Forskning har visat att genom regelbunden information och diskussioner på föräldramöten under högstadiet, går det att få föräldrar att sätta gränser och bevara sin restriktiva hållning mot sina barns drickande.
Ny studie ifrågasätter metoden
Enligt en studie gjord av Stockholm förebygger Alkohol- och Drogproblem (STAD) saknar Örebro preventionsprogram (ÖPP) effekt på ungdomars alkoholkonsumtion. Ungdomar vars föräldrar har deltagit i ÖPP dricker lika ofta, lika mycket och börjar dricka i samma ålder som sina kompisar, liksom föräldrar som inte deltagit i programmet, hävdar studien.
Om STADs studie
Forskarna Maria Bodin och Anna Strandberg har följt 1752 elever och 1314 föräldrar fördelade på 40 skolor i 13 olika län från årskurs sju till årskurs nio. De har följt en grupp där föräldrarna deltog i ÖPP-programmet och en kontrollgrupp med barn och föräldrar som inte deltog i programmet.
Förklaringarna till resultaten kan enligt forskarna vara många:
- Metodikskillnad. Studien skiljer sig rent metodologiskt från den tidigare studien av ÖPP, som genomfördes av programutvecklarna och visade goda resultat på ungdomarnas alkoholkonsumtion.
- ÖPP-programmet har förändrats sedan dess. I den tidigare studien var det programutvecklarna själva som genomförde programmet på skolorna. Idag är det lokala programpresentatörer. Tidigare skickade man oftare ut brev till föräldrarna och det ingick även som en del i programmet att föräldrarna skulle försöka få barnen att ägna sig åt fritidsaktiviteter, som numera är borttagen.
- För bra kontrollgrupp. Idén om att restriktiva föräldrar minskar sina barns alkoholkonsumtion är så pass spriden via media, annonser, kampanjer och så vidare, att kontrollgruppen helt enkelt var för bra.
- 80% av skolorna använder inte metoden. Nikolaus Koutakis (en av upphovsmännen till ÖPP) påpekar att 80% av skolorna inte använt metoden fullt ut och då kan man inte heller förvänta sig att man ska kunna få samma resultat som i ursprungsstudien.
Både forskarna och upphovsmännen i Örebro har understrukit i medieuttalanden att det aldrig kan vara fel att uppmuntra föräldrar till restriktivitet. Det finns dessutom en hel rad studier (Läs gärna kommunens egen Täby-enkät), som tydligt visar på ett mycket starkt samband mellan föräldrars inställning till ungdomsdrickande och barnens alkoholkonsumtion.