag är tacksam för att hon stöttade och motiverade mig så att jag kunde gå ut gymnasiet med  fullständiga gymnasiebetyg och studentmössan på. Utan mina betyg hade jag inte lyckats söka mig vidare till universitetet eller söka specifika jobb. Idag  går jag en 2-årig utbildning inom Kriminalvårdens nationella transportenhet.

 

Lovisa Hällerfors, Vård och omsorg, tog studenten 2019

Lovisa  fick möjlighet att göra tre veckors APL ( arbetsplatsförlagt lärande)  Hon har tillbringat tre veckor på Ssenyange education school i Uganda, där elever som bor på ett barnhem går. Tillsammans med 8 klasskamrater så har hon fått ta del av en värld väldigt olik vår. Möten med barn och möten med lärare ledde  till ett stort beslut som kommer påverka Lovisa liv.

 “Under mitt liv har jag funderat över mitt yrkesval i framtiden. Jag har alltid velat mellan om jag ska bli barnmorska eller lärare. Jag valde vård och omsorgsprogrammet på Åva gymnasium då jag lutat mer mot barnmorska men jag har ändå inte känt att det var ett helt 100%-igt val. Ugandaresan var viktig för mig för då  skulle jag kunna bestämma mig för om läraryrket var något som attraherade mig.

När vi först kom till skolan i Uganda så var vi väldigt försiktiga och vågade inte gå in i klassrummen under lektionerna, men efter ett tag så började vi delta i deras lektioner. Det var speciellt en lektion som fick stor betydelse för mig. Jag var inne hos primary 7 under deras engelska lektion, då deras lärare Mr Robert erbjöd mig och två andra av eleverna att komma upp till griffeltavlan och läsa upp frågorna för eleverna. Sedan höll vi en diskussion med barnen om deras svar. Det var då jag insåg att engelsklärare är det jag vill jobba med i framtiden. Den tyngd som har suttit över mitt bröst har försvunnit och jag kände en kraftig befrielse. När jag berättade det för mina kompisar, lärare och min familj så blev jag tårögd för jag kände mig verkligen säker pån karriärvalet i mitt liv. Nu slipper jag stress och oro över att jag inte kan bestämma vad jag vill göra.

Tack till Åva som har gett mig denna möjlighet och tack till min förebild Mr Robert.”

 

Marlene Juhl, Vård och omsorg, tog studenten 2018

Jag tog examen från Vård- och omsorgsprogrammet 2018. Jag är just nu tillsvidareanställd på Avdelning 97, Hjärtkliniken Danderyds sjukhus som undersköterska. Jag fick mitt jobb där i och med min APL-placering.

Mitt jobb är varierande, utmanande och aktivt. Jag får dels utföra vardagliga omvårdnadsåtgärder i form av hygienskötsel och servering av mat. Men utöver det har jag alltid ett uppdrag att observera patientens allmäntillstånd, ta vitalparametrar och vara uppmärksam om det är något som avviker.

Eftersom att jag jobbar inom akutsjukvården så tar jag en hel del blodprover, EKG och transporterar patienter till undersökningar. Det roligaste på mitt jobb är att jag alltid får vara igång, men också att jag är i ständigt utveckling. Om det inte är så att jag blir bättre på att ta prover så kan jag komma på lösningar för att underlätta vårt arbete på avdelningen. Mina kollegor och chefer är de som får mig att känna mig trygg och motiverad på jobbet.

Jag har fått en stabil grund från min utbildning på Åva, som jag kan luta mig tillbaka på. Dels tack vare mina lärare som har en fot in i vården men också tillgången till vårt metodrum. Där har en kunnat lära sig allt från akuta omhändertagande till blodtrycksmätning. Men viktigaste av allt har mina lärare lärt mig att bli en ödmjuk, ordningsam och driven medarbetare med patienterna i fokus. Det har jag nytta av oavsett var jag hamnar senare i livet. Jag kommer alltid att vara tacksam för att jag blev undersköterska och jag känner mig stolt över min yrkesroll.

Om 5 år tror jag att jag studerar på sjuksköterskeprogrammet och kanske är timanställd undersköterska på någon hjärtklinik. Då har jag fått arbeta ett tag inom akutsjukvård och på det sättet skapat en bas som jag kan ta med mig i mitt studerande. Eftersom att Åvas vård- och omsorgsprogram erbjuder en grundläggande behörighet till högskola kan jag söka utan att behöver studera på komvux innan.

 

Leon Eriksson, Vård och omsorg, tog studenten 2020

Jag valde vård-och omsorg för att det är en bred utbildning som kan leda till många yrken, inte bara inom vården. Det verkade roligt! Det finns en del praktiska moment, så om man som jag inte tycker att det är så roligt att bara sitta still, så finns det  många chanser att visa sina praktiska förmågor. Det är lätt att få jobb efter man tagit studenten, för då är man kvalificerad som undersköterska. Den arbetsplatsförlagda praktiken gör det lättare att få sommar- eller helgjobb.

Ett större projekt som vi jobbar mycket inför är möjligheten att få åka till Uganda och göra sin APL (arbetsplatsförlagd utbildning) där på ett barnhem i ca 3-4 veckor. Utöver det gör vi ju även APL på flera arbetsplatser som tex. LSS, Danderyds sjukhus och olika äldreboenden. Extra roliga kurser är psykologi och medicin då det är bra att kunna senare i livet. Det är lätt att hänga med eftersom det är så roligt.

På Åva lär man känna fler än bara sina klasskompisar. Det läggs mycket fokus på yrkesprogrammen. Alla elever, oavsett om man går på högskoleförberedande eller yrkesprogram, behandlas på lika sätt och skolan är bra på att prioritera att alla elever har lika värde.

Jag vet att det behövs många i vården, men själv har jag inte bestämt mig än, om det är där jag vill arbeta. Men OM jag vill så är det lätt att få jobb!

Max Grövlebakke, El och energi, tog studenten 2019

Trots att det är fyra månader kvar till studenten har Max Grövlebakke på Elprogrammet redan blir erbjuden fast jobb på den elfirma där han haft sitt arbetsplatsförlagda lärande. Efter ett år som lärling där blir han behörig elektriker. Han är utåtriktad och gillar att jobba med elinstallationer hemma hos kunder som ofta är tacksamma för att få hjälp. Det handlar inte bara om att dra ledningar utan också att skapa en god relation och vinna kundens förtroende, menar Max.

Det bästa med utbildningen är enligt Max att teori och praktik varvas Han uppskattar också att lärarna litar på eleverna och att de får ta eget ansvar. Varje elev har till exempel sitt eget bås och sina egna verktyg.

På Åva ges alla elever möjlighet att skaffa sig behörighet till högskolan, vilket Max har gjort eftersom han vill ha dörren öppen till högskolan. En utbildning som Max är nyfiken på är Elprojektör. Entreprenörskap lockar också eftersom han gärna vill driva eget företag i elbranschen så småningom.

Sandra Yawanke, går sista året på språkintroduktion

Hej, jag heter Sandra Yawanke och är 19 år och går mitt sista år på Åvas Språkintroduktion. För två år sen kom jag hit från det västafrikanska landet Ghana. Jag är här med min mamma och mina två småsyskon. I Ghana hann jag gå på gymnasiet i tre år innan vi flyttade hit.

I Sverige har jag fått nya favoritämnen såsom svenska, historia, geografi och samhällskunskap. Jag känner mig  mycket motiverad att läsa svenska för att utan en bra nivå på språket kan jag inte klara mig i landet. Svenska är ett så fint språk och numera tänker jag och drömmer på svenska men vi talar språket twi hemma i familjen. Det känns lätt att få kompisar nu eftersom vi alla kan tala svenska med varandra i klassen.

På Åva finns världens bästa och trevligaste lärare. Det är sant! De är öppna för oss elever och inte så stränga som lärarna var i mitt hemland. I Ghana var jag rädd för att säga vissa saker men det är jag aldrig här. Atmosfären på skolan superbra och jag skulle verkligen rekommendera nyanlända elever att gå på Språkintroduktionen för att lärarna där är så engagerade.

I början var det svårt att tycka om skolmaten för den var så annorlunda från maten i Ghana till exempel använder vi aldrig mejeriprodukter i matlagningen, men nu har jag vant mig och tycker särskilt om när det serveras köttbullar med potatismos.

Snart är min tid på Språkintroduktionen slut och det känns lite tråkigt att lämna skolan för att börja på Komvux till hösten. Men det blir säkert också bra. Jag har sökt till Vård- och omsorgsprogrammet och i framtiden vill jag bli sjuksköterska. Jag har velat bli sjuksköterska sen jag var liten. När min mormorsmor blev blind blev jag som en liten sjuksköterska för henne och jag tyckte det var härligt att få hjälpa henne. Min känsla och övertygelse att bli sjuksköterska växte sig starkare i och med det.